1 borst per keer?

Hoi moeders,

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die af en toe zit te klooien met de borstvoeding. Mijn dochter is nu 7 weken en wil soms elk uur drinken. Maar aan de andere kant slaapt ze ook soms 5 uur achter elkaar (vooral 's nachts, hoera).

Ik woon in Venezuela, dus krijg niet alle tips die in Nederland gegeven worden. Ik lees dat er geadviseerd wordt dat je 1 borst per keer geeft. Waarom? (Mijn dochtertje heeft daar namelijk niet genoeg aan, zoveel melk heb ik niet). En je moet kennelijk ook vitamine K en D bijgeven. Waarom is dat? En is het heel erg als je dat niet geeft?

Alvast bedankt voor je reactie,
Marissa
 
Dat wordt hier helemaal niet als standaard advies gegeven.
Je kind drinkt naar behoefte, dus als de ene borst leeg is en je kind wil nog meer, dan is de andere borst aan de beurt. Als je kind de tweede borst niet helemaal leegdrinkt (dan voelt hij nog vol of gedeeltelijk vol als je erop drukt)dan begin je bij de volgende voeding met die tweede borst. Zo hou je je productie op peil.
Het is juist prettiger voor jezelf als je kind uit beide borsten drinkt, want dan krijgt ie meer binnen en komt er hopelijk voor jou straks wat meer ritme in de voedingstijden.
En vitamine D en K zitten niet in borstvoeding, vandaar dat in nederland het advies is dit er apart bij te geven, maar als je kind veel buiten komt/genoeg zonlicht krijgt, dan maakt ie genoeg D aan in principe. En vit. K krijgen kinderen alleen de eerste 10 of 12 weken (weet het niet exact meer), daarna maken de darmen dit zelf aan, waardoor het niet meer nodig is dit bij te geven.
Vit. K is voor de bloedstolling, vit. D is voor de botopbouw.
 
Bij mij werd verteld, eerst de ene borst leegdrinken. Als ze dan nog honger had, aan de andere borst.
Je moet dan de volgende voeding beginnen aan de borst waar je ben opgehouden.

Ik ben zelf na 2 weken gestopt met borstvoeding, omdat het veel te pijnlijk werd.

Tijdens de borstvoeding moest ik haar inderdaad vitamine D en K bijgeven.

Nu geef ik flesvoeding, en sindsdien slaapt ze veel beter door snachts.
Geen stress meer om haar aan te leggen. En flesjes kun je lekker klaarmaken, je hoeft ze dan alleen maar op te warmen.
En... pappa kan haar dan ook de fles geven.

Ik kolf wel nog af, maar die melk gooi ik weg, omdat ik weer aan de pil ben begonnen. Dit is ivm hormonen die de kleine dan kan binnenkrijgen.

Suc6 ermee !

Groetjes,

Eystathia
 
Hoi,

Mijn zoon is ook 7 weken en ik probeer nu de tijd tussen de voedingen wat te rekken. Ik zit nu op 4 uur (vorige week nog 1x in de 2 uur) en snachts soms 5 uur. Zolang hij geen moord en brand schreeuwt probeer ik hem dus rustig te houden, geeft mij veel ruimte en energie.

Maar ja het is bij jullie waarschijnlijk warm en dan kan ik me voorstellen dat ze meer nehoefte heeft aan vocht.

Oh ja ik geef 1 borst per keer omdat ik een erg hoge melkproductie heb en hij anders veel te veel krijgt (groene poep met stukjes), maar heel soms als het niet genoeg blijkt krijgt hij ook de andere.
 
Mijn dochter is nu twee maanden en ik geef ook borstvoeding. Ik heb al vanalles meegemaakt met de borstvoeding.
Teveel, te weinig, borstonsteking... ga zo maar door.
Nou ja, het is dus gewoon maar net hoe het gaat. Je hebt van die dagen dat het lijkt alsof het kind continue aan de borst ligt. Dat hoort er een beetje bij. Het stimuleert in ieder geval de borstvoeding goed. Het is verder ook veel minder goed te regelen dan kunstvoeding, ook dat hoort erbij.

De ene keer heb je zelf meer, dan de andere. Hetzelfde geldt voor de baby, die wil de ene keer ook meer dan de andere. Ik geef meestal één borst met een beetje uit de andere (zo blijft die ook goed gestimuleerd).
Maar ik merk dat vooral aan het eind van de middag, dit nog wel eens niet genoeg is, dan krijgt ze er twee dus.
Veel plezier met borstvoeden!
 
Vitamine K kregen wij vroeger ook niet. He is voor de bloedstolling en hoeft maar tot 3 maanden. Ik heb het idee dat het hier meer 'voor de zekerheid' gegeven wordt. Hele volksstammen hebben het hier niet gehad.
Vitamine D, wordt ook aangemaakt door zonlicht (is voor goede botopbouw). Niet dat je je kind nu veel in de zon moet leggen, maar gewoon veel gefilterd daglicht lijkt me wel goed. Ook kun je zelf uitzoeken waar veel vit. D in zit en dat eten, dan geef je het je kind indirect ook.
 
Borstvoeding op peil houden, doe je door vaak aan te leggen en rust te nemen. Borstvoedingsorganisaties adviseren dan om daar bijv. een dag voor uit te trekken en dan rustig aan te doen (bijv. veel in bed liggen) en het kind om de 2 uur of meer aanleggen.
 
Terug
Bovenaan