1 jaar en om 5 uur wakker: help!!!!!!!

Hoi allemaal!

hopelijk hebben jullie tips voor me, want ik raak redlijk gesloopt.
Mijn zoontje, nu 1 jaar en 5 dagen, slaapt sinds een paar dagen tot hooguit 5.30. vanochtend zelfs om 5 uur!!!!
Hij is altijd wel een vroege vogel geweest,  6 uur, half 7, maar omdat mijn wekker op werkdagen om 6.30 gaat, vind ik dat niet zo'n probleem. Alleen nu dus al een paar dagen om 5 uur, half 6......

Het lijkt wel of ie wakker wordt als het licht wordt. Onze kamer is vrij donker, we hebben lamellen, maar vraag me af of het zou helpen er gordijnen voor te hangen.

Verder geef ik hem meestal maar een beetje water, verschoon zijn luier als dat nodig is. Maar verder slapen daarna, ho maar.

Vanavond ga ik proberen hem iets later naar bed te brengen, misschien dat dat helpt. (hij gaat nu om 19.30 uur).

Iemand andere tips?

groetjes Mienetje
(10 wkn zwanger van nr 2 en zoooo moe)

Hoi,
Dat ken ik! Mijn tweede dochter dacht ook dat de dag om half zes begon. Nou, ik niet.
Ik heb niet echt tips, maar ik heb toen gewoon besloten dat ik dat dus NIET ging doen, om half 6 opstaan. Als ze wakker werd, ging ik er naar toe en zei altijd met precies dezelfde rustige stem: Nee, het is nog geen tijd en nu gaan we nog even slapen! Dan liep ik de kamer weer uit.
Ze heeft volgens mij een maand lang liggen gillen, maar toen was het kwartje gevallen.
Het is eigenlijk een beetje hetzelfde als de manier van naar bed brengen bij al die tv-programma's.
Ik weet, het is slopend, maar uiteindelijk werkt het.
Ik zorgde inderdaad wel dat het donker was en dat er wat speelgoedjes in haar bed lagen.
Veel succes.
Ivy

Ja, en gewoon niet bij het eerste het beste huiltje of geluidje reageren. ze mogen best even huilen of protesteren hoor. Meestal is het dan zo weer over en hebben ze ook gauw door dat ze er nog niet uit mogen.

Hoi Mienetje,
Heel herkenbaar. En erg vevelend voor je, zeker nu je zwanger bent.
Ik heb een dochter van 16 maanden en die slaapt nog steeds niet door. Die wordt wel 1 of 2 keer (soms zelfs meerdere keren) per nacht wakker en dan is ze ook nog erg vroeg wakker. Maar meestal als ik geluk heb en haar niet te lang heb laten huilen als ik haar dan bv geef valt ze weer slaap tot ca half 7/7 uur.

Wat ik begrepen heb....is dat bij baby's en kleine kinderen het niet werkt om ze later naar bed te brengen in de hoop dat ze dan 's-morgens langer dooslapen.   Dit is een valkuil waar vele ouders in vallen. De truuk is juist om goed op je kindje te letten en te kijken wanneer hij "moeheids-verschijjnselen" gaat vertonen: in oogjes wrijven, gapen..e.d. en dan moet je eigelijk hem naar bed brengen.
Ik heb juist ontdekt dat als ik Leanne juist later naar bed breng dat ze dan moeilijk in slaapt komt en erg onrustig slaapt en veel wakker wordt 's-nachts. Dit komt omdat ze over haar slaap heen is en niet goed in slaap kan komen. Als ik haar vroeger (dus wanneer ze die moeheidsverschijnselen vertoond) naar bed breng dat ze dan redelijk snel in slaap valt en ook veel rustiger slaapt.
Misschien is het boek van Elizabeth Rapley iets voor jullie: "Lekker slapen zonder huilen". Hierin staan hele practische methodes en tips om je kindje beter te laten slapen. En ook om te leren doorslapen of weer in slaap te komen.

Veel sterkte
groetjes Chantal

Terug
Bovenaan