Wat erg, en wat moeilijk voor je kindje. Mijn dochter is ook net 2 en ik zou ook niet weten hoe je het moet uitleggen. Voor een kind is oma gewoon 'weg', zoals papa ook 'weg' is als hij naar zn werk is.
Mijn man is vaak een week weg voor zijn werk. Ik vraag me altijd af hoeveel mijn dochter daarvan snapt en of ze hem dan mist. De eerste 2 dagen zoekt ze hem als ze s ochtends beneden komt, daarna niet meer. Papa is werken zegt ze dan. Als hij nooit meer terug zou komen, is papa altijd werken en ik denk niet dat ze hem zal missen, hoe hard dat ook klinkt.
Als hij na een week weer terugkomt, krijgt hij gelijk een kus en gaan ze samen spelen, alsod hij maar een uurtje van huis is geweest. Een kind heeft nog geen besef van tijd en een uur is net zo lang als een week.
Het is natuurlijk totaal niet te vergelijken met het overlijden van iemand. In de loop vande tijd zal je kindje oma gaan vergeten. Waarschijnlijk zal ze oma nog wel heel lang blijven zoeken in oma's huis en concluderen dat oma 'weg' is.
Ik weet dat er een boekje is van nijntje over oma Pluis, is een mooi boekje. Misschien kun je dat aanschaffen.
Ik wens jullie veel sterkte.