10 weken en nu al tekenen om over te gaan op vaste voeding, wat zou jij doen

hoi hoi

wat zouden jullie doen?
ons mannetje is 10 weken en zit nu al (een aantal dagen, had het eerst niet herkent) op zijn handen te sabbelen, zijn tong naar buiten te duwen. de eerste tekenen voor de vraag van vaste voeding..maar ja hij is pas 2 mnd.
hij krijgt 5 flessen met 180cc/6 scheppen Forte (dit is voeding voor hongerige baby's.
hij is ook lang voor zijn leeftijd en daarbij ook iets zwaarder maar niet te dik. (9wkn was hij 6150gr en 61cm)

wanneer zouden jullie starten met bijvoeden van groente / fruit of juist rijstebloem? en waar begin je dan mee
 
Je zoontje heeft duidelijk ontdekt dat hij leuke spelletjes kan doen met zijn tong en zijn handen :)) Het sabbelen op handen en tong naar buiten duwen is zeker op deze leeftijd echt gewoon onderdeel van zijn ontwikkeling, het is dus geen teken van het al toe zijn aan vast voedsel.
Zo rond de leeftijd van zes maanden zul je merken dat je zoontje wél echt toe is aan vast voedsel. Hij kan dan zelf doelgericht eten pakken en in zijn mond steken, hij kan kauwbewegingen maken, zijn kokhalsreflex ligt tegen die tijd meer achterin zijn mond (bij jonge baby's zoals jouw zoontje nu zit deze nog voorin de mond, wat een beschermingsmechanisme is), hij kan wat beter rechtop zitten en wat zo van buitenaf niet zichtbaar is: zijn darmen zijn rond deze leeftijd voldoende uitgerijpt om vast voedsel te kunnen verdragen.
Vanaf die leeftijd kan er prima gewoon verse groente (bijvoorbeeld een gekookte wortel, een gekookt stronkje broccoli) en fruit worden aangeboden. Een fijn en verantwoord introductieschema kun je hier vinden: http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html .
 
onze meid kreeg met 10 weken ook al vaste voeding. ze is nu 20 maanden en niks aan te merken. ze keek met 10 weken het eten van ons bord af.
je kunt best proberen met fruit hoe hij reageert maar dan zou ik banaan nog ff achterwege laten vanwege zijn stoppende of laxerende werking.

en met rijsebloem zijn wij begonnen toen ze 2 dagen oud was. omdat ze super veel krampen had en met rijstebloem ging de fles leeg, sliep ze beter en waren de krampen weg! dit was zelfs advies van de kraamzorg.

ik vind persoonlijk niet dat een kind pas met 6 maanden vastere voeding moet krijgen. 4 maanden is een mooie tijd om te beginnen en als jij denkt dat je manneke eerder wil gewoon proberen je merkt het vanzelf ;) als hij meer krampen krijgt gewoon weer stoppen. wij zijn tevens begonnen met een half potje van 4 maanden om de dag.

luister naar jezelf en kijk naar je kleine. dan weet je wat je moet doen ;)
 
Ik zou niet veel eerder beginnen dan rond 4 maanden. Ik ben met de oudste iets eerder begonnen omdat hij niet meer wilde drinken. 3,5 maand. Dit was op advies van de kinderarts. Bij de tweede ben ik aan het proberen. Die deed hetzelfde met die leeftijd. Hij is nu 5,5 maand, maar het wil nog niet lukken. Rijstebloem kun je al wel geven. Beetje voeding en rijstebloem. Probeer het gerust met een lepeltje. Maar de darmpjes zijn er echt nog niet aan toe om vaste voeding te verteren.
 
Mijn meisje van 12 weken begon ook al rond de 10 weken met meehappen met mama en papa, op handjes kluiven, vooral als wij aan het eten waren en letterlijk het eten uit onze handen kijken. Vitamines krijgt ze op een lepeltje en daar hapt ze echt vanaf. Toch besloten om nog niet toe te geven. Maar ik denk dat wij over zo'n 1 a 2 weken toch wel overgaan tot een hapje hie n hapje daar aan bijvoeding. Maar dan echt als extraatje en niet als flesvervanger. Gewoon kennismaken met een hapje en andere smaakjes.
 
Dat is wel heel kort door de bocht fifimam. Die van mij had het met 3,5 maand absoluut nodig en geloof mij maar, als je kind ernstige reflux heeft dan ben je ook blij als je er mee kunt beginnen. Misschien heb jij geen ervaring met moeilijke drinkers. Ik helaas wel.
 
Terug
Bovenaan