10 TOP TIPS

10 TOP TIPS

1. Neem de leiding, doe ‘het'
Normaal op ‘eigen kracht’ bevallen is het overtreffen van onszelf, een unieke en persoonlijke ervaring die geen gelijke kent’. ‘Het is alle moeite waard het gehele proces te doorlopen’ zeggen veel vrouwen. Vooral het ‘zelf’ doen is van groot belang. Maak tijdens de zwangerschap met je verloskundige begeleider en je partner een kort en concreet bevalplan (A4tje). Formuleer je doelen in actieve zinnen: ik wil normaal bevallen. Ik wil mijn gang kunnen gaan. Ik wil intuïtief mijn houding kiezen. Ik kies de plaats van bevallen. Door samen ‘open’ daaraan te werken leer je elkaar kennen en verken je met elkaar de grenzen en ga je elkaar vertrouwen. Vraag jezelf wel regelmatig af: geeft de begeleider mij voldoende ruimte en kan ik zelf kiezen en zelf regelen als ik straks ga bevallen? Houden we ons aan de afspraken? Praat dus uitvoerig met je verloskundige begeleider over de hoeveelheid ruimte die je bij bevallen krijgt, zodat je weet dat je je gang kunt gaan als het zover is.
Niets is absoluut, stel je flexibel en actief op. Loopt het anders ….. voel en blijf bij jezelf, je lijf en je baby en vertrouw op je ongekende eigen kracht. Denk na …… en ga oplossing gericht tewerk en vindt zo het juiste gevoel van controle terug. Als de relatie met je verloskundige begeleider ‘open’ en gelijkwaardig is, zal die je daarin bijstaan.



2. Geduld, vertrouw en volg je gevoel
Geduld helpt je het meest om normaal je kind te baren. Iedere bevalling heeft haar eigen tempo, iedere bevalling haar eigen tijd. Leer in de zwangerschap al hoe je actief kunt ontspannen en geduldig te zijn en leer te accepteren dat wat is, voor dat moment goed is. Heb vertrouwen in jezelf, je lijf en in de natuur. Oriënteer je specifiek op wat pijn (contracties) met je kunt doen en hoe daar mee om te gaan. Omarm de contracties als ze komen, werk ermee. Laat je niet afschrikken door je eigen verzet. Alleen contracties openen de baarmoedermond. Je kunt het, je lijf weet het! Pas op …. onderschat jezelf niet en jut jezelf ook niet op. Concentreer je als de weeën (contracties) beginnen, op jezelf en je kind. Jullie zijn een ‘TOP’ team.
Minder hevige actieve periodes tijdens de ontsluiting zijn geen stilstand, horen erbij en zijn een deel van het normale patroon van de bevalling. Neem de minder actieve periodes als adempauze voor nieuwe kracht en energie. Doe dat wat je nog wilde doen of ga een dutje doen. Vertrouw het lijf, het komt goed. Je hebt geen extra steun of medicijnen nodig om het proces af te maken. De natuur heeft meer voor je in petto dan je nu weet…. vertrouw jezelf, je lijf weet wat het doet. Na de rustperiode komen de contracties vanzelf terug. Je zult veilig landen…….. vertrouw en volg je gevoel. Blijf dicht bij je kind.

3. Zoek een veilige plek
Zoogdieren proberen een warme, veilige en donkere plek te vinden om te baren – en mensen zijn daarop geen uitzondering. Ook de personen die je om je heen hebt en begeleiden horen daarbij. Als je een omgeving kunt creëren waarin je jezelf veilig en zeker voelt is het zeer waarschijnlijk dat je kansen op een normale bevalling verbeteren.

