1 of 2 borsten geven per voeding??

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden, ik heb even een vraag over de borstvoeding.
Mijn zoontje is nu 16 dagen oud en drinkt al vanaf het begin aan de borst. Ik geef echter maar 1 borst per voeding, want als ik hem "afkoppel" en de andere borst aanbied hapt ie daar niet aan en houdt gewoon zijn mond dicht, wat ik ook probeer. Hij groeit wel als kool (gemiddeld een ons per dag!). Ik lees overal dat het beter is bij elke voeding 2 borsten aan te bieden, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen! Ik kan ook niet inschatten wanneer de borst leeggedronken is en stop dus als hij loslaat. Hij heeft dan genoeg.
Het probleem is dat wel in allebei mijn borsten de melk toeschiet, maar er dus maar 1 wordt leeggedronken. Ze zijn dan ook enorm en de kleine drinkt nogsteeds om de 2, 3 uur, ook 's nachts.
Wie herkent dit en heeft een oplossing..?

Groetjes, Renske

hoi hoi

misschien heb je hier wat aan
je kunt tussen de voeding een schone luier doen
worden ze vaak wakker van bij mij lukte dit wel

en anders zou ik de andere borst afkolven

misschien heb je hier wat aan
succes

groetjes renate van lars 4 weken oud

Hoi Renske,

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje!
Ik kan me voorstellen dat er m.b.t. borstvoeding vragen bij je leven. Wellicht kun je uit de voeten met de volgende informatie?

Het is zeker de eerste dagen na de bevalling erg belangrijk dat bij iedere voeding beide borsten worden aangeboden. Op die manier  (en door goed en vaak genoeg aan te leggen en de baby lang genoeg te laten drinken) wordt de borsten optimaal gestimuleerd. Dat komt het op gang komen en het in stand houden van de melkproductie ten goede. Sommige baby's zullen tijdens de gehele borstvoedingsperiode twee borsten per voeding nodig hebben, terwijl andere kindjes op een gegeven moment aangeven toe te kunnen met één borst per voeding. Het belangrijkste is, dat een baby voldoende binnenkrijgt. Een baby krijgt voldoende binnen als hij ongeveer zeven a acht voedingen per etmaal krijgt, 100-200 gram per week groeit (gerekend vanaf het laagste gewicht na het geboortegewicht), flinke plasluiers maakt (in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), ongeveer vier keer daags zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is.

Wanneer je kindje volgens deze richlijnen voldoende binnenkrijgt, kun je er gerust vanuit gaan dat hij aan één borst echt genoeg heeft. Mocht blijken dat je baby toch wel die twee borsten per voeding nodig heeft, dan zou je hem tussendoor eerst rustig kunnen laten boeren en eventueel zijn luier kunnen verschonen. Veel baby's beginnen dan met hernieuwde moed aan de tweede borst.

Een borst is goed leeg, als deze na het voeden soepeler aanvoelt dan ervoor. Je kunt het ook merken aan het drinkgedrag van je kindje. Eerst zal hij korte zuigbewegingen maken om een toeschietreflex op te wekken. Daarna zal hij ritmisch met lange halen gaan drinken (zuigen-slikken-ademhalen met af en toe een pauze). Als de borst al aardig leeg raakt (helemaal leeg is een borst nooit), zal hij meerdere keren zuigen en dan nog eens een slokje melk doorslikken. De meeste baby's laten inderdaad uit zichzelf los wanneer ze voldaan zijn.

Je schrijft dat in allebei je borsten de melk toeschiet, maar dat er maar eentje wordt leeggedronken. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. De meeste vrouwen zullen de eerste weken na de bevalling teveel melk produceren. Het aanbod is dan dus hoger dan de vraag. Na verloop van tijd zullen vraag en aanbod steeds meer in evenwicht komen. Dit kan echter een aantal weken duren, dat heeft echt even tijd nodig. Zo heeft je lichaam ook tijd nodig om de melkproductie af te stemmen op het feit dat de baby per voeding één borst leegdrinkt. Dit zal zich uiteindelijk ook meer gaan stabiliseren.
Het is normaal dat de melk in beide borsten tegelijk toeschiet. Veel moeders hebben daarom bijvoorbeeld een handdoek of hydrofielluier bij de hand, zodat ze de melk daarin kunnen laten weglopen. Mocht je van plan zijn om straks weer te gaan werken en wil je graag voor die tijd een voorraadje opbouwen, dan zou je kunnen overwegen om de andere borst af te kolven (bijvoorbeeld tijdens de eerste ochtendvoeding). Afhankelijk van de soort kolf die je gebruikt, zou je dat tijdens het voeden kunnen doen. Je vaart dan mee op de toeschietreflex die je baby al voor je opwekt. Als je frequent kolft, zal je melkproductie zich daar ook weer op aanpassen (meer vraag is meer aanbod), dus dat is een aandachtspunt die je in je overwegingen kunt meenemen. Als je baby tussen de vier en zes weken oud is, kun je eventueel beginnen met oefenen met een flesje.

Groetjes van Yvonne

Hoi,

Nou ik geef ook per voeding 1 borst. En dit al vanaf het begin. De kraamverzorgster zei dat ik voldoende melk had om 1 borst per keer te geven. Ook mijn zoontje hapt niet naar de 2e borst als ik dit probeer.
Ik zou je er vooral geen zorgen om maken. Zolang hij goed groeit en tevreden is, is
het toch goed? Zo beredeneer ik zelf maar.....

Groetjes Rinske

O ja, zelf kolf ik de andere borst op sommige dagen. Om zo alvast een voorraadje melk op te bouwen.

Ik geef soms 1 borst, maar vaak 2. Hangt er helemaal vanaf of mijn zoon (27-9-2007) genoeg heeft aan 1 borst. Soms valt hij tevreden in slaap na de voeding, soms wil hij echt nog wat uit de tweede borst hebben. En af en toe gebeurt het ook dat ik er zelf behoefte aan heb dat hij nog wat uit de tweede borst drinkt. Als je kind goed groeit, maakt het helemaal niets uit of je 1 of 2 borsten per keer geeft.

Terug
Bovenaan