12 weken en 's avonds huilen

Mijn dochter is nu ruim 12 weken oud. Ze is vanaf het begin een makkelijke baby geweest en huilt erg weinig.
Ik geef borstvoeding op verzoek en zit op het moment op 5 à 6 voedingen per dag. De nachten slaapt ze al een hele tijd heerlijk door.

Sinds ongeveer een week huilt ze 's avonds veel. Overdag is ze gewoon als anders. Ze krijgt voedingen op verzoek, drinkt goed, na de voeding even knuffelen en dan in de box. Na 1 à 1,5 uur (zodra ik merk dat ze moe wordt) gaat ze weer naar bed en slaapt ze tot de volgende voeding.
Na (meestal) de 5e voeding valt ze echter niet in slaap als ik haar in bed heb gelegd, maar gaat ze huilen. Wat al snel over gaat in hard huilen en krijsen. Niet leuk.
Voor zover wij kunnen nagaan is er niet echt iets aan de hand. Ze heeft geen honger, een schone luier en is moe (geeft dezelfde signalen als overdag en dan gaat ze wel snel slapen). Eerst dachten we dat het misschien darmkrampjes waren, maar dat lijkt het toch ook niet te zijn. We proberen niet te snel naar haar toe te gaan, maar als ze na een kwartier nog niet stil is gaan we meestal toch wel naar haar toe. Op de arm wordt ze meestal wel weer rustig. Als we haar weer in bed leggen begint ze weer te huilen. Dit gaat zo door tot ik het echt zat ben en haar dan maar weer een keer laat drinken (zo'n 2 à 2,5 uur na de vorige voeding, dus eigenlijk wel snel). Het drinken gaat dan weer prima en als we haar weer in bed leggen (het is dan voor ons zelf meestal ook wel al bedtijd) gaat het soms goed, maar soms begint ze dan weer te huilen. Uiteindelijk wordt ze dan wel een keer stil, maar ze is dan inmiddels al lange tijd wakker geweest (zeker zo'n 3 uur!). Als ze eenmaal slaapt 's avonds laat (het is dan meestal wel al rond 12 uur, terwijl om half 6 de wekker al weer gaat als ik moet werken...) slaapt ze de nacht wel weer gewoon goed door, tot ik haar 's morgens wakker maak voor de 1e voeding.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en/of hoe we hier mee om moeten gaan?
Ik dacht zelf aan een sprongetje, maar het duurt nu al een week en ze heeft het alleen 's avonds, dus misschien toch ook niet.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)
 
Hoi hoi.
Mijn dochter (inmiddels 5,5 maanden) heeft het de eerste 3 maanden ook gehad. Overdag ging het slapen goed, maar 's avonds na de fles van 17.30 uur  was het een probleem. Zodra ze haar bedje voelde was het huilen dat overging in krijsen, terwijl ze echt wel moe was. We moesten haar op de arm in slaap wiegen (lees: diep in slaap). Het duurde meestal een kwartiertje voordat ze in slaap was en dan konden we haar in bedje leggen. We maakte haar dan wakker voor de fles van 23.00 uur en dan ging het  in bed leggen  weer prima. Dit heeft geduurd tot 4 maanden toen was het over en sindsdien kunnen we haar in bed leggen wanneer we willen, mits ze moe is natuurlijk. Nu is het een hele makkelijke meid.
Ik heb gehoord dat er meer kindjes zijn die dit hebben en dat ze de dag moeten verwerken en ze dat op deze manier doen. Niks om je zorgen over te maken.
Ik ben ervan overtuigd dat het bij jou ukkepuk ook over gaat, maar lastig is het op dit moment natuurlijk wel...

Gr. Mama van Ilse
 
Hoi,

Ik weet dat het vaker voorkomt dat ze 's avonds huilen, maar dat deed Hannah dus nooit (alleen helemaal in het begin, maar toen waren het zeker krampjes, dat heeft ze nu bijna nooit meer).
En nu sinds een week is het elke avond hard huilen. Hannah huilt eigenlijk alleen als er echt iets is en dan nog is het meestal alleen jammeren en niet dat harde huilen wat ze nu doet. Vandaar dat we ons erg aan het afvragen waren wat het kon zijn.
Gisteren deed ze het trouwens niet alleen 's avonds, maar ook overdag...
Vandaag was ik weer werken en Hannah naar de oppas. Gelukkig ging het vandaag wel beter. Ik heb haar nadat ik thuiskwam een voeding gegeven en nu ligt ze heerlijk te slapen. Ze was meteen stil toen ik haar in bed legde. Zo ken ik haar weer...
Nog even afwachten wat ze straks na de volgende voeding doet...

Karin
 
hallo karoline,

Mijn dochtertje, ook Hannah heeft een periode gehad dat ze 's avonds wilde clusteren. Ze had heel veel behoefte aan de borst. Ook al had ze net gedronken. Ik ging meestal op de bank zitten beetje TV kijken en Hannah aan de borst..... Dan dronk ze steeds wat slokjes en tussendoor even pitten. Zo kon ze wel ruim 2 uur aan mijn borst clusteren. het blijkt bij veel borstvoedings kindjes voor te komen. na deze regeldagen was het weer over.

Succes
maria
 
Terug
Bovenaan