‘Overgewicht’ baby van 6 maanden

<p>Hallo lieve mama’s,</p><p>De titel zegt het al en eigenlijk klinkt het heel fout om te zeggen dat een baby van 6 maanden ‘overgewicht’ heeft maar weet even niet hoe ik het anders moet benoemen. 2 februari was ik na een zwangerschap van 41+2w bevallen van een prachtige dochter, alleen maak ik me de best wel een beetje zorgen wat betreft haar groei ze steekt met kop en schouders boven het gemiddelde groei. Ze is over een anderhalf week 6 maanden maar ziet er uit als een baby van 1 jaar! Moet wel zeggen dat ze was geboren met een gewicht van 4235 gram. Laatst dat ik voor controle ging bij het CB was ze 4 maandjes en woog ze al 8,3 kilo met een lengte van 67 cm. Nu zijn we al een tijdje niet meer naar het CB maar ik schat haar nu rond de 10 kilo, en ik heb mijn zorgen al wel eens besproken met de arts maar die nam het met een korreltje zout en zei ze is nog baby ze gaat straks kruipen en lopen en dan gaan alle babyvetjes er vanzelf af. Moet zeggen dat ik als baby zelf ook een ‘dikkertje’ was en nu als 25 jarige jonge dame ben ik super slank. Maar toch denk ik bij mijn dochter komt dit wel goed? Ze draagt overigens maatje 68 soms 74, met jurkjes zelfs 80 omdat het anders te kort is met de lengte. Wie heeft/had ook een kindje dat boven het gemiddelde is? Wat zijn jullie ervaringen? Vanaf welke leeftijd is de groei gestabiliseerd? </p><p>Ze krijgt gewoon normaal (fles)voeding</p><p>9 uur: 240 cc + 8 schepjes</p><p>13 uur: 210 cc + 7 schepjes + 3 schepjes rijstebloem + gepureerd fruit</p><p>17 uur: groentehapje</p><p>tussen 21 en 22 uur: 240 cc + 8 schepjes </p><p>naar mijn idee gewoon normaal en zo heb ik een tevreden baby</p><p>Ik hoor jullie ervaringen/tips graag.</p>

Hallo! 
Als ik jou was zou ik me niet druk maken. In ieder geval niets veranderen, ze is nog zo jong.
zelf heb ik ook een bovengemiddelde dochter. Met drie maanden was ze 64cm en 7,2kg. Ik verwacht met vier maanden ook rond de 8kg (ze is nu 3,5maand). Op het CB zijn ze altijd heel tevreden over haar groei en gewicht.  Het is wel zo dat ik borstvoeding geef en ze geven bij het cb altijd aan dat bv kinderen zwaarder kunnen zijn. 
Onze dochter is met 4,5kg geboren.
Ik zou zeggen laat haar lekker groeien en ben trots op zo’n stevige tante.
Groetjes

Ik heb hier ook een heerlijke Hollandse jongen. Bij de geboorte 4300 gram en 55 cm. Ook boven het gemiddelde. Hij blijft zijn eigen lijntje netjes volgen. Nu is hij 16 maanden en nog steeds boven het gemiddelde. Ook net wat groter dan zijn leeftijdsgenoten. Ik was vroeger net zo en ben nu ook gewoon normaal. 
En onze man is een bezige Bij, dan worden ze vaak ook wel weer wat slanker. Maar nog steeds wel iets stevig, maar ik hou er wel van, wat reserves. Eet en drinkt goed, ontwikkeld zich goed.
Dus ik zou me geen zorgen maken. En anders eens extra wegen bij de cb.   

Ze lijkt wel flinke flessen te krijgen, is ze nog hongerig als je gewoon een ‘normale’ fles geeft met 180 + 6? 
Als ik foto’s terug kijk van mijn dochter was ze de eerste maanden tot ongeveer 7-8 maand ook flink, nu met bijna 11 maanden zie ik haar dunner worden

Hallo Manon S
Ben dus niet de enige met een bovengemiddeld kind, want soms lijkt het van wel vooral als ik in mijn omgeving kijk. Bij het CB zijn ze bij mij ook altijd tevreden met haar groei. Inderdaad wat je zegt lekker trots op zijn, zolang ze gezond zijn en goed ontwikkelen.
Groetjes

Hallo Demuis,
Ja uiteindelijk stabiliseert het gewicht wel alleen heel soms maak ik me nog wel eens zorgen, vooral als ik 1-jarige kindjes al zie rondlopen en ze zo dun zijn denk ik wauw wat is mijn kind groot. Ik was zelf als baby zijnde ook heel bol, maar als je me nu ziet zou je het niet zeggen in m’n tienerjaren had ik zelfs ondergewicht dus zo zie je maar dat babygewicht niks over later zegt. 

Soms krijgt ze de flessen niet helemaal op of slaat ze 1 flesje/groentehapje over dus ze geeft wel aan als ze echt niet (meer) hoeft, want als ik haar 180 cc geef dan gaat ze krijsen als het op is dus dan doe ik er liever voor de zekerheid meer in en als ze niet meer hoeft merk ik het vanzelf wel, en zo heb ik een tevreden baby en niks gaat boven dat dus ik hou het zo aan. Ze is bijna 6 maanden en ze doet nog niet veel dan zitten en soms op dr buik heen en weer bewegen maar wie weet dat als ze kan kruipen en lopen wat slanker word. 
DS94

Ik zou je niet te veel zorgen maken. Mijn zoontje is nu één jaar en perfect gemiddeld, maar hij hoorde heel lang bij de zwaarste 5%. Hij eet nu nog steeds enorm veel, maar hij komt het niet meer aan. Zowel ik als de vader hebben last (gehad) van overgewicht, dus met eten zijn we erg voorzichtig, maar hij heeft het echt nodig.
4 maaltijden op een dag vind ik zelf erg weinig voor een baby, maar als het werkt dan zou ik er niet al te veel aan gaan veranderen. Wees zometeen vooral kritisch met alle tussendoortjes en toetjes. Mijn baby eet alles dat in zijn buurt komt, maar niet alles is goed voor hem.
Om je vraag te beantwoorden, bij ons stabiliseerde het twee keer. De eerste keer toen we stopte met de borstvoeding. Ipv iedere keer hoger in de groeicurve te zitten heeft hij toen een paar maanden hetzelfde gewicht behouden (maar groeide wel in de lengte). Vervolgens is hij, toen hij zelf volledige boterhammen, stukken fruit en groente kon eten, gezakt naar het nederlandse gemiddelde, waar hij nu al een tijd netjes de groeicurve volgt.
Hou er rekening mee dat de gemiddeldes er alleen maar zijn doordat er ook zwaardere en lichtere babies zijn. Ook zijn ze in ieder land anders. Ga je ook geen zorgen maken als je kleine meid ineens achter licht op qua motorische ontwikkeling, hoe zwaarder een kind, hoe meer kracht het ze kost!

Terug
Bovenaan