.

Soppen in een beetje melk?

Of beginnen met maïs vingers? Die vond ik altijd super fijn om mee te oefenen. Hier ging brood ook moeilijk hoor, blijven oefenen.. met 8.5 maand at mn dochter eindelijk een paar mini stukjes.

Misschien verschillende soorten dingen proberen ? Bijv. Krentenbol, eierkoek, wit bolletje, ontbijtkoek ? Succes!

Je hebt ontelbaar verschillende soorten brood en graag producten, ook in leuke vormpjes en lekkere smaakjes, broodpoppetjes om zelf af te bakken bijv, croissantje, bruine- witte- musli- of rozijnen bol. En ga zo maar door, een likje jam van zonnatura zonder suiker of wat appelstroop kan het ook wat lekkerder maken. 
Zelf ben ik verder van mening dat brood, deeg producten, crackers maiswafel en de hele mikmak totaal niet het belangrijkste is. Als je bedenk dat back to nature dit niet aan de struiken groeit of in de rivier zwemt. 
Geen brood oid eten vind ik niks om je zorgen over te maken, eiwitten, groente, fruit en calcium is het belangrijkste. 
Wij eten ook vaak een gebakken visje, omelet, avocado salade als lunch ipv brood. Ik vind dit gezonder. Het is ook echt iets typisch Nederlands al dat brood 2 maal daags, als je in het buitenland gaat kijken worden er vaak heel andere dingen als ontbijt en lunch gegeten. 
En daarnaast zal het ongetwijfeld zo'n fase zijn 3n eet ze straks lekker gewoon een broodje mee ? 
Succes mama

Mijn dochter is ook geen broodfan. Wij geven haar middels de rapley/kleintjes methode te eten en zijn begonnen met geroosterd brood, zo kon ze lekker knabbelen/sabbelen. 
Echt brood eten is nog best een techniek :) Ik hoor inderdaad vaker dat mensen het ergens in soppen. Maar dat hebben wij nooit gedaan. Wil ze geen brood, dan geen brood. 
Qua graan producten maak ik dan liever havermoutpannenkoeken of mugcakes met havermout/banaan/ei/fruit. Maar ze is hier pas 'goed' gaan eten nadat ze een jaar was. Daarvoor waren het echt nog maar kleine beetjes.
En pap is overigens ook gewoon prima hè :) 

Of granen gezond zijn staat sowieso los van deze vraag, maar hangt ook erg af van je verdere eetpatroon. En in volle granen zitten ook eiwitten om maar even een ding te noemen. 

Maargoed, de vraag was over hoe je je kindje brood laat eten. Dat het met 8 maanden nog niet goed lukt is niet vreemd hoor. Het ene kind vindt het geweldig, en kan dat al snel, en de ander doet er een stuk langer over. Ik heb wel vaker gehoord dat het na een jaar pas goed lukte. Sommige kindjes zijn ook geen broodfan. 

Wij volgen ook de rapley/baby led weaning methode. Dus dit is hoe we daar thuis mee om gaan. Onze dochter eet wat wij eten, wanneer wij eten. Zij krijgt ook een bordje met stukjes geserveerd op een voor haar veilige manier. Ze eet dan zelf. Dus geen voeren. Zeker in het begin was dit vaak spelen, kneden, ontdekken, in je haren smeren enzo. Inmiddels is ze al 20 maanden, en vaak eet ze wel dingen. Lust ze dingen niet? Dan is dat haar keuze, ik heb haar eten aangeboden. 

Maar juist dat verkennen van brood en gewoon op een stuk sabbelen zonder het te willen doorslikken, of er alleen maar naar kijken en kneden, kan een geweldige eerste stap zijn. Ondertussen kan je kindje lekker bij jou afkijken hoe jij je broodje eet. Het kan best wel wat keren voorschotelen duren voor er echt wat naar binnen gaat. 
Hier heeft het bijvoorbeeld bijna een jaar geduurd voor ze 1 sperzieboon eindelijk ook echt op at, en daar is het bij gebleven haha! Maar ze stopt ze nu wel vaak in haar mond. 

oh en bij mijn dochter helpt wat variatie op haar bordje juist wel. Wij eten zelf ook vaak nog wel wat fruit of een beetje overgebleven groenten of een ei ofzo bij de lunch. Zo liggen er dan vaak 2 of 3 dingetjes op haar bord, en eet ze altijd wel in elk geval een van de drie. Maar ook dit is erg afhankelijk van het kindje. Soms kan het ook weer bedreigend overkomen, en vinden ze 1 soort veiliger ogen. 

Bedankt voor de tips!!
Ik sta er ook nuchter in hoor.. maar is wel makkelijk als ze ook een broodje kan eten als je es weggaat enzo. Maar mn oudste moest tot zn 1e jaar sws niks van stukjes hebben en die eet nu alles(2 jaar).. dus komt vanzelf wel. Ga wel eens proberen om met melk te soppen.. en geduld hebben :)

Terug
Bovenaan