1 op de 10 vrouwen....

1 op de 10 vrouwen krijgt een miskraam.
Ik heb er net 1 achter de rug.
Vorige week zaterdag ben ik het vruchtje verloren.
Maar de afgelopen dagen zijn er hier echt een hoop dames bijgekomen....begin me af te vragen of dat echt klopt....1 op de 10...lijkt wel meer....
gek heh ineens zoveel...

Groetjes Jacq

1 op de 10 zwnagerschappen eindigt in een miskraam.

Ga je ervan uit dat iedere vrouw twee keer zwanger wordt, dan heb je bij 10 vrouwen 20 zwnagerschappen.

daravan gaan er dus twee mis.

Dat kan dus zijn 2 keer bij de zelfde vrouw, dan heb je een kans van 1 op 10, maar ga je uit van 2 verschillende vrouwen dan is het dus 2 van de 10, en dus 1 op 5.

Maar niet iedere vrouw is twee keer zwanger. Hele veel vrouwen zijn vaker zwanger.

Kortom in simpelrekensommetje is niet te maken.

Ik heb mij het volgende laten vertellen:

50% van de bevruchte eicellen nestelt niet (of niet goed)  in, meestal word je gewoon ongesteld.

10 tot 15% van de zwnagerschappen eindigt in een miskraam. Zolang er geen afwijking gevonden is heb je dus iedere keer weer 10 tot 15% kans op een miskraam. Je kans wordt niet groter danwel kleiner bij een volgende miskraam. Dit is natuurlijk niet zo  als er een afwijking bij jou danwel je partner gevonden wordt die de kans op miskramen vergroot.

Na de 13 weken heb je nog 3% kans dat er iets niet goed is. Dit varieert van  vroegtijdig overlijden van het kindje in de baarmoeder tot lcihte tot zware afwijkingen.  

Vroegtijdig overlijden na de 13 weken gebeurt bij ongeveer 1%  van de zwangerschappen.

Dit is mij verteld, of de cijfers precies kloppen tja wie zal het zeggen.
In ieder geval zijn er vrouwen die een miskraam krijgen zonder dat ze zich melden bij een arts, dus wellicht ligt het percentage miskramen hoger.

Feit blijft de meeste zwangerschappen gaan goed, en daar moet je je maar aan vasthouden.

Miep

Door een medium als internet komen alle verhalen natuurlijk veel dichterbij, waardoor lijkt alsof er veel meer vrouwen een miskraam krijgen dan dat de cijfertjes zeggen.

Ik heb zowel bij het oktober 2005 als bij het april 2006 forum de lijst bijgehoduen. En in beide gevallen klopt het aantal miskramen aardig met de percentages, alhoewel in beide gevallen het overlijden van een kindje na de 13 weken helaas meer was dan die ene procent.

Miep

Terug
Bovenaan