Ýk wil niet eten

Ýk heb een zoontje van net twee. Sinds een half jaar eet hij weinig tot soms dagenlang niets.
Op het consultatie bureau zegt men: Ach, haalt ie wel weer in, maar je moet het niet dwingen hoor.
Makkelijk praten zeg! Ze hebben blijkbaar geen idee, hoe frustrerend het is, als je kind niet eet. Nu komt er ook nog bij, dat Pim (Zo heet mijn zoontje), niet bepaald groot is.
Het is echt een klein mannetje, dat heeft uiteraard ook zijn charmes wel, maar ik maak me er dan toch druk om.
Nu is hij, door de vakantieperiode, al een kleine zeven mnd niet meer op het bureau geweest. Binnen kort moet ik weer, en ik ben erg benieuwd hoe het is gesteld met zijn groei.
Ik weet zeker dat ik niet de enige ben, die dit probleem heeft.
Ik denk wel eens, er zijn ergere dingen. Maar op zo'n 'niet willen eten dag' is dat voor mij een echte zorg.
Verder mag ik niet klagen, het is mijn schatje...
 
Het zijn gewoon een beetje onbegrijpelijke mensjes die kleintjes. Die van ons at ook een tijdje veel slechter dan we gewend waren en nu sinds drie dagen ineens weer als een speer? En echt geen idee waardoolr het nu wel weer goed gaat. Maar ik geniet er wel van Want ook al moet je je niet te gauw druk maken, gezellig is het niet altijd, zo'n niet-eter
 
Alle kinderen hebben periodes van niet eten, slecht eten en gewoon goed eten. Dat hoort bij het groeien. Vaak merk je dat ze vlak voor het groeien veel eten, tijdens het groeien (dat je dan dus niet door hebt )eten ze bijna niet, en daarna, door de vermoeidheid eten ze nog slecht.

Maar als je kindje al een kleine eter is (in mijn ogen bestaan er nl geen slechte eters!!) en het eet dan steeds minder kan ik het me voorstellen, dat je je er druk om maakt. Heb je al eens geprobeert om wat vaker steeds kleine dingetjes aan te bieden? plakje ontbijtkoek, beetje drinken, koekje (volkoren) enz..... Misschien is dat wel de oplossing, om toch iets binnen te krijgen. Mijn gevoel zegt focus niet te veel op de hoofdmalen (ontbijt, lunch en avondeten) maar zorg dat hij gedurende de dag wel voldoende binnenkrijgt. Misschien kun je met hem mee eten? Samen een stukje fruit schillen en eten, allebei een koekje......

Ik gooi gewoon wat ideeen in de groep....
Verder hoop ik voor je dat hij wel voldoende gegroeid is..

liefs lin
 
Hoera! Mijn zoontje van bijna 2 heeft gisteren voor het eerst in 3 maanden weer groente gegeten! En wel 3 worteltjes! En, met tomatenketchup, maar ok.
3 maanden lang heeft hij geen hap van zijn warme maaltijd gegeten. Hij schoof het gewoon weg zonder te proeven. Dwingen is voor mij geen optie. Wel van alles geprobeerd zoals bij niet eten ook geen toetje, maar meneer was daar niet gevoelig voor. Natuurlijk was ik ook wel eens gefrustreerd. Maar wetende dat hij wel goed brood at (met vleeswaren), genoeg fruit en vitaminepraparaat speciaal voor kinderen, heb ik er niet al teveel drukte om gemaakt. En wie weet gaat het vanaf nu wel beter.
Zorg ervoor dat je kind wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. Het eten komt vanzelf weer.
Succes
 
FLORADIX to the rescue!

Mijn zoontje krijgt elke dag twee eierlepeltjes Floradix Kindervitaal (bij ons verkoopt het Kruidvat dat spul) en dat is een zeer geconcentreerde groente-en-fruit-drank om de nodige vitamines binnen te krijgen. Gewoon, als extra aanvulling maar helemaal fijn als hij weer een periode geen drol binnenkrijgt vanwege het opstandige nee-ik-ga-nu-niet-eten-en-ook-geen-fruit-gedrag.

Succes allemaal!
 
Het schijnt dat ze rond 2 weten dat ze de macht hebben met niet eten. Mijn dochtertje eet niet echt slecht alleen wil ze gewoon geen groente eten. Als ze het per ongeluk al in haar mond stopt laat ze het er weer uitvallen. Ik probeer altijd groente heel fijn te snijden en door iets heen te doen (bami, macaroni of rijst). Soms eet ze dan wel wat waardoor ik het gevoel heb dat ze nog wat vitamines binnenkrijgt maar soms zit ze er alleen maar mee te klieren. Aardappels lust ze al helemaal niet behalve als het patatjes zijn. Schijnt niet eens zo ongezond te zijn als er maar geen vette mayo bijzit. Daarintegen is ze dol op vlees. Plakjes worst en vlees 's avonds gaan wel weer goed naar binnen.
Ik geef haar goed fruit en als aanvulling 2 vitamineberen van Optimax. Dat zijn kauwvitamines die ze vanaf 1 jaar mogen en daar zit gelijk voldoende vitamine D in. Wij maken in ieder geval nooit een drama van het eten (vanaf 6 maanden vertikt ze het al dus wij zijn het gewend) en ze moet aan tafel blijven totdat we klaar zijn. Ik geef haar wel een danoontje als toetje want ik vind dat ze die stoffen ook nodig heeft.

De sfeer aan tafel moet gezellig blijven dat staat bij ons voorop en als ze honger heeft dan eet ze toch wel.

anne
 
Terug
Bovenaan