Lastig he! Hoeveel dutjes doet hij nog?
Zulke periodes komen en gaan in het leven van een baby en dreumes. Ik herken wel dat mijn kinderen rond de 12 maanden ook minder goed gingen slapen, kostte veel moeite om in slaap te vallen en als het ochtenddutje te lang was, deden ze geen middagdutje meer.
Met 12 maanden waren ze rond 6.00/6.30 wakker en sliepen dan van 9.00-10.30 en van 14.00-15.00 ongeveer. Dan van 19.30-6.00 in de nacht.
Dit werd steeds rommeliger en met 14 maanden ging ik over naar 1 dutje van 11.30-14.30. Sommige kinderen zijn hier al aan toe met 12 maanden, anderen pas met 17 maanden.
Hoe laat is jouw kindje wakker in de ochtend? Als hij uitslaapt tot 7.00 of langer dan is de kans groot dat hij toch niet moe genoeg is om een ochtenddutje te doen en zou je 1 dutje rond 11.00/12.00 kunnen proberen. En dan hopen dat hij zo'n 2 a 3 uur slaapt, dat is vaak even wennen voor ze.
En idd, anders in de kinderwagen of auto.. kijken waar hij wel wilt slapen.
Erg lastig zulke periodes! Mijn jongste is nu 23 maanden en wij zitten nu in de fase van wel/geen middagdutje. Ze weigert soms maar heeft het écht nog nodig. Maar als ze langer dan 1.5 uur slaapt, slaapt ze s avonds weer niet voor 22.00.. t is altijd wat en t is altijd een zoektocht!