11 maanden en geen avond eten meer willen

Hallo,

ik zit met een vraagje. mijn meisje van 11 maanden
heeft altijd heel goed gegeten. Volgens het cb groeit ze volgens "het
boekje" en ze at altijd werkelijk alles wat je haar gaf. Maar sinds een
maandje wil ze haar avond eten niet meer. Ze eet al sinds 6 maanden
vers eten, maar daar heeft ze nu helemaal geen zin meer in. Potjes wil
ze wel, maar dan voer ik haar. Ze speelt met haar eten, neemt er één of
twee hapjes van en gaat er dan mee spelen om vervolgens alles door de
kamer te gooien. Dan gaat ze huilen en wil ze uit de kinderstoel. Als
ik haar eruit haal, gaat ze vervolgens wel van mijn bord zitten
bedelen, terwijl in haar bordje hetzelfde zit!! Gaat dit wel goed? Wat
kan ik doen? Dit is haar schema ongeveer:

7.30: Pap (200cc)
10.00: Thee met koekje
12.00: boterham (eet ze vaak ook niet op) en 120cc melk
15.00: fruit met thee
18.00: warm eten (eet ze dus niet) en een beetje yochurt (dat eet ze meestal wel)
19.30: 120cc thee

groetjes,

Desiree

Heb hier al meer topics over voorbij zien komen.
Het is heel normaal dat kindjes rond hun 1e jaar slechter gaan eten , bij de een is dat een broodmaaltijd , maar bij de meeste kindjes is dat de warme maaltijd.
Probeer het gezellig te houden aan tafel en je er niet te druk om te maken. Niet eten is jammer dan en hoe minder druk jij er om maakt hoe minder leuk het is. Als ze door krijgen dat je als ouder je er zorgen om maakt en het niet leuk vind , kunnen ze het zelfs als machtsmiddel gaan gebruiken omdat dat iets is waar ze zelf invloed op uit kunnen oefenen.
In sommige opvoed boeken staat ook beschreven dat kinderen in fasen lijken te groeien van lucht doordat ze met perioden slecht eten.
Zolang je kindje goed groeit en levendig zoals altijd is , hoef je je geen zorgen te maken. En deze periode van slecht eten gaat weer voorbij , maar zal ook weer opgevolgd gaan worden door andere periodes van slecht eten (zeg ik uit ervaring met mijn oudste dochter van bijna 2).

Groetjes Xanthe

Herkenbaar.
Mijn meisje, ondertussen al 15 maanden, wilde opeens ook niet vanzelfsprekend haar warm eten opeten.
Als ik vervolgens iets van mijn bord aanbood, dan wilde ze het wel. Nou dan legde ik haar eten gewoon op mijn bord...

Momenteel moet alles van een vork of lepel komen (daar waar ze vanaf een half jaar alles zelfstandig met de handjes at, à la Rapley). Dus een lepel in haar hand en mama een lepel en dan help ik haar er bij.

Wat ik wil zeggen is er niet te moeilijk over doen, je zegt dat ze als ze eenmaal van haar stoel af is wel bij jou komt bedelen. Geef haar dan lekker haar eten en dan ben jij blij, dat ze wat heeft gegeten en zij is blij met de manier waarop...
Het komt uiteindelijk vanzelf weer.

Groetjes Wanda
www.bewustouderschap.nl

Terug
Bovenaan