1,5 jaar en geen groenten eten!

Hallo
Mijn dochter van anderhalf eet absoluut geen groente. Ze eet graag vlees, vis en spaghetti en dan houdt het op. Aardappelen wil ze niet, en alles dat groen is (incl wortel en bloemkool) raakt ze niet aan. Heel soms een erwt, dan zijn we al blij. We nemen nu af en toe onze toevlucht tot een spinazieburger, krijgt ze in ieder geval nog wat binnen.
Gisteren heb ik haar een quiche met mediterrane groenten gegeven en dat vindt ze lekker, maar hoeveel groenten er nou inzitten vraag ik me af. Soms pureer   ik groenten en doe ik ze als saus over de pasta maar dat werkt ook maar half.
Heeft iemand tips?

Groetjes
Jeanette
 
het enige wat ik kan zeggen is ga niet dwingen...
mijn zusje at vroeger alleen maar bruine bonen als groenten tot ze een jaar of 6 was. En de rest van haar leven mondjes maat groenten (1 a 2 eetlepels).
Ze is nu 31 en heeft zelf 2 kinderen op de wereld gezet.
Ik wil alleen maar zeggen dat het allemaal wel goed komt....
 
Hallo Jeanette,

Wij hebben dit probleem ook met onze zoon gehad! In het begin voel je jezelf een slechte moeder als hij geen groente eten, maar dit is echt maar een fase! Het gaat weer over!!
Onze kleine man boden we het wel altijd aan, maar als hij niet wilde, was dat ook prima. Hij eet genoeg, en dan een keertje geen groente... Uiteindelijk liet ik hem steeds vaker bij het eten bereiden betrekken en dat hielp wel. Hij deed bv de groente (paprika, komkommer, tomaat,.. ) in het bakje. Ik snoepde er dan wat van en zei dat hij dat beter niet kon doen! Zo eigenwijs als hij was, at hij het halve bakje leeg!!!
Ook de champignons die hij zelf in het bakje had gedaan viste hij er bij de macaroni tussen uit! En beetje bij beetje ging hij na ongeveer een maand weer gewoon alle groente eten. (Hij lust echt alles!!)

Mijn zoon nu ruim 2 heeft nog steeds wel eens een dag dat hij geen fruit wil, of perse een boterham met pindakaas of hagelsalg ipv worst. Er geen probleem van maken en niet toegeven met   lekkere dingen. Als ze echt honger hebben eten ze toch wel!

Oja, onze zoon is gek op soep, daar deed ik dan ook altijd extra groente in!

Ook leuk! Een paddestoel maken van tomaat en witte mayo stippen. Dat eten ze ook vaak zo op!! En de broccoli zijn de struiken/bomen in het bos!!

Hoop   dat je hier wat mee kan!
Succes ermee!
Gr antoi  
 
Tsja, we hebben alles al geprobeerd. Ze eet 's avonds misschien twee, drie hapjes vlees, soms spaghetti, maar geen aardappelen en groenten. En dit doet ze al maanden niet.
Olvarit raakt ze niet aan, anders zou ik dat wel geven. Voeren, zelf laten eten, grapjes met eten, trucs, you name it... Het werkt niet. Ze is erg licht en tenger dus kan wel wat extra's gebruiken. Gelukkig eet ze wel fruit. Maar ze is zoooo kieskeurig, ik word er gek van!
Groetjes
Jeanette
 
Helaas lusten kinderen vaak niet zoveel als wij zouden willen.... Ik heb een nichtje die jaren lang maar 2 soorten fruit lustte. En langzamerhand kwam er iets bij. Ze is nu bijna   en eet nog steeds maar een paar soorten fruit.
Mijn zoontje van 1,5 at eerder nauwelijks tot geen vlees of vis, alleen frikandel en af en toe hapje van iets anders. Inmiddels gaat dit ietsje beter en is hij nu gek op kippevlees en vis.

Ik denk dat het vooral een kwestie is van blijven aanbieden en vooral niet dwingen. Zolang ze de rest van de dag maar gevarieerd eet(brood, zuivel en fruit) maakt het echt niet zoveel uit.

Je schrijft dat ze de quiche wel lekker vond, misschien heeft dat te maken met de kruiden die gebruikt zijn. In de mediteraanse keuken zit er toch al gauw meer smaak aan dan in de hollandse keuken. Zo vind Daniel ratatouille en chinese kool(bereid met knoflook, ui en spekjes) heel erg lekker. Hij eet bijv, geen gewone bloemkool, maar laatst aten we bloemkoolschotel(met zo'n mix uit een pakje) en toen at hij zijn vingers er bijna bij op. Dus misschien helpt het om groente meer smaak te geven met een sausje of kruiden.

Ik kan me voorstellen dat het je soms frustreert, maar ook zonder groenten worden kinderen wel groot. Hou het vooral gezellig aan tafel en laat merken dat jij het heel lekker vind.

Sterkte,

groetjes, Yvette
 
Terug
Bovenaan