1 jaar en overdag niet echt meer willen slapen

Mijn zoon is net 1 jaar geworden. En wil nu overdag niet echt meer slapen als het een uurtje is dan is het veel iemand tips. Zo dat hij toch iets meer slaapt
 
Met 1 jaar zit er een slaapregressie...
Volgens je vaste rituelen vol blijven houden, optijd in bed en evt op een andere manier laten slapen (kinderwagen, auto...)
 
Soms is het een fase, zoals boven genoemd blijven doorgaan met een ritueel. Mijn zoontje van 2,5 jr wou dat ook niet, nu ook niet maar ik merk dat als hij slaapt tussen de middag, rustiger is en snachts beter slaapt.

Succes✨
 
Ja, slaapregressie lijkt mij.. gewoon blijven doen wat je altijd deed. Dus ook gewoon de slaapjes aan blijven bieden. Al ligt je kindje maar gewoon even te rusten/ spelen in bed. Even weg van de prikkels beneden. Zo krijgt het brein toch rust. Zo'n slaapregressie verdwijnt weer waarna de kleine weer gewoon zal gaan slapen overdag. 
 
 
Lastig he! Hoeveel dutjes doet hij nog?

Zulke periodes komen en gaan in het leven van een baby en dreumes. Ik herken wel dat mijn kinderen rond de 12 maanden ook minder goed gingen slapen, kostte veel moeite om in slaap te vallen en als het ochtenddutje te lang was, deden ze geen middagdutje meer.

Met 12 maanden waren ze rond 6.00/6.30 wakker en sliepen dan van 9.00-10.30 en van 14.00-15.00 ongeveer. Dan van 19.30-6.00 in de nacht.

Dit werd steeds rommeliger en met 14 maanden ging ik over naar 1 dutje van 11.30-14.30. Sommige kinderen zijn hier al aan toe met 12 maanden, anderen pas met 17 maanden.

Hoe laat is jouw kindje wakker in de ochtend? Als hij uitslaapt tot 7.00 of langer dan is de kans groot dat hij toch niet moe genoeg is om een ochtenddutje te doen en zou je 1 dutje rond 11.00/12.00 kunnen proberen. En dan hopen dat hij zo'n 2 a 3 uur slaapt, dat is vaak even wennen voor ze.

En idd, anders in de kinderwagen of auto.. kijken waar hij wel wilt slapen.

Erg lastig zulke periodes! Mijn jongste is nu 23 maanden en wij zitten nu in de fase van wel/geen middagdutje. Ze weigert soms maar heeft het écht nog nodig. Maar als ze langer dan 1.5 uur slaapt, slaapt ze s avonds weer niet voor 22.00.. t is altijd wat en t is altijd een zoektocht!
 
Hier is het vaak ook even doorzetten met flink verzet. Mijn dochter is nu 14 maanden en zit een beetje tussen 2 en 1 keer slapen in. Maar wat je ook doet, vanaf de geboorte is het al een slechte slaper en ze kan flink strijd voeren. Soms zijn er van die heerlijke dagen dat ze gewoon lief gaat slapen. Maar meestal hebben we 15 min tot soms wel 2 uur (vooral avond) gillen, schoppen, krijsen, boos mammamama roepen. Ik loop rustig heen en weer. Maar ik weet dat ze uiteindelijk gaat slapen. En ik heb nooit een manier of ritueel gevonden waarmee ze lief gaat slapen. Ze lijkt het haast nodig te hebben. Ze wordt dan wel weer supervrolijk wakker en ligt rustig nog even te kletsen en lachen in haar bed. 
Nu is het in de ochtend rond 9 uur 45 min en dan rond half 2 nog 1,5 uur. 
En als ze 1 keer slaapt rond 11.30/12.00 2 uur slapen. 
Ze slaapt snachts van 19/19.30 tot 5/5.30. Soms wordt ze voor 5 al wakker en dan geef ik de ochtendfles vast en leg haar nog even terug. Dan slaapt ze soms wel tot 6.30. En dan wordt het dus een 1 slaapjesdag. Anders 2. Wat ze zelf ook denkt te weten. Ze is niet klaar om nooit meer te slapen ?
 
Terug
Bovenaan