10,5 maand en geen avondeten willen

Mijn dochtertje is nu 10,5 maand en de laatste tijd wil ze weinig tot geen avondeten hebben. Het enige wat ze af en toe  wel wil, zijn de potjes van Olvarit van 6 maanden. Zodra ze vers eten of potjes met stukjes krijgt dan wil ze niet meer en houdt haar mond stijf dicht. De rest van de dag eet ze prima: vers fruit (stukjes!) 's middags zelfs 2 boterhammen!
Heeft iemand tips?
alvast bedankt!

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn dochtertje. Zij is nu 20 maanden en eet geen hap mee 's avonds. En dit duurt al maanden! In het begin denk je: het gaat wel over, dit is een fase. Maar het blijft zo. Ik ga mij nu echt zorgen maken, want ik weet zeker dat ze niet alle voedingsstoffen die ze binnen moet krijgen ook daadwerkelijk binnenkrijgt. Ik heb al geprobeerd het eten interessant te maken, hoeveelheden aan te passen etc. Ze wil niets en wil nu ook niet meer aan tafel zitten. Ze gaat brullen totdat ze uit haar stoel mag en kan gaan spelen.

Wie o wie heeft goede raad????

Een bijna wanhopige mamaS

Wat ik vanuit mijn omgeving heb meegemaakt is dat die potjes funest zijn voor de smaakontwikkeling van kinderen! Mijn neefje en nichtje zijn nu nog moeilijke eters en lusten alleen dingen waar niet veel smaak aan zit.
Misschien is je kindje er gewoon nog niet aan toe. Dat kan heel goed. Je kan ook een deel van het potje mengen met vers. En dan steeds meer vers zodat hij/zij aan de smaak went. Een kind moet trouwens dingen meerdere keren geproefd hebben voordat je kan zeggen of hij/zij het wel of niet lust. Een keer of zes is heel normaal. Ieder nieuwe smaak of nieuw soort voedsel zal geweigert worden. Misschien is een stukje afgekoelde wortel in de hand geven een idee? Iets verder op is vrijwel dezelfde vraag gesteld. Misschien dat je daar ook wat tips kunt vinden.

Succes!
Jinny

Hoi,
Ja ook mijn (b)engeltje heeft die fase gehad. Hij at zijn pap, brood, fruit echt alles
behalve de warme maaltijd. Maar ze hebben ineens door dat als ze hun mondje
dichthouden dat dit aandacht oplevert. Immers wij als ouders willen graag dat ze
goed en gezond eten? Tja en negatieve aandacht is ook aandacht. Wij hebben op
een gegeven moment zijn gedrag aan tafel genegeerd. Af en toe een hapje aanbieden,
en wil hij niet? Dan niet. Niet over praten gewoon met zijn 2tjes dooreten.
Dat heeft 2 maaltijden geduurd en toen vond hij het niet meer leuk en is gewoon weer
gaan eten. Phoeh, wel een opluchting hoor. En hij eet nu nog steeds prima.

Dat potjes de smaak van kinderen aantast is klinklare onzin. Mijn zoontje heeft tot
hij 10 maand was voornamelijk potjes gegeten. Dat ging prima. Toen ben ik langzaam overgegaan op het mee eten met ons en dat ging prima. Hij eet nu alles.
Het is dus wel erg kort door de bocht om dat te zeggen....
En het ligt er gewoon aan hoe je met eten omgaat. Hou je zelf niet van vers eten,
tja dat voelt en merkt je kleintje en die zal dat dan ook niet willen eten.....

Groetjes Melanie

Hoi!
Wat is het altijd fijn om te lezen dat wij niet de enige zijn met dit probleem. Mijn zoontje van 11 en 1/2 maand heeft precies het zelfde. Zodra ik met een lepel in de buurt van zijn mond kom schudt hij heel hard nee en houdt zijn mondje dicht. De truc bij ons: negeren en hem zelf laten eten. Het wordt gegarandeerd een enorme kliederboel, maar dat moet je dan maar voor lief nemen. Soms lukt het ons nog steeds niet, en dan wordt hij 's nachts wakker van de honger. Hopelijk is het een fase........ sterkte ermee.

Bedankt voor de tips! Ik heb het zelf laten  eten van de week geprobeerd en het werd inderdaad een enorme kliederboel(hihi). Ze heeft er weinig tot niets van gegeten helaas.Maar ik ga het volhouden en hopenlijk is het inderdaad een fase..

Terug
Bovenaan