100 kg en beneden bevallen?

Hallo medezwangeren,

Vorige  week ben ik bij de verloskundige geweest en die waarschuwde me dat als ik de 100 kg zou halen ik niet meer boven zou mogen bevallen.
Ik weeg bij de verloskundige 95 kg(thuis 101 kg,maar dat was niet relevant zeiden ze)
Bij mijn vorige zwangerschap is hier niets van gezegd.Ik woog toen 99.5 bij de laatste controle(37.5 week zwanger)Ik beviel bij 38.4 weken.

Ben nu bijna 36 weken zwanger.Ik verwacht natuurlijk nog wel wat aan te komen,dus een beetje nerveus voor het eindgewicht.Ik probeer iets minder te snoepen,maar het valt me niet mee.

Is er iemand die ondanks de kilo's gewoon boven  thuis is bevallen/of gaat bevallen?

Groetjes Bien

Hoi,

Wat moet je nou met zo'n opmerking. Je kunt de  laatste kilo;s toch niet tegenhouden.
Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik was bij beide zwangerschappen boven de 100 kilo en mijn jongste is gewoon boven geboren.
En ik heb mijn verloskundige er nog nooit over gehoord en ik wil deze keer ook gewoon thuis bevallen.
Maar misschien dat dat per regio verschilt of per verloskundige. Ik las hier ook laatst iemand die verplicht naar de gyn. moest ivm overgewicht en zwangerschap.

groetjes, keesje

Het schijnt dus een landelijk iets te zijn ivm tillen van ambulance personeel...
Ik heb het ook te horen gekregen, aldoor rond die 100 kilo geeindigd... maar persoonlijk vind ik beneden bevallen geen thuis bevallen meer hoor. Leuk in de woonkamer, met zicht op het aanrecht op een  1 persoonsbed?!?! Weet niet hoe ze dat voor zich zien als lekker ontspannen etc.

Overigens los van het gewicht kregen wij toen bij de intake van de kraamzorg te horen dat ook hun voorkeur uit ging voor beneden bevallen omdat onze trap een dubbele draai maakt en niet echt ruim is. Dit vonden zij persoonlijk niet echt te adviseren om boven te bevallen....

Zwanger van de oudste wou ik graag thuisbevallen... leek me wel wat van bad dan wel douche naar bed en weer terug bij wijze van. Dat werd een medisch gebeuren dus was verder niks om over na te denken.
Bij de tweede wilde ik niet meer thuis bevallen door ervaring bij de oudste.... en nu met nog 2 week te gaan sta ik toch ook weer op standje poliklinisch .... maar die laatste kilo's doe je toch echt niks tegen, dus maak je daar aub echt niet druk om.
Kaart het nog eens aan bij je VK!

Wij hebben een bovenwoning (wonen boven onze winkel) en ik mocht ook niet op de slaapkamer bevallen omdat die nog een verdieping hoger was, dit had overigens niets met mn gewicht te maken, maar inderdaad met het oog op het eventuele  ambulance personeel, die moesten me dan 2 verdiepingen omlaag tillen...
Uiteindelijk ben ik midden in de woonkamer op de baarkruk bevallen en ik vond het echt heel fijn, dat plekje in de woonkamer heeft nu iets speciaals! Terwijl ik er eerst ook erg tegenop zag om beneden te "moeten" bevallen.
Succes in ieder geval, maar volgens mij kunnen ze je niet dwingen hoor, dus als jij boven wilt bevallen.....

Hallo,

Ik beb hiervan nog nooit gehoord (3e zwangerschap). Kan al wel vertellen dat het voor de ambulancemedewerkers maar net is hoe de pet staat.

Bij de geboorte van mijn dochter was ik wat dieper ingescheurd dan de verloskundige zonder problemen kon hechten. Daarom in overleg besloten naar het zkh te gaan voor de hechtingen. Omdat ik toen bijna 24 uur niet gegeten had (bevalling begon 's morgens vroeg en Esmee is aan het einde van de middag geboren) was mijn bloedsuikerspiegel te laag. Mocht kiezen om zittend (eigen vervoer) of liggend (ambulance) vervoerd te worden. Koos zelf voor liggend.

Efin, ambulance gebeld die me in eerste instantie overeind hielpen om daarna gezamelijk de trap af te gaan. Door de bloedsuikerspiegel viel ik toen flauw. Wat de verloskundige toen nog niet mee had gemaakt werd werkelijkheid, zonder pardon werd een ladderwagen gebeld en werd ik door het slaapkamerraam het huis uit getakeld. Had nog geluk omdat op het laatste moment de spoedcode was omgezet anders had ik ook nog gillende sirenes gehad. Er kwamen 2 ladderwagens met 'n man of 10 aan brandweer in mijn kamer. Eigenlijk best amusant. O ja, vergeet te vertellen dat ik toen echt geen 100 kilo woog!

Blijkt dat de verloskundige nu meer van dit soort streken mee maakt. Soms zelfs wanneer er spoed is, waarna zij dan zelf maar met bijv. de man je naar beneden tilt.

Overigens was alles bij mij niet zo erg, Esmee was al 2 uur oud, had gedronken etc. en alles ging verder goed. Je krijgt wel weken daarna nog reacties van mensen die over jou bevalling toch verhalen hebben gehoord. Leuk verhaal voor later.

Groeten,
Saskia

PS: bij de bevalling van de 2e (Jasper) heeft de verloskundige gedacht dat ik erg dikke vliezen had, terwijl ze in Jaspers hoofdje had geprikt. Heeft nu een (klein) litteken als herinnering. Zo hebben ze allebei wat.

Ben nu 38 weken (12-11-08) van de 3e. Wat zal dit voor sterk verhaal worden...

Zo is er altijd wat...       ik heb weer heel wat anders van m'n verloskundige gehoord! Ben zelf 'n volslanke dame en nu zwanger van de 2e. Bij de 1e (vorig jaar!!) kreeg ik meteen de stempel "medische indicatie" vanwege m'n gewicht en ben dus in het zkh bevallen.

Nu bij de 2e (weeg nog evenveel als bij de 1e zwangerschap) is het allemaal niet meer zo streng en mag ik thuis bevallen. Ik woon zelfs in een woning met meerdere lagen en mag op m'n eigen slaapkamer bevallen (3e verdieping!). Want, het ambulance personeel zou  indien nodig  (met meerdere personen waarschijnlijk weliswaar) me gewoon naar beneden tillen - nieuwe richtlijnen voor 2008.  

We zullen het allemaal gaan meemaken!

Succes met de laatste loodjes....  

Groetjes, Annemarie
36w, 1 d.

Ik was ook boven de 100 kilo, maar ze hebben mij nooit gewogen en ik ben er niet over begonnen.
Toen ik tijdens de bevalling naar het ziekenhuis moest had ik wel de pech (we woonden toen op de 1e verdieping) dat ik midden in de bevalling zelf de trap (buitentrap) af moest lopen.
Want het was voor de broeders geen doen, de brancard paste ook niet makkelijk. Nu heb ik sowieso een medische indicatie en ik woon ergens anders nu.
Maar als ik het toen van te voren had geweten dan had ik zelf wel betaald om in het ziekenhuis te bevallen.
Als ik jou was zou ik als ze zo moeilijk doen vragen of ze dan geen medische indicatie er van kunnen maken?

groetjes Mariska
mama van Feline 26-05-2007
zwanger van kruimeltje 23-3-09

Terug
Bovenaan