1 of 2 borsten per voeding en wanneer luier verschonen..?

Hallo,

Na de keizersnee is mij in het ziekenhuis geleerd om per voeding 2 borsten aan te bieden. 1 borst ± 20 minuten, daarna nog de andere borst (een toetje) van 5 tot 10 minuten. Ik laat dat afhangen van zijn drinkgedrag... Is mij dit aangeraden om de borstvoeding goed op gang te brengen of is dit heel normaal om altijd 2 borsten aan te bieden? In een folder over borstvoeding las ik vandaag dat je 1 borst per keer moet aanbieden. Helaas stond er niet bij waarom dat zo is. Weet iemand hier een antwoord op? Ik denk eigenlijk ook dat mijn zoontje hier nu aan gewend is, want hij drinkt weer erg enthousiast aan de tweede borst en vindt het prima als dat na zo'n 5 minuten is afgelopen... Doe ik iets verkeerd?

Tijdens het voeden hoor/voel ik hem poepen en daarom verschoon ik hem tussen de twee borsten door. Als ik dat ná de voeding doe, is hij zo wakker dat ik heel veel moeite moet doen om hem weer te laten slapen (dit speelt vooral 's nachts).... Heel soms poept hij dan weer tijdens het drinken aan de tweede borst, moet ik dat na het voeden wéér zijn luier verschonen...?  Is dit normaal? In het ziekenhuis werd hij voor iedere voeding verschoond, maar ik vind het zo zielig als meneer 3 of 4 uren met een poepluier ligt...
Ik hoop dat iemand hier een goed antwoord op heeft.

Al met al zorgt dit ervoor dat ik tussen de 3 kwartier en een uur per voeding kwijt ben... Is dat niet veel te veel van het goede? Ik las vandaag dat dat max. een half uur moet zijn???

Ik hoor en lees trouwens van anderen vaak dat ze 's nachts even laten drinken en de baby dan zo weer in bed leggen. Worden die luiers dan niet verschoond?

Pfff, wat een vragen hè?
Ik hoop echt dat iemand mij even wat antwoorden kan geven. Mijn zoontje is morgen 2 weken oud. Alles ging helemaal prima, maar nu de kraamhulp weg is en ik veel alleen met mijn zoontje thuis ben, slaat de onzekerheid toe......

Alvast bedankt.

Groetjes,
Dan76
 
Hoi Dan!

Gefeliciteerd met je kleintje!!!
Om de borstvoeding goed op gang te brengen wordt inderdaad vaak geadviseerd om beide borsten aan te bieden. O die manier wordt elke borst bij elke voeding gestimuleerd om melk aan te maken en komt de productie snel op gang. Wanneer je productie eenmaal op gang is gekomen kan het zijn dat je kunt volstaan met 1 borst, maar je mag ook nog steeds 2 borsten blijven geven hoor!

Het beste kun je niet meer op de klok kijken tijdens het voeden! laat je zoontje gewoon aan de eerste borst drinken totdat hij deze voldaan loslaat. (Let goed op dat hij blijft slikken en niet alleen gaat liggen sabbelen, want dat is erg slecht voor je tepels, en geeft aan dat hij niet meer aan het drinken is!)  Je kunt dan eventueel na het verschonen de andere borst nog als toetje geven. (dat is inderdaad heel handig om je kindje weer slaperig mee te krijgen)    
Als je kindje de eerste borst ontevreden loslaat zegt dat meestal dat die borst leeg is en dat hij nog behoefte heeft aan de tweede borst. Je kunt die dan meteen geven, of eerst de luier verschonen.
Dat je kindje nu twee borsten drinkt is in principe prima hoor! Maar zorg er in elk geval voor dat hij de kans krijgt 1 borst helemaal leeg te drinken (voor zover hij zelf wil) zodat hij ook aan de vette achtermelk toekomt, en koppel hem niet af als het "tijd" is, want het kan zijn dat hij dan nog maar weinig achtermelk heeft gehad.

Dat je voedingen in totaal met verschonen erbij 45 minuten duren is heel normaal hoor! Gemiddeld duren voedingen (dus zonder verschonen erbij gerekend) zo'n 30 minuten, maar je hebt altijd kinderen die er iets langer over doen èn je hebt turbo-drinkers die het binnen 10 minuten doen!
De duur van de voeding kan verschillen per moment van de dag (de ene keer is bijvoorbeeld je toeschietreflex sterker waardoor de melk harder stroomt dan de andere keer, en de ene keer is je kindje wakkerder dan de andere keer..) en kan ook met de tijd veranderen, doordat zijn drinktechniek verbeterd bijvoorbeld!. (Mijn zoontje dronk eerst minimaal 40 minuten, nu is hij steevast met 7 minuutjes klaar!)

's Nachts wel of niet verschonen is een keuze die je voor jezelf moet maken. Heel veel moeders verschonen een plasluier niet 's nachts waardoor jullie beiden makkelijk weer verder kunnen slapen. Als het een erg vieze poepluier is of als je kindje een erg gevoelige huid of luier-uitslag heeft kun je beter wèl verschonen.
Sommige baby's zijn erg gevoelig voor het gevoel van een vieze luier aan hun billen, en willen alleen weer gaan slapen met een schone luier, dan heb je natuurlijk weinig keus!
Maar verder.. als je kindje dus geen poepluier heeft en hij heeft geen overdreven gevoelig huidje kan het echt geen kwaad om hem 's nachts niet te verschonen!

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt!
In ieder geval heel veel geluk met je kindje en succes met de BV!
(ps.. voor bv vragen kun je ook op www.borstvoedingsforum.nl terecht, daar zitten heel veel moeders die je veel tips kunnen geven, bovendien heb je vaak al heel snel reactie op vragen!)
 
Terug
Bovenaan