1,5 week niet gepoept..

<p>Mijn dochtertje van 4,5 maand heeft 12 dagen geleden voor het laatst gepoept.. Ze krijgt volledig borstvoeding, 5 per dag. Volle plasluiers, heel tevreden, slaapt goed. Maar dus geen ontlasting. Dat kwam altijd al 1x per 3-4 dagen, maar zo lang ben ik niet gewend. Het enige ongemak wat ze lijkt te hebben nu is windjes (di stinken onwijs, poe), dan klaagt ze wat. Maar is ook snel weer over<br />Ik was vandaag bij de huisarts en die heeft een klisma voorgeschreven.. Iemand ervaring met zo weinig poepen? En een klisma bij je baby?</p>

Hoi, ik geef ook al 8 maanden volledig borstvoeding en ik herken dit wel, en bij borstvoeding is dit eigenlijk ook normaal er kunnen wel 14 dagen tussen zitten borstvoeding is licht verteerbaar. Ik denk dat als je nu al met een klysma begint je baby daar snel afhankelijk van kan worden en zo luie darmen zou kunnen ontwikkelen! Ik zou als ik jou was nog even wachten. Mijn kleine ontlast ook heel onregelmatig maar ze is wel gewoon tevreden en als het te lang duurt masseer ik haar buikje bijzonder genoeg wilt dit ook weleens helpen 

Heeft mijn baby ook gehad toen ik nog niet was begonnen met oefenhapjes. Inderdaad het buikje massereren hielp wel, of nog een tip als het echt lang duurde (en ik me er ook zorgen maakte) was om eenmalig de thermometer er een klein stukje in te steken en even te draaien. Dan wordt het poep reflex geactiveerd haha. Maar ik heb gemerkt dat er dan maar een beetje uit kwam, het komt er toch vanzelf het beste uit. Nu poept ie om de dag.. 

is heel normaal. 
zolang zij geen echte klachten krijgt zal ik geen medicatie geven.
ik kreeg als tip van een lactatiekundige om eventueel een iets te warm badje (bv 38,5) klaar te maken en d kleine daar in te doen. hielp heel goed. 
maar nogmaals als je niet echt ziet persen is er nog geen probleem. 

Klysma zou ik nog ff uitstellen. Bij de apotheek krijg je ‘zeep’ zetpillen. Glycerine geloof ik. Hielp bij ons goed. Bij hem zat het zo vast dat 2x dat nodig was en toen was het over; kon hij normaal poepen. 

Miss naast masseren ook wat vocht toevoegen? Ontlasting wordt hard en daardoor moeilijker te duwen.. Succes!

Dank jullie wel, goed om te horen dat er meer kleintjes zijn die dit hadden.. Je leest t wel, maar twijfelde toch. Heb het klysma nog niet gegeven, mijn man vraagt zich af waarom niet maar leek me toch zielig.. Maar de huisarts wil dat ik morgen bel als ze nog niet gepoept heeft.. Masseren en thermometer heb ik al geprobeerd. Warm badje ga ik straks nog even proberen!

Wat je ook nog kunt proberen is wat melk afkolven en in de koelkast zetten. Na een tijdje komt daar dan een vetlaagje op. Dat kun je met een lepeltje geven, werkt laxerend. Lukt kolven niet dan kun je ook (veel) vaker aanleggen, dat werkt ook laxerend. 

Terug
Bovenaan