‘Smet’vrees en baby

Mijn kleintje is nu 5 weekjes oud en iets wat ik heel moeilijk vind aan moeder zijn is relaxen rondom andere met mijn kindje.

Vroeger heb ik last gehad van smetvrees en dit is lang niet zo erg als dat het nu is, maar.. ik ben altijd paranoia geweest op handen wassen na buiten zijn, schoenen thuis, vieze kleding uit, ik was me handen zelfs voor en na het plassen.. ik weet het.. gekkigheid!
Maar nu zit ik er dus mee dat bezoek mijn kindje altijd wilt vasthouden en zoenen en over wangetje wrijven etc.

Ik vind het gewoon heel moeilijk om te zeggen, kan je dat niet doen.. ik doe het wel hoor maar als het schoonfamilie is vind ik het toch wel moeilijker en mij vriend steunt mij hier niet goed in.
Van de week was ze vader heel erg aan het hoesten en dan geeft mijn vriend toch die kleine aan ze pa omdat hij haar zo graag wilt vasthouden. Ik word er helemaal kriebelig van en achteraf zegt me vriend altijd dat hij er beter op zal letten maar dat gebeurt niet.

Ook met kerst, kind werd even aangepakt in de maxi cosi, ik ging de auto even parkeren en toen ik binnen kwam zat 5 man om mijn kind heen bij een tante op schoot.

Misschien stamt dit af van de smet vrees of hoe gaan jullie hiermee om?

Ik vind vooral met mensen die verkouden zijn en hoesten  het niet vreemd dat je liever je kind op afstand hebt.
Vooral nu met het heersende RS virus.
En ik vind het eerlijk gezegd ook niet fijn als mensen mijn kind kussen. 
En vind het al helemaal vreemd dat ze de kleine zelf uit de maxicosi pakken. 
Ik heb geen smet vrees maar snap je punt wel.ik zou daarin naar mensen gewoon duidelijk zijn dat je dat liever niet hebt  en snappen ze dit niet en zijn ze er boos om dan is dat hun probleem.
Het is jouw kind.?

In de kraamtijd mag je mensen met verkoudheid zeker vragen om afstand te houden. Jonge baby's hebben nog nauwelijks weerstand. Alleen de afweerstoffen in je borstvoeding.

Verder is het evolutie technisch heel normaal dat mensen dol zijn op kleine baby's. Vrijwel iedereen wil die schatjes knuffelen en beschermen. 
Maar mensen met koortslip of verkoudheid zullen dat instinct toch even moeten onderdrukken.
Knuffelen op zich is alleen maar goed voor de baby.

Ja uit de maxi cosi pakken vond ik echt vreemd.. Maar ik twijfel vaak aan mezelf 'heb ik andere standaarden'.
En je krijgt deze tijd al zoveel goed bedoeld advies over wat vroeger wel/niet kon en niet kan dat ik me druk maak dat mensen me een overbezorgde moeder vinden, misschien ben ik dat ook wel! 
Ik heb ook me schoonpa de eerste weken vaak onverwacht voor de deur gehad, soms voordat hij naar werk/sporten ging oftewel vroeg in de ochtend. 
Drie keer vriendelijk gevraagd "als je belt is het makkelijker plannen voor ons" en de laatste keer gezegd dat we geen tijd hebben.. het lijkt wel alsof ze zich niet in ons kunnen verplaatsen en gewoon doen waar ze zin in hebben!

Best kans dat ze dat ook niet kunnen, zich in jullie verplaatsen. Lijken meer mensen last van te hebben.
Maar het komt er waarschijnlijk gewoon op neer dat ze geen moment van hun kleinkind willen missen.
Misschien vaste afspraken maken? ( Als jullie eigen routine momenteel bestaand is natuurlijk, bij ons viel er geen pijl op te trekken, wanneer de kleine wakker zou zijn.)
Of het feit dat ze langs komen goed gebruiken door te vragen of ze wat voor je kunnen doen. Heb je er zelf tenminste ook wat aan. (Oppassen zodat je kan douchen of slapen ofzo, koffie zetten, luier verschonen.)

Nee hoor, los van smetvrees of niet (ik ben heel makkelijk en vrij, zelfs in de eerste corona golf dingen mocht iedereen de baby vasthouden) je kust niet zomaar een baby? Daar zou ik niet van gediend zijn. Hem uit de maxi cosi pakken vraag je eerst. 
En inderdaad gezond verstand, hoest je dan blijf je uit de buurt. Gewoon omdat je zon kleintje geen ziek zijn wil geven. 
Je partner heeft hier (zeker als t vaker je schoonfamilie betreft) een duidelijke rol in. Hij zegt er op te zullen letten; ziet hij het toch over het hoofd (dat kan he, omdat hij er niet zo mee bezig is als jij zal hij sneller de baby bij een hoestend iemand leggen omdat het hem nu eenmaal niet opvalt) zou ik hem óf meteen apart pakken en zeggen dat hij er iets van mag zeggen/oplossen of toch zelf ingrijpen. Desnoods maak ik er van "schat, we zouden er toch op letten dat ... Dan is het niet handig dat je baby nu aan .... geeft.". Na 4x snappen ze t wel.

Nou dit moet je echt bspreken met je vriend hoor. Kan hier boos om worden er liggen nu heel veel kleindjes in ziekenhuis met rs virus rn dan heeft iemand m vast die loopt te hoesten. Mijn dochtdr nu 11 weken is nu al 2x  erg verkouden grweest. Mijn ouders en zus waren ook verkouden nou pech ze zijn 2 weken niet over de vloer geweest. Mijn vriend en ik zaten gelukkig wel op een lijn. Wij hadden aan iedereen duidelijk gemaakt voorlopig geven we dr niet uot handen. Nou heb ik geen smetvrees maar voel me t zelfdr vind het vreselijk om haar aan me schoonvader te geven die de hele dag sjek rookt

Terug
Bovenaan