10 weken: vocht in nekje

<p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Hallo allemaal,</span></p><p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Gister hebben wij onze eerste gesprek met de vk en onze eerste echo gehad. Nu is er bij de echo geconstateerd dat er een klein beetje vocht in het nekje van ons kind zit. Dit hoeft niet perse erg slecht te zijn, het kan ook erg normaal zijn. We hebben over 2 weken nog een afspraak om te controleren of het kan duiden op een afwijking of niet. Wat er ook geconstateerd wordt, ons kindje is zeer welkom.</span></p><p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Nu heb ik wel het gevoel alsof wij onder druk worden gezet om een nipt test uit te voeren. De vk had het er alleeeen maar over en bij de echo gingen ze er gelijk van uit dat we het zouden doen. Ons kindje is nog maar 10 weken en het gaat om een klein beetje vocht in zijn of haar nekje. Het kan toch bovendien pas na 11 weken gemeten worden.</span></p><p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Ik twijfel nu heel erg om de test uit te voeren. </span></p>

Drie jaar geleden kregen wij te horen dat er te veel vocht rond het hoofdje van ons kindje zat .dit hoorde we met 11 weken. Wij werden direct dooregstdoor naar een academisch zkh. Hier kunnen ze beter meten en zien ze dit soort dingen veel vaker waardoor er een betere conclusie getrokken kan worden. Zij kunnen ook zonder test al vertellen wat de kansen zijn op een afwijking of zelfs levensbedreigende ziekte. Na een uitgebreide echo in het wkz werd ons een vruchtwaterpunctie aangeraden. Bij  ons is het toen helaas niet goed afgelopen. 
Ik zou je willen adviseren je eigen gevoel te volgen. Je kunt dit alleen zelf beslissen en zelf de beste keuze maken. Mocht je je echt zorgen maken dan zou ik de vk vragen je door te verwijzen naar een goed ziekenhuis. 
Bij ons werd er overigens ook aangegeven dat een beetje vocht echt nergens op hoeft te wijzen. Dit kan bij de volgende echo ook weer minder zijn. Bij ons was het echt wel zorgwekkend veel vocht en ik wil je dan ook absoluut niet bang maken!! 

Een nipt test test op verschillende dingen. Wij hebben de test wel laten doen puur omdat we overal op voorbereid wilde zijn. Ook als de uitslag minder positief zou zijn. De vraag is of je de uitslag wilt weten. Uiteindelijk heb je al besloten dat het kindje hoe dan ook welkom is.
Succes met jullie beslissing en ik wens jullie heel veel liefde en geluk! 

Ik denk dat ik er elke dag tegen aan moet kijken. Merk toch wel dat ik het vandaag veel moeilijker heb dan gister. Ik ben nu op werk en ik moet mezelf steeds tegenhouden om niet in tranen uit te barsten

Anemoontje, vanwege het vocht. Punctie uiteindelijk niet uitgevoerd omdat het kindje al aan het sterven was. Bij ons was het een partiepa mola en zou het kindje nooit levensvatbaar zijn 

Terug
Bovenaan