11 weken zwanger en te hoge bloeddruk

<p>Hi,</p><p>Morgen ben ik 11 weken zwanger, de start was al spannend omdat er vemoeden van buitenbaarmoederlijke zwangerschap was. Gelukkig was dit niet het geval en werd ik door de gynaecoloog weer terug over gedragen aan de verloskundige.</p><p>Afgelopen donderdag weer controle gehad, echo was prima.</p><p>Maar bloeddruk 150/95, ik heb vaker een hoge bloeddruk. Ook na een werkdag of als ik bijvoorbeeld in de tuin gewerkt heb.</p><p>Nu moet ik maandag toch weer naar de gynaecoloog.</p><p>Heeft iemand hier ervaring mee?</p><p>Ik lees gelijk spannende verhalen over HELLP en pre eclampsie. Maar ik ga ervanuit dat t ook allemaal mee kan vallen toch?</p><p>Verloskundige heeft me al opgedragen om buiten het werk rust te houden, en dat doe ik uiteraard braaf.</p>

Het kan zeker meevallen hoor. Het kan ook komen omdat je lichaam alles op orde moet krijgen door alle hormonen enzo. Rust is inderdaad heel goed voor je, maar dat is het ook als je geen hoge bloeddruk hebt. :)
Ik kreeg rond 36 weken een te hoge bloeddruk en ik werd doorgestuurd naar de gyn in het ziekenhuis. Ons kindje deed het heel goed en daarom mochten ik gelukkig weer naar huis. Wel verplicht rust houden. Omdat ik toen niet meer zo goed kon rijden en de gyn een half uur rijden was, mocht ik weer onder controle bij de vk. Mijn enige uitje was toen om de dag naar de vk voor controle van de bloeddruk en plasje inleveren om te controleren op zwangerschapsvergiftiging. Hoewel de bloeddruk steeds aan de hoge kant bleef, ging alles goed, werd het niet medisch en ben ik uiteindelijk met precies 40 weken thuis bevallen.

Geen zorgen! Ik schommelde de gehel zwangerschap en vanaf een week of 27 bleef hij te hoog en heb ik medicatie gekregen. Het kindje deed het de gehele tijd goed. Rust = het enige medicijn wat je zelf kunt doen om hem niet de pan uit te laten reizen. Met de medicatie bleef mijn bloeddruk mooi onder controle en stabiel! Als je bloeddruk hoog blijft zullen ze je echt goed in de gaten houden en zorgen dat het geen Zwangerschapsvergiftiging zal worden. Daarom zeggen ze ook als je de symptomen hebt je altijd moet bellen! En dan zullen ze je altijd langa laten komen en maken ze een ctg en een uitgebreide bloeddrukmeting (een half uur lang elke 5 min). Komt allemaal goed :)

Thanks voor de berichten. Dat stelt me enigszins gerust. Mijn bloeddruk in ruststand is gelukkig iets lager. Ik denk idd dat ze rust voorschrijven. Wel raar om op t werk te moeten zeggen als ik minder zou moeten werken.... gezien ik het ze nog niet verteld heb.
Maar goed dat is bijzaak.

Thanks voor de berichten. Dat stelt me enigszins gerust. Mijn bloeddruk in ruststand is gelukkig iets lager. Ik denk idd dat ze rust voorschrijven. Wel raar om op t werk te moeten zeggen als ik minder zou moeten werken.... gezien ik het ze nog niet verteld heb.
Maar goed dat is bijzaak.

Ik heb 2 keer zwangerschapsvergiftiging gehad, mijn bloeddruk ging pas de laatste weken omhoog. Nu de laatste zwangerschap heb ik bloedverdunners en calcium geslikt vanaf 12 weken tot 37 weken, maar ook deze keer ging mijn bloeddruk de laatste weken omhoog (is geen zwangerschapsvergiftiging geworden). Als je bloeddruk al vroeger te hoog is krijg je inderdaad medicijnen. Zoals je zelf al zegt, rust is belangrijk! Je moet goed weten wat de symptomen zijn en als je er last van hebt meteen aan de bel trekken. Bij mij begon het met een soort van sterretjes zien. Je moet je er vooral niet te druk om maken want daarvan gaat je bloeddruk ook omhoog. Ze houden je echt goed in de gaten!

Dank je wel. Ja ik ga ervanuit dat ik maandag de symptomen te horen krijg. Ik zie nog geen sterretjes gelukkig.
Is het bij jou wel beide keren tot een goed einde gekomen?

Ja hoor is helemaal goed gekomen. Ik ben wel ingeleid, met 37 en met 38 weken, maar dan zou je ook thuis mogen bevallen dus zijn ze voldragen. 

Terug
Bovenaan