1 minder beweeglijk beentje

hoi,

Jasmijn heeft al sinds de geboorte een beentje dat een beetje achter blijft. Als ze enthousiast haar beentjes op trekt dan gaat rechts altijd omhoog en links blijft vaak liggen. Ze kan het beentje wel optrekken maar doet het veel minder.
Na de geboorte is het een tijdje beter gegaan maar nu valt het ineens weer hard op.
Op het cb werd het niet heel belangrijk gevonden maar toen ze Jsmijn op haar rugje legde zei ze wel dat er 2 plooitjes bij de rechter bil waren en maar 1 bij de linker bil.
Zowel mijn broer als mijn schoonmoeder hebben heupproblemen.
In het ziekenhuis waar mijn man werkt zeggen ze we beter foto's van haar heupjes kunnen laten maken voor haar 4e maand.
Dit kan namelijk duiden op heupdysplasie en dan is soms zo'n spreidbroek nodig.
Iemadn ervaring?
groetjes ELke

Hoi Elke,

Bij mij in de familie komen ook verschillende problemen met de heupen voor. Daarom wordt bij onze zoon uit voorzorg een echo gemaakt van de heupen. Zelf heb ik vroeger ook een spreidbroekje gehad. Wat ik weet van de verhalen had ik er helemaal geen last van gehad. ik vond het prima en kon er alles mee wat andere kinderen van mijn leeftijd toen ook konden. Ik zou zeker snel actie ondernemen, want hoe eerder je er bij bent des te beter.

Sterkte

Carina

Onze dochter Marissa heeft ook een afwijking aan haar linkerheup. Ze kwamen er achter bij controle bij de kinderarts dat ze inderdaad ook extra plooien had en lengteverschil in haar beentjes. Ook was haar linkerheup minder soepel. Er is toen een echo gemaakt en gelijk daarna een rontgenfoto. Ze bleek inderdaad heupluxatie te hebben. (heupdysplasie maar dan ook nog eens beentje uit de kom, dus graadje erger). Ze kreeg een pavlikbandage aangemeten in het ziekenhuis. Die kreeg ze   toen ze 3 maanden was, eerder kunnen ze het geloof ik nog niet zien en kan het nog uit zichzelf goedkomen. Alleen we hadden toen een arts die verkeerde inschattingen heeft gemaakt. De pavlikbandage trok de benen niet genoeg omhoog en die arts heeft ons toen een campspreider gegeven omdat hij dacht dat dat wel zou helpen. Gelukkig bij een andere controle een andere arts gekregen die er wel verstand van had en nu zit haar beentje in ieder geval weer in de kom. Over 3 weken moeten we weer voor een echo en gaan dan kijken hoe verder.

In het begin had Marissa wel last van de bandage, vooral toen die strakker werd gezet had ze beetje spierpijn. Maar nu heeft ze hem al 3 maanden om en het hoort er gewoon bij. Het is nu meer lastig voor mij met verschonen en in bad doen. En ook beetje aanpassen met kleertjes, gelukkig is het een meid dus maillotje aan en jurkje eroverheen. Ze is nu trouwens 6 maanden.

Ik zou als ik jou was dus wel actie ondernemen, hoe vroeger je erbij bent hoe beter. Veel sterkte.

Terug
Bovenaan