12 maanden niet kruipen of Tijgeren

<p>Mijn zoontje van 12.5 maand.</p><p>Kan kruipt of tijgert niet. Hij komt ook niet zelfstandig tot zit komen. Kinderarts geeft aan dat op dit moment nog geen reden tot bezorgdheid is. Zoontje heeft fysio maar dit verloopt moeizaam omdat hij snel huilt als ze met hem wilt oefenen.</p><p>Zijn er meer kindjes die zich moeizaam ontwikkelen? </p><p> </p><p> </p>
 
Raar dat de kinderarts zich nog geen zorgen maakt want eerlijk gezegd vind ik het wel heel laat... 
Mijn dochter was ook geen snelle... ze tijgerde met 10 maanden, ging staan met 10 maanden, kroop met 13 maanden en liep pas met 18 maanden. Maar in vergelijking met jouw kindje is dat nog 'snel'.
Ik werk op een kinderdagverblijf en het komt eigenlijk zelden voor dat een kindje met 12 maanden nog zo weinig kan. Toevallig is er één kindje die met 12 maanden ook nog niks deed, precies wat jij beschrijft. Nu is dat kindje 15 maanden en kan hij opeens wel kruipen, misschien geeft dat wat moed ;)
Wat oefen je thuis?? Zet je hem veel op zn kont of laat je hem op zn buik spelen? Waarschijnlijk vindt hij het op zijn kont een stuk leuker dan op zn buik, maar het is juist belangrijk dat je hem op zn buik legt en ern speelgoedje voor hem neer legt waar hij nét niet bij kan. Ga er zelf ook bij liggen op je buik en moedig hem aan om zich uit te strekken om het speelgoedje te pakken.
Het is echt belangrijk om hem veel op zn buik te leggen en samen te oefenen. En ik zou, als er over een maand nog niks veranderd is, het zeker opnieuw aankaarten bij de kinderarts/fysio!!
 
Hey hier ook een baby met trage grove motoriek ontwikkeling. Met 12 maanden nog niet van lig naar zit en andersom en niet tijgeren. Ook fysio en kinderarts zei gelijk niets aan de hand. Als de fijne motoriek (pincetgreep bijvoorbeeld) en geluid maken wel goed gaan hoef je je denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Pas als de ontwikkeling op meerdere vlakken achter blijft is het een ding om te onderzoek. Of als hij vaardigheden verliest. Een kinderarts weet prima wannneer het een reden tot zorg geeft en wanneer (nog) niet.
 
qua oefenen moesten wij idd ook op buik leggen en speelgoedjes buiten bereik leggen. Maar ook neerzetten op billen en dan speelgoedjes buiten bereik leggen zodat hij van zit naar lig gaat en door gaat krijgen dat hij zich kan voortbewegen.
het resultaat met 15 maanden na veel aanmoedigingen en niet zo heel hard oefenen maar wel veel plezier hebben: hij tijgert, schuift achteruit op zijn billen, gaat van zit naar lig en geen kamer in het huis is meer veilig ?
Tip: stimuleren/motiveren lukte bij ons heel goed met wat chipjes ( gemaakt van mais en linzen) en dan een paar achter elkaar zodat hij steeds iets verder moest.
 
succes!
 
Ik zou het advies van de arts ter harte nemen. Zij hebben ervoor geleerd. Wij, andere moeders niet. Wij baseren ons alleen op onze eigen kids. 
Wel zou ik spelenderwijs met hem gaan oefenen. Er is vast een manier die hij erg leuk vindt! Onze zoon was bijvoorbeeld helemaal weg van bepaalde dozen die in ons TV meubel stonden. Ik ben hem daarmee gaan stimuleren om vooruit te komen. Zo heeft hij leren tijgeren :') 
 
Hoi! 
Mijn zoontje is nu 18 maanden (1.5 jaar) en kruipt sindskort pas, maar meer met zijn hoofd en sindskort billen schuiven. 1 week geleden ging hij voor het eerst staan in bed. 
Hij is geboren met hypermobiliteit & heeft een zwakkere spier massa waardoor het hem veel meer moeite en kracht kost. Ik vergelijk hem helemaal niet met andere kindjes ;) hij is wie hij is en komt er wel. Hier elke 2/3 weken fysio al vanaf hij 4 maanden oud is en alle oefeningen nemen wij ten harte aan. Vooral niet te veel willen, want geforceerd te werk gaan werkt averechts. 
Dat merkte wij, omdat hij kon staan als wij hem op zijn voeten neer zette, maar dit kostte hem zoveel moeite dat hij met zijn voetjes op slot ging staan. Dit kan weer belemmeren in het lopen later..
Ik laat hem lekker zijn eigen gang gaan en stimuleer ben spelenderwijs. Als ze straks naar school gaan merk je geen verschil meer dus maak je niet te veel zorgen & de kinderarts weet wel waar hij/zij over praat daar lopen wij ook! 
 
Terug
Bovenaan