's Nachts veel wakker door speen

<p>Hoi allemaal, </p><p>Mijn zoontje van 4.5 maand slaapt de laatste paar dagen echt heel slecht. Hij komt 's nachts 2x per uur voor zijn speen die uit is gevallen. Nou gebruik ik de speen overdag om hem in slaap te laten vallen. Wanneer die dan uitviel in zijn slaap sliep hij gewoon door. 's Avonds en 's nachts valt hij tijdens de fles in slaap dus was een speen niet nodig. Nu is het de laatste nachten echt drama en komt hij vaak 2, soms zelfs 3x per uur. Normaal hielp het nog weleens om over zijn hoofdje te aaien, maar nu helpt ook dat niet meer. Zodra ik zijn speen in doe valt hij wel weer in slaap. </p><p>Herkent iemand dit probleem en hebben jullie nog tips? Ik ben echt helemaal op aangezien ik totaal niet slaap. Zodra ik net een beetje in slaap val wordt meneer alweer wakker en zo gaat dat de hele nacht door. </p><p> </p>

Heeft hij een tutteldoekje? Daar kun je de speen vaak aan vastmaken, doekje (meer een knuffeltje) tegen het gezichtje aan en klaar. Happy horse heeft leuke tutteldoekjes. 

Heb je dit al en werkt het niet dan weet ik zo 123 even niets anders. 

Idd een speendoekje is de enige tip die ook ik heb. Van Snoozebaby heb je ook leuke. Een speendoekje is lekker zacht en zo krijgen ze zelf wat makkelijker hun tutje terug gevonden. Sterkte!

Hier precies zo maar dan 5 maanden. Speen zelf pakken lukt nog niet en vooral in zijn onrustige slaap vanaf ca 4 uur moet deze er vaak terug in.
Ik stel me er een beetje op in door eerder te gaan slapen. Verder ligt hij aan ons bed met de cosleeper dus ik hoef er niet uit de kou in, dat scheelt wel maar je slaapt er wel onrustig door.
Ik leg vaak een knuffeltje er tegenaan, dat werkt tot hij zijn hoofd draait (ook regelmatig). Speendoekje weet ik niet hoe anderen dat bedoelen want net een kleiner knuffeltje floept de speen zelf al uit hier dus denk dat een doekje bij ons ook te licht zou zijn. 
En als hij echt heel onrustig is pak ik hem bij me in bed, voor mij handiger met de speen en dan slaapt hij vaak wat dieper tot ca 7 uur. 

Tja, weinig aan te doen. Ik legde er vaak een knuffeltje of hydrofiele doek tegenaan en dan ging het even goed, totdat ze hun hoofd weer draaiden ;)

Over een poosje kan hij zelf zn speen zoeken en terug in doen, maar dit is even zo'n vervelende fase die nog wel even duurt..

Als ze heel onrustig waren, legde ik ze idd ook tussenin. Dan kun je zelf tenminste half doorslapen.

Ja dat herinner ik me nog goed. Die rotspeen! 
Maar het is ook sneu om dat ene dat zoveel rust geeft af te pakken. Wij hebben ervoor gekozen het uit te zitten tot ze zelf de speen terug kon doen. Meestal lukt dit rond 8 maanden. Mijn dochter kon het overdag goed met 6 maanden en met 7 maanden lukte dat snachts ook. 
Ze worden vaak niet wakker omdat de speen uitgevallen is. Maar omdat er behoefte is aan nabijheid of voeding. Mijn dochter wordt ondanks het zelf terug kunnen stoppen van de speen, nog steeds wel 1 a 2 keer wakker tussen 19 en 7. Meestal is het met een aai en toch weer even de speen terug stoppen opgelost. Maar heel af en toe gaat er toch nog een kleine nachtvoeding in als ze de slaap niet kan vatten. Ze is nu 8,5 maand oud. Ze zullen tot een jaar of 4/5 nog wel andere redenen krijgen van slecht slapen en om mamma roepen snachts. Nachtmerries, ziek, tanden, etc. 
Maar zo rond 4/5 maanden was het bij ons ook erg zwaar. 5/6 keer wakker per nacht en na 4 uur zoveel gedoe dat ik niet meer sliep en gewoon met die speen bezig was. En dat terwijl ze in de cosleeper naast me lag. Speendoekje en knuffel hielpen niet. Maakte het alleen maar makkelijk om uit te doen. Want ja, als ze moeite had met slapen bleef ze hem uit doen en dan huilen om hem weer terug te willen. Pffff!
Sterkte ermee

Dat heel vaak wakker worden plotseling is vaak ook even een fase hoor, duurt een paar dagen tot weken en dan keert de rust weer terug. Gaat nog wel vaker gebeuren, als er grote ontwikkelingen zijn bijvoorbeeld, of als ze ziek zijn, tandjes krijgen. Dan kan er tijdelijk even zo'n horrorperiode vwb slapen tussen zitten. Gaat over.

Ik herken dit zeker. Ook precies in die leeftijd. Mijn dochter trok haar speen zelf uit haar mond, maar wist vervolgens niet hoe ze hem weer terug kreeg.
Ik heb dat moment aangegrepen om met de speen te stoppen. Eerste nachtje wat moeite met in slaap vallen, maar lekker bij haar gebleven tot ze sliep. Sindsdien zijn we van de speen af. Ze heeft wel een hydrofieldoek die ze lekker tegen haar mondje aanduwt en waar ze lekker mee knuffelt.

Terug
Bovenaan