4. Neem geen plaats op bed
De grootste hulpbron bij het bevallen is de zwaartekracht. Vanwege historische redenen en gewoonte ga je op je rug liggen bij de bevalling. In Nederland bevalt nog altijd 90% van de vrouwen op de rug, terwijl alle verloskundigen en veel artsen weten dat dit uit de oude doos en niet behulpzaam is voor natuurlijk verloop. Erger zelfs het werkt tegen een goed verloop, het haalt de dynamiek uit je bekken. Dus niet gaan liggen en lang blijven lopen. Leun op iets of iemand, dans, neem plaats op handen en knieën, maar ga niet liggen. Maak jezelf vertrouwd met alle geboorte houdingen. Ga erover praten in de voorbereidingsklas, zodat je er van weet, je vrij voelt om tijdens de bevalling je intuïtie te volgen, zodat je zelf de diverse houdingen tijdens ontsluiting en de uitdrijving aanneemt die bij je bevalling passen. Wanneer je comfortabel bent, ga dan niet op commando een andere houding aannemen, tenzij dit medisch strikt noodzakelijk is. Staan en lopen tijdens het spontaan persen bevorderen het natuurlijke verloop enorm, net als een bad, http://www.samenbevallen.nl.
Een bad kan je helpen te ontspannen, je concentratie naar het innerlijke proces te brengen en mee te stromen met de golven van de weeën. Het warme water geeft een grotere bewegingsvrijheid van het bekken en verdeelt de pijn van de weeën, waardoor deze meer hanteerbaar worden. Bevallen in warm water blijft een persoonlijke keuze. Zoek een begeleider die je in je waterwens kan ondersteunen en volledig achter je keuze staat, www.oerbron.nl

5. Ingrepen moeten gerechtvaardigd zijn
Ingrepen zijn ook inwendig onderzoek en het kunstmatig breken van de vliezen. Handelingen, onderzoeken en technologie zijn prachtig behalve wanneer het je belemmert. Van veel handelingen door-, regelmatige onderzoeken van- de begeleiders en de toepassing van technologie tijdens ontsluiting en het persen zijn we gaan begrijpen dat de ene ingreep de volgende initieert. Dit creëert een opeenvolging van ingrepen die uitlopen op een abnormale en vaak kunstmatige bevalling. Vraag daarom aan je begeleider ‘is dit echt nodig?’ Belangrijk is daarbij: de wet WGBO waarborgt je recht op informatie die jezelf en je kind aangaan en de gelegenheid om er over na te denken. Zo zie je, je hebt alle ruimte, om zelf te kiezen. Jij bepaalt!

6. Spreek als eerste, neem en houdt de leiding
Tijdens contacten met de verloskundige begeleider neem je het eerst het woord.
Een eigenwijze, eigenzinnige actieve zwangere/barende mag en MOET je zijn. Dat is voor jou essentieel. Bij de handje …… lastig klantje. Met duidelijk geformuleerde vragen voer je het gesprek (in Nederland is daar meestal erg weinig tijd voor). Laat je niet met een kluitje het riet insturen, maak e.v. een dubbele afspraak. Luister goed naar wat wordt geantwoord. Is het onduidelijk, vraag dan door en gebruik daarvoor de woorden; wat… hoezo…. hoe… en wanneer…… om zo het voor jou juiste antwoord te krijgen. Hiermee bevorder je je eigen gevoel van controle. Je laat zien dat je zelf je vragen kunt formuleren en dat je nadenkt over zaken die jezelf, je zwangerschap en je eigen bevalling aangaan.

7. Zorg dat ze naar je luisteren en dat je meebeslist
De beste bron van informatie voor de begeleider….. dat ben jij. De gemedicaliseerde cultuur van ‘de dokter en verloskundige weten wat goed voor je is’ (de situatie van jij, de respectvolle ‘vrouw’ die volgt en geen nee zegt) maakt dat je niet meer gewend bent dat je geraadpleegd wordt en voor ‘vol’ wordt aangezien. Wees daarom duidelijk in je verbale en non-verbale signalen: wat je zegt (spreek langzaam en articuleer goed, kijk de spreker aan) en in je lichaamstaal, gebaren en gelaatsuitdrukking. Door actief te participeren, dingen in te brengen en onderwerpen aan de orde te stellen, zoals het maken van een geboorteplan, leer je controle te houden, werken met je eigen behoeften en zal de begeleider naar je luisteren en met je mee kunnen gaan. Je levert daarmee een actieve bijdrage aan het gevoel zelf de prestatie te leveren.

