.

Ik wil je even een hele dikke knuffel geven. Ik snap je angst. En alleen jij kan die angst voelen. Dat maakt het lastig.

Ik kan je nu vanalles vertellen waarom je niet bang hiervoor zou hoeven zijn. Maar waarschijnlijk heb je dat al 100 x gehoord. En helpt het toch niet. Want het zit nou eenmaal in jouw hoofd.


Hele dikke knuffel voor jou ?
 
Ja, heftig hoor! Ik ben ook zwanger, en zat er ook mee dat ik mogelijk door iemand anders besmet kan worden. En dat ik dan met de gevolgen zit. Ook omdat mensen steeds onvoorzichtiger worden. Tijdens mijn zwangerschap vind ik het sowieso (ook mijn zwangerschappen voor Corona) niet fijn als er mensen dicht bij mij gaan staan. En nu merk ik dat iedereen weer veel dichter op mij gaat staan nu die 1,5meter regel eraf is. Als ik dan mensen wijs op het feit dat afstand houden nog wel geadviseerd is krijg ik naar m’n hoofd: maar ik ben gevaccineerd hoor!

Ik heb daarom zelf wel gekozen om mij te laten vaccineren. Dat heb ik na week 25 in de zwangerschap gedaan. Omdat alle belangrijke organen in de aanleg dan al gevormd zijn.

Want inderdaad het oplopen van Corona is nu eenmaal iets waar je niet met zekerheid van kan zeggen dat gebeurt mij niet.

Ik heb nog geen negatieve verhalen gehoord na inenting van zwangeren. Ik heb wel negatieve verhalen gehoord na oplopen van Corona tijdens de zwangerschap. Maar gelukkig zijn dat toch maar enkelingen.

Sterkte met je zwangerschap!
 
Lieve meid,

Iedereen hier zal jouw angst begrijpen.

Ik vind het heel vervelend te lezen dat mensen jou een eenzaam gevoel geven wanneer je aangeeft ergens niet heen te willen/durven gaan, of dat jij het gevoel hebt jezelf te moeten verdedigen.
Dat hoef je absoluut niet. Of je angst nu wel of niet reëel is in de ogen van een ander: daar heb jij niets mee te maken. Jij hebt alleen maar te maken met jouw kindje wat je wilt beschermen, en dat begrijp ik heel erg goed.

Van mij ook een hele dikke knuffel. Verander niks aan hoe je nu dingen doet, je doet het super. Blijf comfortabel in je bubbel, ook als die af en toe eenzaam aanvoelt. Uiteindelijk heb je ook straks weer een mooi kindje in je armen, en dan is dit het allemaal waard geweest. Je hoeft jouw gevoel niet te verantwoorden.

En al die mensen die werkelijk niet begrijpen waar jij doorheen gaat? Die zijn echt een stuk minder belangrijk dan dat kleintje, én jouw gemoedsrust.

Rustig aan mama ❤
 
Och lieve mama, natuurlijk is jou angst niet raar. Het meest kostbare ben je verloren en dat gevoel kunnen veel mensen zich niet voorstellen. Dat trauma van toen komt nu ineens weer extra naar boven. Ben je een beetje lief voor jezelf? Wel hulp vragen als je langzaam in de put zakt he. Dat mag echt?

Hoe staat je man hierin? Gaat hij wel naar feestjes?
Wij hebben dit gesprek ook gehad thuis. Ik wilde eigenlijk niet de sociale contacten oppakken uit angst besmet te raken. Maar hij is voor zijn werk wel in contact met veel mensen. Als ik thuis in een bubbeltje zou willen, zou dat voor hem betekenen dat hij niet meer kon werken/naar de supermarkt/naar zijn ouders. Dat vonden we geen haalbare situatie.
Na veel wikken en wegen ben ik in de zwangerschap gevaccineerd. Met 32 en 36 weken. Reden daarvoor was dat ik het mijzelf nooit kon vergeven als er wat met de baby zou gebeuren door Corona. Ik vertrouw de artsen, verloskundigen en onderzoekers dat het vaccin veilig is.

Nu is onze zoon 4 weken oud en merken we dat veel mensen niet meer nadenken over Corona en zomaar ineens bellen voor kraamvisite. Daarin houden we bewust de boot af. Net zoals we dat deden na de geboorte van onze dochter vorig jaar. Onze kinderen zijn immers niet beschermd met een vaccin. En ja, daar zijn veel mensen verbogen om… ??‍♀️

Wat ik probeer te zeggen is dat je de voors en tegens met je partner moet afwegen en samen een keus moet maken. Volg je eigen gevoel, ook als anderen het daar niet mee eens zijn. De keus die je vandaag maakt is niet beslissend voor de komende maanden.

Veel sterkte en wijsheid?
 
Ook een hele dikke knuffel van mij! Je angst is heel begrijpelijk! Ik hoop dat alles goed mag blijven gaan met je kindje ❤️

Verder wil ik je aanraden om hulp te zoeken om met je angst om te kunnen gaan. De praktijkondersteuner van de huisarts kan je misschien helpen om voor je gevoel wat meer grip te krijgen op de situatie. Ik zou het ook met je verloskundige bespreken. Het is zonde als je je zo blijft voelen als je geholpen kan worden! ❤️
Al is het maar om wat begrip te krijgen ?
 
Terug
Bovenaan