1 slaapje voldoende met 8 1/2 maand?

Hallo, even een vraagje voor mn zoontje Jesper die de 25e 9 maanden wordt. Zijn schema is al een tijdje als volgt:

8.00:        200 cc pap
9.30:        slapen (meestal slechts 30 á 45  minuten !!!)
10.30:        1 stuk fruit
12.30        1 boterham
13.30:        fles 150 cc
14.00:        slapen (1 á 1 1/2 uur)
15.30:        lange vinger + sapje
17.30:        warm eten (vaak met de pot mee)
18.30:        fles 150 cc

Omdat ie  's morgens nog maar zo kort slaapt en dan 's middags om 14.00 het vaak hele lang duurt voordat ie slaapt en ie tegenwooridg vroeger wakker is dan normaal (al ene paar dagen 6.15 ipv 7.15) vraga ik me af of we eens moeten proberen om z'n ochtendslaapje eraf te halen.  En dan z'n middagslaapje vervroegen zodat ie dan langer slaapt en ie hopelijk 's morgens ook weer een beetje op een schappelijke tijd wakker wordt.  

Het is wel lastig denk ik want nu is ie rond 9.30/10.00 best wel moe 's morgens. Maar als we hem dan om 11.30/12.00 zn brood en fles laten eten zodat ie 12.30/13.00 naar bed kan.......Tis even lastig voor ons nu. Heeft er iemand ervaring met dit schema rond deze leeftijd, want aan de andree kant vind ik hem ook weer zo jong om z'n ochtendslaapje eraf te halen, mara ja....??? Zijn schema zou dan worden:

8:00:            pap 200 cc
10:00:        1 stuk fruit
12:00:        1 boterham + fles 150 cc
13:00:        slapen
15:30:        lange vinger + flesje sap
17:30:        warm eten        
19:00:        fles 150 cc
19:30:        slapen (tot hopelijk uurtje of 7.30)

Groetjes Agnita
(nv Jesper 25-01-2005)

 
Hallo,

Ieder kind is anders. Het is moeilijk hier een antwoord op te geven.
Het ene kind heeft tot anderhalf jaar 2 slaapjes per dag   nodig en het andere kind heeft bij 9 maanden al voldoende aan 1 slaapje.
Ik zou zeggen probeer het gewoon eens en kijk hoe hij reageert en dan nog denk ik dat het niet iedere dag hetzelfde is.
Mijn zoontje is 10 maanden en ik kijk per dag wat hij nodig heeft.
De ene dag is hij in de ochtend helemaal niet moe en gaat hij pas om 12.30 uur naar bed en de volgende dag heeft hij zijn ochtendutje echt wel nodig.
Ik denk dat het ook een overgangsfase is. Soms moet hij na een paar dagen zonder ochtenddutje gewoon even bijtanken.
Ik zelf kijk dus gewoon per dag wat hij nodig heeft. Soms past het niet helemaal in mijn planning van die dag, maar dan gooien we de hele boel gewoon om. (is natuurlijk niet altijd haalbaar en even makkelijk).
Ik probeer zo min mogelijk in schema's te denken, maar let wel goed op dat mijn zoontje genoeg slaap en voldoende voeding binnenkrijgt. Hij bepaalt dus eigenlijk hoeveel hij slaapt.
Hopelijk heb je er wat aan.
 
Het is per kind verschillend denk ik, ik heb nu 2 kinderen een van 4 jaar en de jongste is nu 14 maanden. De oudste sliep altijd heel veel, zelfs toen hij 3 jaar was sliep hij 's middags nog  en de jongste heeft van het begin af aan bijna niet geslapen en als hij sliep waren het van die hazenslaapjes (10 minuten tot een kwartier) ze vertelde mij toen dat er kinderen zijn die als ze maar even rustig zitten of liggen, bijvoorbeeld in de wandelwagen dat ze dan al hebben bijgetankt en dat is bij onze zoon ook zo denk ik, misschien bij jullie kindje ook? Nu slaapt hij sinds kort heel af en toe 's middags maar dan is het hooguit een uurtje!
groetjes, Erika
 
Hoi Agnita,
Toen mijn zoontje 8 maand was (nu 13,5mnd) had hij ook ineens minder
behoefte aan een slaapje tussendoor. Daarvoor was het zo dat hij op de meest vreemde tijden en plaatsen in slaap viel, 10 min later weer wakker werd en weer helemaal bij de pinken was. Ik heb hem toen steeds na de boterham van 12 uur in bed gelegd. En na 2 dagen wist hij niet beter.
Sindsdien slaapt hij van 12.00 tot ong 14.00-14.30 en dan om 19.45 naar bed tot ong 08.00 uur. Ik heb sinds hij een maand of 2 is een schema
voor hem aangehouden. Dat schema wisselt  met  zijn behoeften  mee.
Anders houden we er te strak aan vast en dat is ook niet goed. Maar de rust en
regelmaat bevallen hem prima hij doet het er goed op.
maar misschien kun je hem zo leren om tussen de middag een goed slaapmoment
te geven? Soms helpt het. En als je ziet dat hij toch meer rust nodig heeft kun je dit
toch op het laatste moment per dag bekijken en invoegen?
Groetjes en succes Melanie
 
Hoi,

Mijn zoontje sliep rond die tijd dan wel erg veel als ik het zo lees;
Hij sliep van ongeveer 9.30 tot 11.30, van 13.00 tot 14.30 en meestal ook nog even van 17.00 tot 18.00 uur. Soms sliep hij 's ochtends niet en dan sliep hij tussen de middag iets langer. Meestal redde hij het niet tot het warme eten en dan ging hij nog even naar bed om een beetje te slapen of tot rust te komen.

Nu is hij 13,5 maanden en heeft zijn ochtend en voor-het-eten-slaapje zo goed als "afgeschaft". Soms wordt hij wel wat moe rond een uur of half 11, maar dan gaan we even een klein boodschapje o.i.d. doen. En dan rond half 12 een broodje eten en dan het bed in.

Groetjes, Marieke
 
Terug
Bovenaan