1.5 jaar en geen avondeten meer willen

Hallo,
Onze zoon is 1.5 en altijd een erg goede eter geweest. Met het avondeten ging alles er makkelijk in, maar sinds een tijdje gaat dit niet meer zo makkelijk.
Nu is het zelfs zo dat hij al een dag of 3-4 geen avondeten wil.
Hij heeft nog puppyvet genoeg maar toch..We maken er vooral geen drama van, proberen hem ook zelf te laten eten, zitten er gezellig bij maar het maakt allemaal niets uit.

Het zal net als met alles vanzelf weer overgaan, maar het is een beetje zonde van al het eten dat je weggooid.


Heeft iemand tips?

Grt
Debby
 
Hoi Debby,
Kan het zijn dat hij heel erg graag zelf wil eten? Ik weet niet hoe je het nu doet hoor, maar hier ook een zoon van 1,5 en die is vooral in de zelf-doen fase. Ondanks dat het een grote knoeiboel is, laat ik hem dat toch doen en zo krijgt hij wel e.e.a. binnen. Hij is ook een beetje in zo'n fase dat hij smaak ontwikkelt en krijgt nu ook zo zijn voorkeuren.
Hoe geef je zijn eten? Eet hij met jullie mee? Eten jullie samen aan tafel?
hier heeft de Rapley methode altijd goed gewerkt en nog steeds is hij het meest gecharmeerd van stukken met de handen eten. Niet volgens de etiquette maar dat komt dan vanzelf denk ik dan.
 
hoi,

Onze jongste dochter (17 maanden) zit nu ook in de zelf-eten fase. Ze doet het heel netjes met een lepeltje, soms moeten we haar even helpen met opscheppen , maar ik vind het heel netjes hoe ze eet voor haar leeftijd. Vloeibare dingen zoals soep en yoghurt voeren we haar nog wel.
Ik kan me van de oudste nog wel herinneren dat zij het ook prettiger vond om stukjes met de hand te eten, dus dat is misschien ook nog een idee. Of stukjes aan een vork prikken.

groetjes
Melanie
 
Hoi Debby,
Quinten is nu ook 1.5 jaar en hij heeft net een fase achter de rug waarin hij helemaal
niets meer at. Dus ook geen warm eten.
Hij was ziek en had last van zijn keeltje.
De griep was op een gegeven moment wel weg, maar het warme eten wou hij nog
steeds niet. Dat heeft wel zo'n anderhalve week geduurd. Hij at inmiddels wel alweer
zijn brood en pap. Melk was ook geen probleem.
Ook wij laten het grotendeels zelf eten. Met wat hulp hier en daar.
Hij vond denk ik het warme eten aan zijn keeltje niet prettig. Want de yoghurt ging er
wel steeds met smaak in.
Nu eet hij gelukkig weer prima. Ik heb hem in die tijd dat hij niet at wel multivitamine
gegeven. Zodat hij dat iig binnenkreeg.
Misschien heeft jouw zoontje ook last van de keel?
Wij hebben hem ook nooit gedwongen. Dat heeft geen nut en werkt alleen  maar
averechts.
succes ermee en groetjes Melanie mmv Quinten
 
Hallo,

Onze zoon heeft hier ook last van gehad,
Ik weet niet of jullie tegelijk met hem eten maar zien eten doet eten en mijn oudste is nu 5 en ik ben er wel achter dat ze in de periodes dat ze groeien bijna niet en slecht eten dit duurd soms wel 2 weken, ik hoop dat je er iets aan hebt en succes..

Groetjes mary jane
 
Onze zoon van bijna anderhalf heeft in 2,5 weken maar 3 of 4 keer een beetje warm gegeten waarvan 3 keer groente... het is echt hopeloos! We blijven rustig.
We weten niet meer wat we moeten doen. We dwingen niet (wil toch niet) laten hem zelf eten (met de handen, lepel is niet meer interessant, alleen maar om mee te scheppen...) maar hij gooit het op de grond, gaat er mee spelen. Als wij een hapje onder het spelen proberen, schudt hij zijn hoofd en zegt: 'nee'. We laten hem spelen, tot op zekere hoogte. Hij mag het uit z;n bord op het tafelblad leggen en weer in het bord doen. Maar niet op de grond gooien! Er zijn grenzen natuurlijk! We pakken het rustig af zeggen dan ook nee. Maar dan is het natuurlijk brullen en boos.
Toetje eet hij met smaak! En voor het warm eten, onder het koken en als hij het eten ziet, zegt hij ook heel enthousiast: mmm lekkuh
Brood, fruit, koekje,enz gaat er prima in! Zonder protest.
We geven hem niet te veel brood (1 boterham bij ontbijt, paar rozijntjes bij de koffie, 1 tot anderhalve boterham bij de lunch, 's middags een paar stukjes fruit. Drinken: 2 tot 3 bekers diksap, 2 bekers melk, met elkaar zit hij op bijna een liter vocht, we hebben hem ook al wat minder laten drinken, helpt niet.)
We vinden het wel lang duren nu, wachten deze week nog af en anders bellen we naar het nummer van het consultatiebureau. Ze kunnen ons misschien ook advies geven.
 
hoi Debby,

Ik herken het van mijn kinderen, nu 7 en 5 jaar, die hebben ook zo'n fase gehad.
De beste tip die ik kan geven is, maak er geen strijd van!
Geef je kind de gelegenheid om te eten, een kwartiertje of zo.
Houd het gezellig aan tafel, en wees vooral enthousiast;
Oooooh wat is het toch lekker, mmmmmm!
Als hij dan nog niet eet, prima, bordje weg en gewoon een toetje geven.
Echt waar, na een tijdje geven ze de strijd op!
Je kindje voelt gewoon dat hij door niet te eten macht heeft, en dat moet je voorkomen.

Ik probeerde altijd om groenten e.d. te verbergen, bijvoorbeeld spinazie door de
puree mixen.
Ook aten mijn kinderen best goed soep, en daar kun je ook veel groenten en gehaktballetjes doorheen doen.

Mijn kinderen eten nu alles, zelfs spruitjes, daar zijn ze dol op!

Succes, het gaat echt over!

Het is gewoon jammer als dat moment samen op het einde van de dag zo'n strijd wordt...

groetjes, Linda
 
Maar, duurde dat ook drie weken of langer?
Maak me toch wat zorgen.
Moest vandaag naar de HA voor zijn verkoudheid en hoesten. Toen noemde ik het eetprobleem ook. Volgens hem kon het geen kwaad!
Maar ja, das makkelijk gezegd natuurlijk!
oke, ik blijf positief!
 
Terug
Bovenaan