“Mama, mijn benen doen het niet meer!”

<p>Hoi,</p><p>wie herkent die zin; “Mama mijn benen doen het niet meer!” Of; “Mijn benen zijn moe”. <br /><br /></p><p>Mijn dochter (nu bijna 4 jaar) had toen zij 3 maanden was; heupdysplasie en is daarvoor met een Pavlik behandeld. <br />Al vanaf het moment dat zij kan lopen heb ik het gevoel dat haar heupjes nog niet goed zijn. Je ziet met het blote oog ook dat haar rechterbilplooi bijna een centimeter (!) naar onder staat. Ik werd elke keer het spreekwoordelijke bos in gestuurd, tot een paar maanden terug toen ik het wéér opnoemde bij het CB. We kregen een verwijzing naar de fysio. En over 1,5 week kunnen we een nieuwe foto in het ziekenhuis laten maken.</p><p>Maar sinds wij de oefeningen van de fysio doen valt mijn dochter steeds vaker. Ook vaker zomaar op straat en zegt dan vaak dat haar benen het niet meer doen of moe zijn. Ze valt tijdens rennen, maar “laat zich” ook gewoon vallen als ze gewoon staat. Dit gebeurde ook al voor de fysio behandelingen. En ik dacht eerst dat het aandacht vragen was…</p><p>En eerst had ze er geen pijn in dachten we, maar de laatste dagen gílt ze het uit van de pijn. Ze wijst naar haar heup, naar haar been en knie. Vanavond ook weer; ze zit op de bank en moet huilen. Ik vraag; “wat is er?” Zegt ze;” ik moet plassen!” Dus ik; “dan ga je toch?” Maar zegt zij; “Dat kan niet, ik kan niet lopen!”<br />Uiteindelijk naar de wc getild en gevraagd of ze ergens pijn heeft, waarna ze naar haar heupje wijst. </p><p>wat moet ik doen?</p><p>wie herkent dit?</p><p>groetjes </p><p> </p>
 
Naar de dokter! Desnoods meteen verwijzing voor orthopeed. Maartenskliniek in Nijmegen heeft expertise, maar anders in ziekenhuis in de buurt. Mijn neefje had ooit dit soort klachten van een op andere dag, bleek ontsteking oid te zijn, heeft 2 weken in rolstoel gezeten en medicatie gehad, daarna was het over. Had eerder overigens geen klachten, dus kan ook echt iets anders zijn. Zou gewoon je zorgen weer op tafel leggen!
 
Kinderarts per direct, waarschijnlijk verwijzing orthopeed of kinderrevalidatie arts of iets dergelijks
 
Naar de orthopeed ja... En bel de huisarts, sta erop dat er een verwijzing komt. Benadruk de plotselinge heftige pijn en het niet kunnen lopen, zodat ze er spoed achter zetten. Het kan een ontsteking zijn.
Doen ze dat niet, dan ga je tijdens zo'n pijn huilbui naar de ehbo/huisartsenpost. Maar in principe hoort de huisarts een verwijzing te geven als jij dat vraagt. 
 
Ik zou inderdaad een afspraak maken bij de huisarts. Alleen bellen is minder handig, de arts zal zeker je dochter zelf willen zien en onderzoeken. Succes!
 
Bedankt voor jullie reacties! Ben vanochtend gelijk naar de huisarts gegaan. Zij dacht niet aan een ontsteking, maar eerder aan spierpijn van de oefeningen van de fysio ? 
Ze zei wel dat ze idd zag dat haar linkerbeentje niet lekker mee gaat in de bewegingen en dat er bilplooi verschil is dus dat we er goed aan doen de foto te laten maken en daarna een afspraak maken bij de orthopeed. 

het was vanavond weer huilen, ze gaf aan dat haar linkerbeen het niet meer deed, zeer deed en moe was. Ze probeerde hinkend naar de wc te gaan, waarna ze tot twee keer toe viel.
 
Dit breekt mijn moederhart. Ik ga duimen dat de week heeeeel snel voorbij gaat...
 
groetjes
 
Ik ken de casus van je kindje niet, maar ik ben zelf fysiotherapeut en dit voelt niet goed. Spierpijn..... nee niet zo heftig toch? 
Voordat de huisarts alleen maar naar de buitenkant laat kijken (doet hij zelf, de fysio heeft ook geen xray ogen) zou ik even de ernstige dingen laten uitsluiten. 
 
 
Terug
Bovenaan