'driftbuien' bij opvang

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik heb niet echt in mijn omgeving mensen die dit hebben meegemaakt of met wie ik het erover kan hebben, dus ik gooi het even hier in de groep.</p><p>Mijn zoontje van 20 maanden die gaat naar de opvang. Nu heb ik iedere week dat ik hem moet ophalen (ivm corona) omdat hij verhoging heeft. Ik denk dat hij zich druk maakt en daardoor verhoging krijgt. Dit gebeurd weleens thuis </p><p>De opvang heeft gezegd dat mijnzoontje druk is en veel met spullen gooit, of andere kinderen wat doet (slaan bijten knijpen?)</p><p>Daardoor hebben ze met hem nu op de dag een stoeimomentje ingelast zodat hij (naar mij inziens) moe word gemaakt en niet te druk is. Ik vind dit raar klinken. </p><p>Mijn vraag is komt dit weleens voor bij jullie? En wat vinden jullie ervan?</p><p>Ik vind het naar klinken alsof ze mijn zoontje niet aankunnen ofzo of ben ik aan het doemdenken. En hij komt dus steeds minder bij de opvang. </p><p>Wat vinden jullie?</p><p>Groetjes een bezorgde moeder ?</p>
 
Ik denk (en hoop) dat ze het stoeimomentje niet alleen maar hebben om hem moe te maken. Vaak hebben kinderen die gooien/slaan veel energie/veel prikkels, en kunnen hier niet zo goed mee omgaan of weten gewoon niet hoe. Het stoeimoment kan dus een manier zijn om hiermee om te gaan!? Om zo de overtollige energie of de vele prikkels kwijt te kunnen.
 
Ik denk indd om je zoontje hier mee te helpen mijn zoontje 16 maanden is een druk eigenwijs mannetje en veel te slim beidehand voor zijn leeftijd de juffen moeten samen optreden tegen hem als hij wat doet wat niet mag want hij lacht ze uit en dan moeten hun wisselen om hem aan te spreken dit omdat ze ook moet lachen. Daarnaast willen ze daarna ook appart met hem boven rennen vliegen stoeien om hem even uit de situatie te halen prima het is kind met veel wngerie dit gebeurt later want hij is pas 3 weken op kdv
 
Als ik eerlijk ben, vind ik het heel goed klinken. In plaats van dat ze alleen klagen dat hij wel erg druk is en oververhit raakt, zodat jij hem moet halen, zoeken ze naar een manier om hem wat stoom af te laten blazen. Heerlijk toch? Niet alle kinderen hebben dezelfde behoeften en het feit dat ze de moeite nemen om hem een op een die aandacht te geven en wat stoom af te laten blazen, is alleen maar goed. Ik was er in elk geval heel blij mee toen de opvang mij vertelde dat de meeste dreumesen rond 4u rustig binnen aan het spelen waren, maar de mijne het liefst buiten rond rende, dus dat ze hadden besloten haar wat vaker met de peuters in de tuin te zetten, zodat ze niet over baby’s heen rende en begon te zeuren; iets wat ze binnen wel deed. Juist fijn dat ze aan de behoeften van het kind denken en niet alleen maar in de sleur van de groep.
 
[quote quote=10449919]Ik denk (en hoop) dat ze het stoeimomentje niet alleen maar hebben om hem moe te maken. Vaak hebben kinderen die gooien/slaan veel energie/veel prikkels, en kunnen hier niet zo goed mee omgaan of weten gewoon niet hoe. Het stoeimoment kan dus een manier zijn om hiermee om te gaan!? Om zo de overtollige energie of de vele prikkels kwijt te kunnen.[/quote]Dit denk ik ook! Kinderen die bij ons in de kleuterklas veel energie/prikkels, etc. hebben, bieden wij ook zoveel mogelijk extra beweegmomenten (binnen bewegend leren, just dance, etc). Stoeien hoort er ook bij. Alleen doen wij dat niet met de kids, maar doen ze dat onderling ?

Je ziet ook wel es dat oudere kids, 6 jaar en ouder, bijvoorbeeld op een zelfverdedigingssport gaan om daar, naast de gerichte taken van zelfverdediging, ook hun overtollige energie kwijt te kunnen.
 
Hallo, ik kan mij wel voorstellen dat je bezorgd bent, maar ik denk dat het niet nodig is.
Wij hebben ook een heel druk kind van anderhalf jaar. Bij ons is de opvang in meerdere leeftijdsgroepen ingedeeld. De leiding kwam bij ons zelf met het idee om hem alvast naar de groep 2+ over te plaatsen. Daar speelt hij nu vanaf 1 mei naar hartelust en dat gaat super goed. Hij kan daar beter zijn energie kwijt. Misschien kun je zoiets ook eens voorstellen?
 
Klinkt als een mooi contact moment waar hij even lekker met zijn lichaam bezig is zonder dat dat steeds afgekapt wordt bijv
 
Dit is toch juist heel positief? Ze zien dat jouw kindje meer ruimte nodig heeft om te bewegen en dit bieden ze hem. Sommige drukkere kindjes hebben gewoon wat vaker een momentje nodig om zich uit te leven. Hieraan merk je dat ze zien wat hij nodig heeft en hierop inspelen. Ik zou daar alleen maar heel blij mee zijn.
 
Terug
Bovenaan