1.5 jaar en zelf spelen

<p>Goedemorgen allemaal,</p><p>Ik heb een heel lief pittig jongetje van 1.5 jaar. Heeft absoluut geen rust in zn billetjes. Zelf spelen met speelgoed is echt wel een dingetje. Het liefst trekt hij al mijn kasten open en haalt ze overhoop. Als ik hem speelgoed aanbied, bekijkt hij het en is hij er alweer klaar mee. Dan komt hij wel mopperend en drammend aan mn been hangen. Zodra ik op de grond ga liggen, kan hij echt heel goed een torentje bouwen met zn blokken of klimt hij lekker over me heen etc. Dan kan hij zich dus wel redelijk vermaken. Hoe kan ik hem nu aanleren dat zelf spelen ook heel leuk is? (En dat dat voor mama ook erg fijn is ;) )</p><p>En kunnen jullie mij misschien helpen met echt leuk uitdagend speelgoed voor een kleine druktemaker van 1.5 jaar? Ik heb zoveel speelgoed in huis (niet alles staat in zijn bereik. Heel veel staat op zolder en we wisselen regelmatig af) maar heb het idee dat ik toch uitdaging mis voor hem.</p>
 
Echt zelf spelen is best lastig hoor. Ik heb 2 dochters, 3 jaar en 14 maanden. De oudste ging vanaf 2 jaar wat beter zelf spelen, daarvoor echt nog niet. Vanaf 2 jaar krijgen ze ook meer interesse in kleuren,  kleien, verven etc en dan kunnen ze ook wat langer een activiteit aan tafel doen. Nu mn dochter 3 is, wordt het nog wat makkelijker omdat ze rollenspellen speelt met duplo poppetjes en bijv. wel een half uur zoet is met een papier in stukjes knippen.
Maar zelf spelen is de eerste 1.5-2 jaar echt lastig, dat is wel normaal. Ik werk op een kinderdagverblijf en daar zie ik het precies zo. 
De jongste van 14 maanden vindt zelf spelen ook moeilijk. Al gaat het met haar wat beter, omdat ze afgeleid wordt door haar zus. Maar dan nog, als ik bijvoorbeeld in de keuken ben, hangt ze steeds aan mn been. Als ik bijvoorbeeld boven ben, kunnen ze wel 10 minuutjes lief spelen. Gewoon  omdat ze me niet zien. Maar dan nog is 10 minuten wel de max. Het huis poetsen doe ik echt als ze slaapt, dat gaat niet als ze wakker is.
Als ik erbij zit op de grond, dan kunnen ze idd wel een half uur gewoon spelen. Ook al speel ik niet actief mee. Dus het is bij mij net zo ;) Ik probeer ze soms wel vast te zetten aan tafel met een puzzel, boekjes of kleurtjes of een bak duplo zodat ze 'gedwongen' worden tot gericht spelen. 
 
Nog even geduld idd. Hier gaat ze nu ze 2 jaar is pas zelf wat langer spelen. Dan kan ik wel gewoon op de bank zitten, maar moet soms nog wel helpen met bijv blokken Duplo op elkaar zetten. Of ze gaat voor me "koken". Maar toen ze 1.5 was moest ik er ook echt nog bij zitten op de grond. 
 
Wat fijn om te horen dat ik niet de enige ben met een drammende dreumes aan mn been ;)
Even doorzetten nog dus. 
Dank jullie wel voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan