13.5 week zwanger, overvolle blaas + katheteriseren.

<p>hallo!</p><p>zoals de titel al zegt, had ik vanmorgen om 5u drang om te plassen, eenmaal op de toilet kwam er niks. Volledig op slot. Na wat persen kwam er toch een klein straaltje. Kon daarna niet meer slapen, en steeds maar naar de toilet.</p><p>uiteindelijk enorm veel pijn bij plassen en kleine beetjes, urine opgevangen en heeft mijn man naar dokter gebracht. Maar het was geen blaasontsteking....</p><p>verloskundige gebelt, en die wou even langs komen. Ik verging van de pijn, liggen, lopen, zitten alles deed pijn, en om de wc kwam er niks (hele tijd drang) en verging van de pijn.</p><p>verloskundige viel ook meteen op dat mijn buik opgezet was, en voelde duideijk dat mijn blaas overvol zat. Na wat telefoontjes heeft ze zelf gekatheteriseerd. 650ml kwam eruit, en de drang was eindelijk weg.</p><p>als het boven de 750ml kwam moest ik naar het ziekenhuis voor een katheter voor een paar dagen.</p><p>net geplast en poeh deed nog wel even zeer na zo’n katheter, en bij afvegen wat bloed (uit de plasbuis)</p><p>vanmiddag nog even een extra controle, hartje was moeilijk vindbaar, echo’s zijn al moeilijk, want ligt heel diep. Vind het dus wel spannend en hopelijk krijgen we straks nog even een echo. </p><p>gek genoeg kan ik er online tot nu toe niks over vinden, dit komt wel eens voor NA de bevalling. </p><p>Heeft iemand dit wel eens gehad? Of ben ik weer zo’n limited edition ;-)</p><p> </p><p>(sorry voor het lange verhaal trouwens....)</p>

Och jeetje 1.2L wat zal dat een pijn hebben gedaan :-(
vanmiddag een echo gehad, het babytje spartelde wild. Wat een opluchting. 
Plassen blijft gevoelig en wat bloederig, hopelijk voel ik me morgen een stuk beter. En was het eenmalig.... 

Puur uit interesse ben ik even gaan googlen.
(. .) zo is dit bij vrouwen meestal een buiten de urinewegen gelegen afwijking. Wanneer een vrouw een acute retentio urinae heeft, maakt meestal het vaginale en rectaie onderzoek meteen duidelijk welke afwijking er aan ten grondslag ligt. Het uterusmyoom, vooral het caudaal en aan de achterzijde van de uterus gelokaliseerde, maar ook adnextumoren en ontstekings-achtige gezwellen kunnen de urethra verplaatsen en didhtdrukken, zodat het urineren onmogelijk wordt. Postpartum ziet men het, maar ook in de derde of vierde maand van de zwangerschap. In het laatste geval is praktisch altijd een retroflexie aanwezig" welke in het kleine bekken is ingeklemd geraakt.
Dus de baarmoeder verdrukt de urinewegen in de bekken klem, waardoor plassen niet lukt.
En 
Bij 2 patiënten ging het om een acute urineretentie rond de 14e week van de zwangerschap en bij 1 patiënte betrof het een urineretentie 4 dagen na de geboorte van haar tweede kind. Deze patiënte had eveneens een acute urineretentie gehad na de geboorte van haar eerste kind. (...) Alle 3 genoemde patiënten kregen het advies om te urineren in knie-ellebooghouding. Na enkele malen in deze ongebruikelijke houding de blaas te ledigen konden alle 3 patiënten weer op de gebruikelijke wijze urineren. Het succes van deze behandeling zal ongetwijfeld gelegen zijn in het kantelen van de uterus bij de overgang in knie-ellebooghouding. Een eenvoudige, maar doeltreffende therapie.

Muts: top dat je dat gevonden hebt, ik kwam niet veel tegen, maar het gebeurt wel eens vaker zei de verloskundige, sommigen moeten zichzelf katheteriseren. Kwam alleen verhalen tegen na de bevalling ;-)
onzeker meisje: jeetje 2 liter!! Pfoeeh dat zal zeer doen!! En wat een opluchting dan.

Ze dachten bij mij aan een bevallingsgerelateerde zwelling. Die de urineweg dicht drukte. Gelukkig was het na het verwijderen van de katheter opgelost (na 2 dagen).
Dat bloederige heb ik zo niet ervaren. Maarja na je bevalling vloei je natuurlijk sowieso. Hopelijk is de gevoeligheid snel over! 

Terug
Bovenaan