'Nee'-fase HELP

<p>Pfff wie zijn kind zit inmiddels ook in de nee-fase? Mijn zoontje van 20 maanden zit er sinds enkele weken middenin en heel eerlijk, ik word er gek van (of mag ik dat niet zeggen)? Alles, maar dan ook echt ALLES is nee. De laatste tijd kan ik daar wel beter mee omgaan en probeer ik hem bijv. te laten kiezen in dingen. Maar het begint ’s ochtends al met niet willen aankleden, geen boterham willen maar wel honger hebben, dus na veel tegenstribbelen, liedjes zingen en ik weet allemaal niet wat, eet hij dan toch, het drama maken van naar bed gaan. Hij is gewoon niet gezellig. Het lijkt wel of hij van alles een strijd aan het maken is en ik word er gewoon een beetje gek van. Waar is mijn vrolijke ventje gebleven? Hij kan zich qua woorden steeds beter duidelijker maken en ook het aanwijzen, maar als je niet snapt wat hij bedoelt begint hij te slaan. Jaja, ook die fase is aangebroken en dat doet hij nu ook bij andere kindjes. </p><p>Meerdere mensen die in hetzelfde schuitje zitten en wellicht nog goede tips hebben om de dag wat leuker/gezelliger te maken?</p>
 
Same here! Het begon bij mijn dochter ook al voor haar tweede verjaardag. Inmiddels is ze bijna 4 en is het nog steeds af en toe moeilijk. Ik weet hoe moeilijk en frustrerend het is als je kindje de hele tijd overal tegenin gaan. Ik merkte juist dat het stellen van keuzes aan mijn dochter niet werkte en nog steeds niet, zeker op het gebied van eten. Als ik aan haar vraag wil je een manderijn? zegt ze gegarandeerd nee. Als ik vraag wil je een appel of manderijn krijg ik geen antwoord, terwijl als ik een manderijn voor haar neus neerzet is hij binnen een paar minuten op. Probeer de discussie te vermijden door het gewoon te geven. Soms lastig, ik weet het, maar uiteindelijk werkt het wel. 
 
Dat met het slaan zou ik wel nu meteen aanpakken. Mijn dochter had ook zo'n fase, meteen ingegrepen en daarna nooit meer gedaan. Het komt inderdaad uit frustratie omdat ze nog niet kunnen wat ze eigenlijk in hun hoofdje zouden willen, maar meteen afleren dat dat niet normaal is! 
 
Mijn dochter is 2 weken geleden 4 geworden en zit nog steeds in de nee fase. Wat voor haar helpt is consequent blijven dan accepteren ze uiteindelijk wel dat niet alles nee kan zijn. En als ze bv. echt niet wilt eten dan maar zonder eten naar bed daar heeft ze dan zelf voor gekozen (wel een toetje). 
 
Hier is tie ook al duidelijk aanwezig en ze is net 1,5 ! Wij moeten er eigenlijk best om lachen en stellen ook minder vragen maar zetten haar eten bv gewoon neer voor haar ik merk ook dat ze hier vaak nee zegt op dingen waar ze eigenlijk ja op bedoeld. Ik zou het proberen een beetje los te laten want deze fase kan nog wel even duren ik werk in de kinderopvang en zie het dagelijks voorbij komen. Het komt echt weer goed 
 
Hoi,
hier hetzelfde maar sinds afgelopen week ook overal een drama van maken.
niet in de auto willen
dan weer niet eruit willen
niet naar binnen willen.
haar knuffel de hele tijd willen.
en dan de driftbuien..... Ook 20maaden en ik merk echt dat ze gaat veranderen qua gedrag. 
De nee fase, kunnen we nog om lachen
sterkte hopelijk wordt het snel weer wat gezelliger 
 
Terug
Bovenaan