‘S nachts een drama .. baby 9 maanden

<p>I need some help...</p><p>Onze zoon is bijna 9 maanden en sliep al vrij snel helemaal door. Ongeveer 1,5 maand terug kregen hij (en zijn zusje van 2 jaar) waterpokken. Sindsdien zijn de nachten een drama. </p><p>Allereerst zijn dagschema;</p><p> </p><p>07:00 papfles</p><p>08:30 fruitje</p><p>09:00 - 10:00 slapen</p><p>11:30 broodje</p><p>12:00 fles</p><p>12:30- (max) 15:00 slapen</p><p>15:00 yoghurt (wil ie niet altijd)</p><p>17:30 avondhap </p><p>19:00 papfles</p><p>(Uiterlijk) 19:30 slapen</p><p> </p><p>Overdag gaat het super. Hij is vrolijk, huilt nooit, geeft het goed aan als hij moe is, eet goed, drinkt goed, typetje voorbeeldige baby. </p><p> </p><p> </p><p>Maar dan de nacht.....</p><p>Meestal gaat het tot 00:00 goed. Hij slaapt met een speentje en wordt op zijn rug in bed gelegd , ligt meestal rond 00:00 op zijn buik. (Maar kan ook gerust op zijn buik slapen). Maar rond 00:00 Dan wordt ie huuuuuilend, soms hysterisch krijsend wakker en gaat dit gerust tot 04:00/05:00 door als we niets doen. </p><p>We hebben van alles geprobeerd;</p><p>- flesje (soms op, soms sabbelen maar daarna in bed weer huilen)</p><p>- aai over zijn bol (blijft huilen)</p><p>- oppakken (met terugleggen weer huilen)</p><p>- dentinox voor tandjes, luuf en neusspray en hoestdrank voor verkoudheid, billetjes lekker insmeren</p><p>- 15 min laten huilen, aai over de bol en weer laten huilen (met gevolg dat dan ook zijn zusje wakker wordt en wij met het hele gezin om 02:30 op de bank zitten, want meneer blijft gerust de hele tijd doorhuilen)</p><p> </p><p>Enige x wanneer ie echt stil wordt is als hij tussen ons in gaat liggen.. maar of dat nou de oplossing is?</p><p> </p><p>We weten het echt niet meer... </p><p>zijn zusje had in het begin moeite met in slaap vallen. Zij had het echt nodig om 15 min zichzelf in slaap te huilen, en slaapt nu perfect. Dus dat laten huilen zijn we (met pijn in ons hart) gewend, en hebben we nu ook geprobeerd, maar hij slaapt wel gelijk als we hem in bed leggen.. hij wordt echt pas na een paar uur wakker. </p><p> </p><p>Wat doen wij verkeerd? Wat zien we over het hoofd? Is het nasleep van de waterpokken? Is het een sprongetje? Is het behoefte aan genegenheid? Is het honger? </p><p> </p><p>Ik hoop dat jullie me wat inzicht kunnen geven, en /of jullie schema ‘s willen delen. </p><p> </p><p>Extra info; </p><p>- (Wij wonen erg klein en hebben maar 2 slaapkamers, een hal en een woonkamer+keuken). (Hij slaapt met zijn zusje op de kamer. Daar passen nèt aan twee bedjes en een vaste kledingkast in en bij onze slaapkamer past enkel 1; 2pers bed. Wij gaan in november ons droomhuis bouwen, dus moeten het nog ong 1,5 jaar zo uithouden. Zijn bedje ergens anders zetten is dus geen optie. We zijn al veranderd van opstelling, maar heeft ook geen effect. </p><p> </p><p>Groetjes! </p>

Klinkt erg heftig zeg! Allereerst heel veel sterkte! Het kan zo zwaar zijn als ze blijven huilen!
Onze zoon is nu 14 maanden maar rond 11 a 12 maanden had hij een periode dat hij ook steeds huilend wakker werd en bleef huilen (krijsen eigenlijk! ?), wat we ook deden. 
Oppakken en rondlopen hielp soms. Als hij na een half uur of langer bij ons in de armen in slaap was gevallen konden we hem (soms) terugleggen. Soms sliep hij dan weer even, soms na 10 min weer opnieuw.
Wij gaan ook altijd met hem naar de woonkamer, zodat zijn zus niet wakker wordt.
Wij nemen hem wel in bed als dar helpt. Maar het is af en toe en niet elke nacht. Daardoor weet ik dat hij wel gewoon in zijn bedje kan slapen, alleen als hij zich niet fijn voelt door wat dan ook, dan mag hij bij ons. Hij heeft er soms echt behoefte aan!
Nu, 2 maanden later gaat het (voorlopig) weer wat beter gelukkig. Maar pittig is het zeker!
Volg je gevoel en het wordt echt weer beter!

Dank je wel voor je reactie ! Klinkt bij jullie ook niet fijn ☹️
hopelijk is het bij beide baby’s een fase.... 
sterkte!

Hoi! Onze dochter heeft ook een periode gehad zoals jij beschrijft. Het begon toen ze ziek werd met 8 maanden, ritme veranderde (fles eraf). Vanaf begin sliep ze goed en ineens niet. Dan ging het weer even goed en begon het weer. Ik werd er zo onzeker van, maar gelukkig was het ‘een fase’. Nu is ze bijna 10 maanden en sinds 2,5 week gaat het weer als vanouds. 
denk dat het een opeenstapeling was bij haar (grieperig, slaapregressie, dromen? dingen verwerken want ze kon nu zelfstandig zitten). 
je gevoel volgen en niet bang zijn dat ze ineens niet meer zelf in slaap kunnen vallen. 
heel veel succes en sterkte! Gewoon je gevoel volgen!

Laat het alsjeblieft een fase zijn! Mijn dochter is 8,5 maand en ook hier zijn nachten een drama, terwijl ze al heel snel goed door sliep. Hier nemen we naar nu vaak wel in bed, simpelweg omdat ik het anders niet trek. Voel me er af en toe slechte moeder onder, maar dat slapen in eigen bed doen we als ik het wel trek en niet bang ben haar ‘s nachts te laten vallen van vermoeidheid. En ja, man helpt ook, maar slaapt er doorheen (hij doet enorm zijn best dat niet te doen!) en ik ben dus toch altijd wakker, ook hier een klein huis..

Dit klinkt als een typische slaapregressie.
Bij ons duurde deze echt heel lang. Denk dat we vanaf de 7,5 maand tot aan een jaar bijna elke nacht een krijsen kind hadden. Had niet allemaal met een slaapregressie te maken maar een deel ook wel.

Een tip om het te laten stoppen heb ik helaas niet. Er in mee gaan is helaas het enige en van de een op de andere dag is het voorbij...
8 – 9 maanden
Deze slaapregressie wordt ook weer veroorzaakt door ontwikkeling. Het kruipen zet door en sommige kindjes trekken zichzelf naar een staande positie. Ook beginnen ze met categoriseren, de opstap naar het leren van taal. Omdat dit ook de leeftijd is dat je kindje begint te begrijpen dat niet alles hetzelfde is, speelt hier ook een nieuwe fase qua hechting. Rond de achtste of negende maand komt het derde dutje geleidelijk te vervallen.

Terug
Bovenaan