8. Houdt een dagboek bij
In de zwangerschap wordt je blootgesteld aan een veelheid aan ervaringen en gevoelens en het is daardoor onmogelijk om ze nauwkeurig, waarheidsgetrouw, feitelijk te herinneren. De persoonlijke observaties zijn echter wel onze beste leermeesters. Vooral als we erop terugkijken en ons bezinnen op hoe, waarvan en waardoor we leren. Daarom is het bijhouden van een dagboek één van de beste manieren om onze ervaringen met zwangerschap en bevalling vast te leggen. Schrijf op wat er vandaag gebeurde, omschrijf de situatie concreet of schrijf helemaal uit wat er gezegd is en schrijf dan pas op wat je daarbij voelde. Zo leer je ratio en gevoel scheiden en zaken beter onderkennen. Kijk terug naar wat je vorige week schreef en de week daarvoor …... en zie hoe je leert en groeit in je zwangerschap en in je zelfvertrouwen.
Maak een verslag van de bevalling, beschrijf wat je eigen bevindingen zijn van je bevalling en wat je hebt ervaren. Dit verslag is de handleiding bij de evaluatie van de bevalling met je verloskundige begeleider, andere deskundigen en betrokkenen, 6 - 8 weken na de bevalling. Spreek je tijdens die evaluatie uit over je bevindingen en ervaringen en praat alles wat je nog op het hart hebt uit. Sluit zo de relatie goed en volwassen af.

9. Vertrouw op je intuïtie
Intuïtie is kennis die voortkomt uit de vele onbewuste observaties die wij doen. Je kind groeit in je en jij groeit naar je moederschap. Als je je zintuigen gebruikt tijdens de zwangerschap: door te voelen, te observeren, te luisteren, te ruiken en aan te raken – en bewust aandacht schenkt aan wat dat bij jezelf en je baby oproept– gaan deze observaties patronen vormen. Door ervaring en bewustwording ga je beter begrijpen wat deze patronen je vertellen. Het aanvoelen van je eigen behoeften en gevoelens, de behoeften van je baby en het vertrouwen in de a.s. bevalling en je moederschap. Tijdens de bevalling probeert je in ‘flow’ te komen. De diepe concentratie van ‘flow’ zorgt ervoor dat je dicht bij jezelf, je baby en in het ‘nu’ blijft. Het lijkt op trans. Je onderbewuste heeft dan de overhand, je denkt niet meer. Je doet wat je intuïtie je aan geeft, je hoofd is mistig. Zo reageer je natuurlijk en intuïtief en danst de dans die bevallen is, http://www.vhzb.nl.

10. Wees een voorbeeld (rolmodel)
Ons gedrag beïnvloedt anderen – in positieve of negatieve zin. Door te werken met de 9 bovenstaande tips, ben je een voorbeeld voor anderen om je te volgen. Vrouwen hebben behoefte aan voorbeelden van vrouwen die model staan voor positief en actief gedrag rond zwangerschap en bevalling. Vrouwen hebben behoefte aan reële verhalen en opvattingen over bevallen. Begin vandaag, wordt een rolmodel!
 
Ik hoop dat er mensen zijn die er wat aan hebben.
Wat mijn eigen situatie betreft,
Je loopt in nederland gewoon met je kop tegen een muur op als je iets anders wilt dan in de planning van een gyneacoloog staat.
Ik krijg volgende week een KS omdat het een stuit ligging is en ik heb uit alle macht geprobeerd om voor elkaar te krijgen dat man, kind en ik gewoon op de OK blijven als er gehecht wordt.
Helaas ik krijg het niet voor elkaar.
Ik kan 10x roepen dat ik doodsangsten heb voor naalden en geen voorzorgs injecties wil en onnodig veel bloedonderzoeken, het gebeurd toch.
Dus het klinkt leuk, houdt de leiding, maar mijn ervaring is inmiddels dat je zelfs als je behoorlijk assertief en op de hoogte bent je geen hol hebt in te brengen als je eenmaal in de ziekenhuis mo0len zit.
Neem een ander ziekenhuis is helaas geen mogelijkheid aangezien het enige andere in de omgeving gewoon ronduit slecht is qua statistieken.
 
Hetgene wat hieraan onzin is dat het kennelijk opnieuw geplaatst moet worden om maar op pagina 1 te staan. Dat is er onzinnig aan!

en de punten zijn allemaal prachtig maar zolang ze lak aan jou hebben, heb je er geen donder aan zoals Petra zo mooi naar voren kan brengen in haar reactie.

Ik vind het rot voor je Petra, dat je niet zelf kan beslissen hoe en wat. Hopelijk gaat alles voorspoedig en kunnen jij en je man het snel vergeten.
 
Terug
Bovenaan