10 minuten regel

<p>Bij de intake van kdv werd vertelt dat zij de 10 minuten regel toepassen.</p><p> </p><p>Persoonlijk vind ik een kind van 3-4 maanden veel te jong om 10 minuten te laten jammeren/huilen. Ik merk dat mijn dochter ons echt nog dichtbij zich nodig heeft...</p><p>Herkennen jullie deze methode in combinatie met kdv? Of zou er gedoeld zijn op de wat oudere kindjes aangezien het een groep betreft van 0-2 jaar?</p>

Ik werk in de opvang en ik heb daar echt nog nooit van gehoord! Althans.. ik dacht dat je ging zeggen dat eten wat op de grond nog na 10 min opgegeten mag worden, haha ?

Haha, nou het is echt benoemd bij de intake. Maar de slaap regel dus. Na 10 minuten geen oogcontact maken en alleen een speentje geven.... dat werd zo benoemd.

Ik vind dat ook te jong. Het is een erg westers advies. In andere culturen zou het barbaars zijn. Misschien overdreven gezegd hoor. Volg ajb je eigen gevoel. Ik laat mijn dochter van bijna 5 maanden soms 3 minuutjes een beetje jengelen omdat ik weet dat ze dan in slaap valt maar duurt het langer en wordt het jammeren of huilen dan ga ik er zeker heen. Succes mama!

Wij mochten die eerste keer vertellen/opschrijven hoe we het thuis deden. Wij lieten niet huilen. Ons kindje was toen 4 mnd oud en we troostten toen al wel liggend. Maar bleven erbij. En nog wel veel meer trucjes waaronder white noise en haar knuffeldoekje enzo. En vooraf even rustig worden in een rustige omgeving. 
Op de opvang gaven ze dan aan wat ze wel een niet konden doen. Zo liepen ze wel regelmatig terug voor de speen, of bleven even bij haar als ze erg moest huilen. Ook het rustig worden 5 min vooraf deden ze met haar. Maar niet alles was haalbaar natuurlijk. Ze haalden daar wel kindjes die echt moeite hadden de slaap te vatten weer terug en wiegden ze in slaap, of ze sliepen even in een schommelstoel bij de leidster ofzo. Ik heb zelfs wel eens een jonkie in de draagdoek zien hangen.
Zo word er per kindje gekeken wat er nodig is, en waar ze kunnen werken ze daaraan mee. 
Voor ons bleek het allemaal zorgen om niks, want ze viel door alle indrukken, en ik denk ook mijn afwezigheid, juist makkelijk in slaap daar. Maar ik vond het wel een fijn gevoel. Nu is dit allemaal al helemaal niet meer nodig en kun je haar zo met een schone luier en een slaapzak in bed leggen en gaat ze vanzelf wel slapen. Maar toen maakte ik me er ook wel druk om ja ?

Dat is wel fijn dat je aan kon geven hoe jullie het deden. Ik snap ook wel dat de liefde die je thuis geeft niet uitgebreid mogelijk is bij de opvang. Dus dat stukje probeer ik wel los te laten. Voor nu heb ik aangegeven niet achter deze methode te staan en dus geen toestemming te geven. We gaan het wel horen maandag hoe zij hierop reageren. Misschien heeft die leidster het wel verkeerd uitgelegd. En anders is het inderdaad zoals Lydia het zegt: op zoek naar een ander kdv.

Ik werk in de kinderopvang en snap het principe, vaker van gehoord. Maar ik pas het alleen toe in de zin van: als een kind na 10 minuten nog huilt (in die 10 minuten ben ik er dan al 3x geweest!!) gaat het kindje uit bed en proberen we het even later weer eens, of wiegen/helpen we een kindje in slaap.
Dus zomaar 10 minuten laten krijsen en er dan pas naartoe gaan, NEE! Dat heeft totaal geen nut, een kind gaat dan helemaal overstuur.

Maar lastig vind ik wel tegenwoordig dat elke baby zo'n beetje in slaap gewiegd moet worden en we hebben soms 8 baby's op de groep (+ nog 1/2/3 jarigen) en echt... dan heb ik geen tijd om bij alle 8 baby's voor elk slaapje 15 minuten bezig te zijn om een baby in slaap te krijgen. Dat is echt onmogelijk voor de juffen. Dus ons advies aan ouders is ook wel om echt te werken aan het alleen in slaap leren vallen. Niet omdat we je kindje niet willen helpen hiermee, maar het echt onmogelijk is voor de juffen om dit de hele dag bij elk kind te doen. Dus het is ook wel een lastige kwestie.

Maar na 10 minuten pas erheen gaan en een baby 10 minuten laten huilen? Echt niet!

Terug
Bovenaan