11 weken zwanger en lichtbruin bloedverlies

Hai iedereen,

Op dit moment ben ik elf weken zwanger. Alles ging tot nu toe erg goed en vorige week hebben we nog een echo gehad waar het hartje goed op te zien en te horen was.
Nu heb ik sinds vanmorgen licht, bruinig, bloedverlies. Heb niks bijzonders gedaan (soms lees je wel iets van bloedverlies na het vrijen ofzo). Het is net als de laatste dag van een menstruatie en het houdt aan. Verder heb ik geen krampen maar wel af en toe een licht steekje bij m'n rechterlies.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb vanmorgen wel contact gehad met de assistente van de gyn en die vertelde mij dat ik het moest aankijken. Ze zei dat ze me niet gerust kon stellen met een echo omdat dat een momentopname is en het een paar uur later heel anders kan zijn.
Ik weet echt even niet meer wat ik nu het beste kan doen...

Hoi,

Ik heb precies hetzelfde gehad als jij. Tussen de 7e en de 11e week van mijn zwangerschap. Bij mij was het onschuldig blijkbaar want ik ben nu inmiddels 18 weken zwanger en alles ziet er tot nu toe goed uit. Het schijnt dat het vruchtje zich als het ware in de baarmoeder "vreet" momenteel en dat dan weleens een bloedvaatje beschadigd raakt waardoor je heel licht bloed verliest. Zolang je geen buikpijn hebt of krijgt en het geen helderrood bloed verliest hoef je je geen zorgen te maken. Dat is tenminste wat mijn verloskundige tegen mij zei toen ik er toch wel een beetje bezorgd over belde.

Groetjes van Corina

Hallo,

Bij de zwangerschap van mijn eerste dochter heb ik met ca. 13 weken ook een paar dagen bruinverlies gehad en omdat we daarvoor 2 miskramen hadden gehad was ik erg bang dat het alsnog mis zou gaan (we hadden al wel 2 goede echo's gehad). Gelukkig   was er niets aan de hand en is onze meid inmiddels ruim 15 maanden en ben ik nu 34 weken zwanger van de tweede, waar ik dit overgens niet gehad heb.

Mij werd toen ook verteld dat zolang het niet helderrood is en je geen erge krampen hebt, het waarschijnlijk niets is, maar de zekerheid heb je helaas nooit.

Ik hoop dat het bij jou ook niets te betekenen heeft, sterkte met de spanning. Wanneer mag je weer naar de vk? Ik had toen toevallig een afspraak staan voor een paar dagen daarna en heb toen middels een echo gezien dat het allemaal goed was.

Grt,
Karin

Ja hoor, erg herkenbaar. Bij de eerste zwangerschap heb ik tot ongeveer 14 weken bijna dagelijks gekleurde afscheiding of bloedverlies gehad. Daarna zelfs nog een keer met 22 weken een erge bloeding, maar er was niets aan de hand.

Deze zwangerschap heb ik een of twee dagen wat gekleurde afscheiding gehad (weet niet meer precies welke week).

Groetjes, Marisa

Hoi,

snap dat je hier angsten bij hebt, twijfels zijn nooit fijn en hierover al helemaal niet.
Vorig jaar was ik zwanger van mijn 2e en plaste op een gegeven moment ook wat bloed. Omdat ik toen al wat verder was, rond de 27 weken geloof ik, kwam de vk bij mij thuis voor onderzoek. Zij kon op het eerste gezicht niets vinden en "hoopte maar op een ernstige blaasontsteking". Dit bleek het ook te zijn. Wanneer je zwanger bent, moet je meestal al vaker naar het toilet, dit valt dan dus niet op. Ook ben je veel vatbaarder voor vanalles, waaronder een blaasontsteking. Een blaasontsteking die niet op tijd behandeld wordt, kan wel mindere gevolgen hebben.
Je bent er in principe heel snel achter of je het hebt: ff een plasje naar de dokter voor onderzoek. Dezelfde dag heb je de uitslag. Als je vertelt van je zwangerschap en angsten en je hebt daar lieve mensen zitten, doen ze het miss gelijk.
Als je het hebt, krijg je medicijnen en ben je er over een paar dagen vanaf. Heb je het niet, tja, kan je dat in ieder gval uitsluiten en weet je dat je er wat aan hebt gedaan om het uit te zoeken, want er is inderdaad niet veel wat je kan doen behalve lijdzaam afwachten.
Oh ja, je kunt het beste ff het begin van het plasje doen, dan schoonmaken en midden van plasje opvangen en laatste beetje niet. Ik deed het (klinkt ff smerig, maar was makkelijkste) onder de douche, zodat ik echt schoon was. Op deze manier komen er ook geen andere bacterien in het potje.
Heel veel succes en ik hoop dat er totaal niets aan de hand is!

Sabina

Bedankt voor jullie reacties.

's Middags werd het iets erger en zo rond een uur of zes heeft een vriendin me dwingend verzocht de huisartsenpost te bellen (ik ben daar zelf veel te onzeker voor...).
De huisartsenpost heeft contact opgenomen met de dienstdoende gyn van het ziekenhuis. Gelukkig was dit mijn eigen gyn (ik loop al in het ziekenhuis omdat ik zwanger ben geworden met IVF), en hij heeft ervoor gezorgd dat ik een half uur later een echo kreeg in het ziekenhuis van een verloskundige.
Alles zag er heel goed uit! Ze heeft uitgebreid de tijd voor ons genomen en alles bekeken.
Waarschijnlijk is het m'n baarmoedermond geweest die wat bloed verloor. De baarmoedermond is nu nl enorm goed doorbloed. Ik heb er nog een dag of 5 af en aan last van gehad maar nu is het over.

Zo wat een schrik dan zeg! Gelukkig was de echo goed en zag het er allemaal positief uit. Wel jammer dat ze je niet meteen toen je zelf belde een echo hebben gegeven.

Terug
Bovenaan