1 jaar en niet slapen

<p>HELP!!!! </p><p>onze kleine sliep altijd heel goed, om 19.00 naar bed tot 07.00 af en toe een keer wakker maar met een speentje en soms wat water ging ze weer slapen.</p><p>Nu is ze 1jaar geworden vorige week en het slapen is drama. Ze gaat rond 19.30 naar bed en is dan ook echt wel moe maar slaapt een uur en word daarna wakker. Niet jammerend maar echt overstuur huilen, ik kan haar niet laten huilen. Ze gaat staan in bed en krijst hartverscheurend. Ze wil niet meer liggen en eenmaal beneden gaat ze vrolijk spelen. </p><p>Ik snap er niks van..  ze grijpt wel iets naar haar oren en ze kwijlt dus er komt weer een tandje maar overdag gaat ze gewoon slapen dus heel veel last kan het niet zijn. Ze heeft net een volle fles gehad dus honger ook niet. Als we haar rond 23.00 eindelijk weer rustig in bed hebben is de nacht ook onrustig met veel wakker en huilen ik snap er niks van.. </p><p> </p><p>Wat kan het zijn en waar doen we goed aan???</p><p> </p><p> </p>
 
Ik zou in elk geval niet met haar naar beneden gaan.. hooguit later voor de eerste keer naar boven dat heeft ze nog niet in de gaten. Maar dat ze na het huilen naar beneden kan wel. Misschien is ze niet moe genoeg, op hoeveel slaapjes zit je en hoe lang?
Verder hebben ze rond deze leeftijd een sprongetje, ons kindje sliep toen (ook ivm tandjes) ook een paar weken dramatisch slecht ?
Wat wij doen als hij huilt (en we weten dat het geen honger of te warm/ te koue is) is eruit nemen, troosten (we weten intussen dat laten liggen geen optie is) rondlopen, slaap lekker zeggen, slaapmuziekje aan en weer het bedje in.
We hebben in de bovenstenstaande periode ook een zetpil gegeven voor het slapen en dentinox, ook om pijn (hopelijk) te kunnen uitsluiten.
 
Wij deden hetzelfde. Niet naar beneden. Blijven troosten tot onze zoon weer ging slapen. Soms tilden we hem op en ijsbeerden we tot hij kalmeerde, soms zaten we naast het bed. Ik gaf nog borstvoeding dus soms hielp het om hem in ons bed te nemen en te voeden. Als hij weer wat dieper sliep legde ik hem weer terug in zijn bed. Maar in ieder geval niets anders dan in het donker op de slaapkamer blijven tot hij weer ging slapen.
Het heeft uiteindelijk maar een week of 2/3 geduurd. Op dat moment is dat lang, maar achteraf is het de investering waard.
Hoop dat de rust gauw wederkeert voor jullie ?
 
Bedankt voor jullie reacties! 
We zitten nog wel op 2 slaapjes, het rommelt wel al af en toe. Soms slaapt ze zo lang dat ze smiddags niet meer gaat slapen maar we proberen nog wel vast te houden aan 2 omdat ze dat echt nodig heeft en anders poepie chagrijnig  is haha.
In kamer blijven en troosten en weer weggaan hebben we geprobeerd maar ze krijgt alles bij elkaar... misschien moeten we langer proberen maar na een 20 minuten met een krijsend kind in je armen geef je al gauw toe om dan maar even beneden te zitten. Ze heeft vanavond een half uurtje beneden gezeten en is daarna weer gaan slapen..  ik hoop dat het hierbij blijft vannacht
Ik merk ook dat ze heel veel aan het ontdekken is, meer kletsen, alles na doen, proberen te klimmen, zelf oefenen met lopen dus misschien speelt dit allemaal mee???
 
