Mijn oudste dochter is 3 en is ook verlegen. Niet zo erg als jou zoontje, maar herken zeker dingen. Bij bekenden gaat het idd goed, zoals op de opvang. Al heeft ze daar soms nog haar momenten met wegbrengen dat het huilen en schreeuwen is. Totdat ik weg ben, daarna zie ik haar vaak alweer rustig spelen of zitten.
Als er mensen op bezoek komen die ze niet goed kent, komt ze bij mij hangen. Of als ik zeg dat ze ook boven mag spelen, gaat ze dat doen en zien we haar meestal de hele middag niet meer totdat het bezoek weer weggaat.
Als we zelf ergens op bezoek gaan, hangt ze ook de hele tijd bij mij. Meestal pas tegen de tijd dat we weer weggaan is ze gewend en gaat ze spelen. Erbij zitten en spelen werkt wel, maar ik wil ook gewoon een gesprek kunnen voeren.
Op straat moet ze ook niet echt wat van mensen weten hoor. Als er iemand tegen haar praat zegt ze ook niks terug. En dan krijg je idd ook van die stomme reacties van mensen die schijnbaar vinden dat ze tegen hun moet praten. Ik negeer dat meestal of maak een opmerking dat ze niet tegen iemand wat hoeft te zeggen als ze dat niet wil. Soms doen onbekende mensen net alsof ze haar kennen, vooral de ouderen. Heel vervelend, maar niet zoveel aan te doen.
Ik merk wel dat het steeds wat beter gaat. Zo durfde ze eerst echt niet alleen te spelen in bijv ballorig. Nu zoekt ze een ander kindje op om dan samen mee te spelen.
Ik push of forceer ook niet, maar laat haar lekker op haar tempo alles doen. Dan komt het vanzelf wel goed.