1 jaar en weigert na ziekte warm te eten

A

Anoniem

Guest
Heb het al gepost bij voeding, maar weet niet of iedereen dit leest.

Ik ben op zoek naar tips om mijn dochter opnieuw te leren warm te eten. Ze is een paar weken ziek geweest, heeft hierbij ook overgegeven en sindsdien wil ze niet meer warm eten.

Ze eet dagelijks 2 flessen van 200ml, 2 boterhammen, yochurt en een hele appel (3/4 gepureerd, 1/4 stukjes) en tussendoor soepstengel, koekje

Zodra ze het ziet of ruikt buigt ze haar hoofd weg, als de lepel dichtbij komt moet ze heel hard huilen, en doet ze haar handjes voor haar gezicht. Het is zo zielig, als je er met moeite een hapje in hebt gekregen duwt ze het met haar tong eruit, met haar handjes haalt ze de rest eruit en daarna laat ze haar tong zolang hangen dat het restant met kwijl verdwijnt.

Ik heb al vanalles geprobeert, potjes, vers, gepureerd, in een bakje, in een potje, in een bord, maar niks helpt. Terwijl ze met 6 maanden al een goede eter was.

Vandaag heeft ze 2 hapjes op en heb ik haar handjes vast gehouden en gezongen en geklapt. Om het te geven zei ik dat het appel was en ging haar mond meteen open, en de tweede keer heb ik haar afgeleid door te kietelen. Maar meer dan 2 hapjes gaan er niet in. Dit zijn haar eerste 2 hapjes sinds een maand.

Wie heeft dit meegemaakt of heeft tips? Ik hoor het graag

Is de laatste voeding voordat ze ging overgeven een groentehap geweest? Zodat ze die in verband brengt met de misselijkheid?
Wat je zou kunnen proberen is om de groentehap te "mengen" met appelmoes: eerst veel moes, beetje gr.hap en dat per hapje minderen (of eerst zorgen dat ze het weer gaat eten door paar x veel moes en weinig groente, dan paar maaltijden 50/50, dan 25% moes/ 75% groentehap en dan uiteindelijk alleen maar groentehap. Dit heb ik gehoord van anderen met kindjes die minder eten, zelf geen ervaring want zoonlief eet goed. Maar wie weet is het voor jullie ook een geslaagde methode?
Als ik het zo lees, eet ze verder alles prima en zou ik niet teveel druk leggen op het persé moeten eten van groentehap. Dan komt er steeds meer weerstand tegen.
Hopelijk eet jullie kleine meid snel weer als vanouds!! Succes ermee,
groetjes mira, sinds 02-01-07 mama van jaap

Als Berend ziek is geweest eet hij ook wel eens minder / helemaal niet. Ik maak daar geen punt van en zet hem nooit onder druk om te eten. Dan maar een keertje geen eten. Het komt vanzelf weer terug die zin in eten en bovendien heeft Berend voldoende babyvet om even op te teren.

En anders kun je eens proberen of ze beter eet als ze het zelf mag doen (stukjes eten pakken en in de mond stoppen, zelf klooien met de lepel etc). Zeker op deze leeftijd kan dat echt een verschil uitmaken. Ze willen nu steeds meer ZELLUF doen.

Of is dat alleen die van mij?

Wij hebben ook een periode gehad met moeilijk eten na buikgriep. Hier was zelf lekker klooien de oplossing. Ik kreeg er ook geen hap meer in, hij begon al te krijsen zodra hij het bordje zag. Tot ik een keer het bordje voor hem neerzette, zonder lepeltje, zonder drukte, gewoon 'niet-bedreigend' voor hem neer gezet. Binnen een minuut hield hij op met huilen, toen hij besefte dat ik niets zou doen. Toen ging hij heel voorzichtig voelen aan het eten en heeft toen bijna 10 minuten gespeeld met het eten (wel een grote kliederboel natuurlijk...) en toen stopte hij plotseling zijn handje in zijn mond om te proeven. Heel voorzichtig een lepeltje gepakt en hoera, het mondje ging open! Toen heeft hij een paar hapjes gegeten, heb niet aangedrongen. Binnen een week at hij zijn bordje weer leeg, maar wel onder ZIJN voorwaarden! Hij moet nu dus altijd zelf even voelen aan het eten, er even mee spelen, anders eet hij het niet. Ik wacht nu ook heel bewust op zijn teken (mondje open) dat hij weer iets wil. Iets meer schoonmaakwerk naderhand, maar hij eet weer met smaak!

Misschien helpt het bij jullie ook? Hem eerst plezier laten maken met het eten, zodat hij leert dat het niet 'eng' is? Veel succes.

Terug
Bovenaan