Ja dat speelt zeker mee, dat zagen we hier ook in die fase (pas een dikke week geleden trouwens ?) dat hij ineens veel nieuwe dingen kon. Ik denk dat het belangrijkste is om te kijken wat bij jullie werkt. Wij leggen hem na een tijd proberen ook gewoon in ons bed hoor, als hij maar slaapt haha. En als je haar dan toch laat spelen is beneden denk ik wel beter dan boven omdat het dan een duidelijk einde heeft en het slapen weer een duidelijk begin.
Hier maken we hem echt wakker omdat we anders niet uitkomen met slaapjes. Hij slaapt eigenlijk altijd 3 uur na wakker worden en daarna weer en dan rond 20.00 voor de nacht. Hij mag niet later dan 16.00 wakker worden dan wordt het 's avonds te laat. Dus laatste slaapje uiterlijk om 15.00 beginnen wat inhoudt dat het slaapje ervoor uiterlijk om 12.00 mag eindigen maar liever uiterlijk 11.30. Als je het nog kunt volgen ?
 
Wij namen onze dochter in slechtere avonden ook mee naar beneden. Ze krijste en was overstuur. Door naar beneden te gaan werd ze echt even wakker. Meestal duurde t even voor ze ging lachen en wilde spelen. Zodra dat moment er was na 10 minuten ging ze weer naar boven en slapen. Werkt hier perfect en nog steeds als t ooit nodig is. Ze is nu 21 maanden en slaapt eigenlijk over het algemeen heel goed.
We hebben het hier nooit ervaren als dat ze het uitprobeerden om er uit te gaan. Omdat als ze wakker was dat kwam door een droom/ prikkelverwerking en niet bij naar bed gaan. Wij hebben haar juist zo min mogelijk bij ons gelegd. Daar ging ze namelijk klieren en sliepen we zelf helemaal niet.
Pijn van tandjes kan toch wel wisselend zijn qua middag of avond hoor. Hier gaven we als veel miet werkte vaak een pcm omdat dan de enige optie nog ongemak was door pijn van tandjes of iets. Ze krijgt niks van een pcm en het hielp altijd uiteindelijk na eerst dingen geprobeerd te hebben ( riedel van drinken, troosten, tandspul, enz)
 
Er gebeurd heel veel in het brein van een dreumes. Ze kunnen ineens weer veel meer. Ze hebben in deze periodes veel nabijheid nodig. 
Ik zou je adviseren om in bed te troosten, aai over de bol, terugleggen en zeggen dat je weer terug komt als je kindje je nodig heeft. Het gevaar is namelijk dat als je het nu 'te gezellig' maakt door je kindje eruit te halen en mee naar beneden te nemen dat dit zich blijft herhalen. Dus vast houden aan je slaapritueel. Als je dit consequent doet, ben je er zo weer vanaf. Mijn dreumes van net 1 zit ook in een sprong waardoor hij hard huilt als ik weg ga. Ik troost hem kordaat, stel hem gerust en ga weer. Dit herhaal ik en na een paar keer geeft hij er aan toe en valt hij lekker in slaap.
Ze hebben je geruststelling en nabijheid nodig en tegelijkertijd ook de gewoontes en regelmaat die voor jonge kinderen de situatie voorspelbaar maken. 
 
Wat vervelend voor jullie en je kindje. Mijn dochter is 20 maanden en we hebben na 16 maanden gebroken nachten een slaapcoach in de armen genomen, begonnen om een slaapgids aan te schaffen om daar tips uit te halen. Na 5 dagen zijn we er doorheen en slaapt ze nu door. Mocht je er zelf of met de bovenstaande tips niet uitkomen raad ik je aan om verder hulp te zoeken.
Je denkt soms (ten minste ik) dat het een fase is maar die fase kan soms veel te lang duren.
De tip die ik uit de gids heb gehaald en die hierboven ook al wordt gegeven. Van 19.00/19.30 (slaaptijd) tot zeker 06.30 uur hoort bij de nacht en vind alles plaats in de slaapkamer. Niet naar beneden gaan, kinderen wennen snel aan het “uitje” en gaan daarop slapen. Dat wordt een nieuw patroon.
Succes het is verschrikkelijk die gebroken nachten met een krijsend/huilend kindje.
 
Terug
Bovenaan