1 1/2 jaar tussen de eerste en de tweede

Dag dames, ik ben eventjes benieuwd naar ervaringen.
Men zegt altijd dat twee kindjes die qua leeftijd vlak bij elkaar liggen nogal heftig is (kan ik me voorstellen, maar er zijn ook vast voordelen), en veel mensen zijn erg blij met 2 jaar ertussen. Wat zijn ervaringen met ongeveer 1 1/2 jaar ertussen?
Groetjes, Esther

Sja, daar ben ik nou ook benieuwd naar....
Hoewel we er vanuit gaan dat het wel weer even zal duren, gaan we binnen
afzienbare tijd wel weer proberen zwangert te worden, dus ik hoor ook graag
alle goede verhalen...

Liefs Annet

Sorry ging zelf bewust voor iets meer er tussen min 2jaar (is 2 jaar en 3 maadn geworden) zodat het 1e kindje een beetje zelfstandig is. In ieder geval dat de 1e goed zelfstandig kon lopen en zich vermaken. Want 2 baby's lijkt mij te zwaar. Maar misschien zijn er wel moeders die mijn argumenten helemaal tegen spreken hoor.....is gewoon mijn mening.

hoi!
Ik heb net iets minder tijd tussen de 2, namelijk 1 jaar en 5 maanden. Tja, het ligt er allemaal aan hoe de situatie is. Bij mij was het enorm zwaar omdat ik tot op het laatst mijn dochter moest dragen; ze was erg laat met lopen en we woonden 3 hoog. Ik kreeg weeen met 35 weken en 5 dagen en moest het erg rustig aandoen, vooral niets meer tillen. Ja hallo, het leven gaat door en mijn dochter is er ook nog. Milo is uiteindelijk precies op de uitgerekende datum geboren maar het was wel heftig!  Daarnaast was Milo ook nog eens een huilbaby dus je kan je voorstellen dat  het geen pretje was. Nu is  hij 6 maanden en Lior nog geen 2 jaar en het is fantastisch! Het is echt een paar maanden afzien geweest maar je komt overal doorheen en het is zo leuk nu met 2 kleintjes!  
liefs Stephanie  

Ik werkte als kraamverzorgster en ben in  heel veel gezinnen geweest waar er maar net 14/15 maanden tussen zat. Dit is erg vermoeiend. De oudste snapt er niks van, is vaak helemaal van slag, jaloers, hangerig  enz. Je kan ze op die leeftijd ook nog helemaal niks uitleggen, want dat snappen ze nog niet. Nu heb ik het natuurlijk wel alleen in de kraamtijd meegemaakt. Ik weet niet hoe snel zo'n kindje went. En hoe snel je je ritme weer hebt gevonden.
Je moet even je draai vinden denk ik, maar die moest ik ook nu bij een vinden. Tja en het zal best een stuk drukker worden. De een kan net lopen en daar kan je achteraan gaan rennen, en een baby moet weer om de 3 uur gevoed worden.
Maar later zullen ze veel aan elkaar hebben, mits de karakters niet te veel botsen natuurlijk.
Alles heeft z'n voor en nadelen. En als het zover is zal het zich vast allemaal vanzelf wel wijzen. Even je draai vinden en dan zal het vast wel lopen.
ik heb altijd gezegd, de perfecte leeftijd tussen 2 kindjes: 4 jaar.
Maar mijn man is al wat  ouder, dus zolang wil ik niet meer wachten.
Maar je kan toch niks plannen, het komt zoals het komt. Je kan wel een ideale leeftijd er tussen willen, maar het moet ook maar lukken.

Ieder kind ongeacht de leeftijd zal moeten wennen aan de nieuwe situatie.

Mijn ervaring is juist dat er geen jaloers gedrag wordt vertoond door de oudste als het leeftijdsverschil klein is. Zo'n kind accepteert een baby hartstikke makkelijk, dat heb ik wel anders gezien bij een verschil van bijv. 2,5 jaar.

Mijn dames schelen 16 maanden en straks heb ik tussen de jongste twee een verschil van 12 maanden. Tuurlijk is het druk, maar denk je dat het niet druk is als je kinderen 20 maanden schelen, of 28 maanden, of 30 maanden. Met twee kinderen is het altijd drukker dan met 1 en weer een kind erbij betekent weer een aanpassing voor allemaal en nog een kind erbij is weer een aanpassing.

Of je zo snel weer een zwangerschap aankan, dat is een ander verhaal Dat heeft te maken met de eerste zwangerschap, de bevalling, je emotionele toestand, je leeftijd, je lichamelijke conditie etc. etc.

Miep

Terug
Bovenaan