13 maand maar doet nog niet veel!

Als ik de boekjes die ik allemaal lees moet geloven moet mijn dochter dus al lang kruipen goed zelfstandig zitten en probeerd zich op te trekken aan de spijltjes vande box.Nou je raad het wel mijn dochter doet helemaal niks ....nou is dat niet zo heel erg als ik de andere moeders moet geloven maar toch kijken ze me allemaal raar aan als mijn dochter niks doet.En hun kind kan alles al wat ze met heel veel overtuiging vertellen tegen een moeder waar een kind nog niks van doet.  Ik vind het ook erg jammer dat ze in alle boeken en tijdschiften schijven dat je kind dat rond die tijd doet,want toch ga je ergens aan je zelfs twijvelen en en  wordt je onzeker over het welzijn van je kind.Iedereen verwacht nu al zoveel van een kind terwijl mijn dochter daar echt nog helemaal geen behoefte aan heeft ze vind het allemaal wel best zo dat alles haar zo toegerijkt wordt,Van een afstand kan ze heel boeiend kijken hoe andere kinden aan het spelen zijn.  Ik maak me nog niet zo heel veel zorgen en ik zie wel hoe het gaat.
Zijn er nog meer moeders die dit herkennen, of ben ik nou echt de enige die dit heeft?
 
Hallo,
mijn zoontje is bijna 13 maanden en doet inderdaad al het genoemde al wel.
Maar een tweeling die even oud is uit mijn omgeving is ook wat langzaam. Kruipen ook nog niet.
Als ik jou was zou ik het overleggen met het CB. Misschien is er iets aan de hand waardoor ze nog niet kruipt.

Zoontje  (6 mnd) van een vriendin had bijv zwakke schouders en kon daardoor niet goed zitten. Nu heeft ie een paar keer fysio gehad en zit bijna zelfstandig!

Succes!
 
Hallo Mama van Floortje,

Je bent niet de enige, mijn dochter is vorige week een jaar geworden en ook zij doet nog niet veel. Als ik haar neerzet blijft ze keurig zitten, hoewel ze tegenwoordig wel plat op haar buik gaat om iets te pakken. Als ik haar neerleg rolt ze hooguit ergens naar toe, maar teigeren, laat staan kruipen  ho maar. Ook maakt ze nog geen aanstalte om zich op te trekken. Ik heb het laatst aan de fysio gevraagd en die zegt dat ze er gewoon nog niet aan toe is, wel adviseerde ze om haar geregeld even op haar voeten te zetten, al is het maar voor 5 sec., om haar te laten weten dat er ook voeten en benen onder haar  lijfje zitten.  Ze is erg rustig en observeert alles aandachtig, en dat doet jou dochter ook. Ik heb er niet zoveel moeite mee, maar de omgeving reageert vaak niet zo leuk, en ik krijg opmerkingen van "kan ze dat nog niet". Mijn simpele antwoord is dan gewoon "nee".
Het is soms ook wel handig, ik hoef nog niet achter een wegkruipende dreumes aan te rennen die overal met zijn vingers aanzit. HiHiHi

Heidi
 
Hoi Mama van Floortje,

Ook mijn dochtertje 16 mnd doet nog niet erg veel. Ze kan sinds 1 maand redelijk goed zitten maar niet zelfstandig. Kruipen, optrekken, tijgeren, staan doet ze ook niet. Ze is een tevrede dreumes en vindt het allemaal wel goed. We hebben wel fysiotherapie. We hebben wat onderzoek laten doen maar daar is niets uit gekomen. Het CB was de laatste keer voor het eerst niet tevrede. Wij maken ons geen zorgen maar het zijn vaak de reacties van de omgeving die je aan het denken zetten. We wachten rustig af.
Groetjes,
Yvonne
 
Hoi ,

Wat herkenbaar is dit zeg.
Mijn zoontje Djim is morgen 1 jaar en heeft tot 2 weken geleden nog niet eens getijgerd.
Hij is dat de laatste 2 weken pas gaan doen.
Het CB adviseerde om eens naar een fysiotherapeut te gaan.
Ik ben daar nu 2x geweest en heb oefeningen mee gekregen voor thuis.
Het blijkt nu dat hij een lage spierspanning in zijn armpjes en onderbeentjes heeft en zijn buikspieren moet trainen.
Daar zijn we nu mee bezig en ik moet zeggen ik zie vooruitgang.
Hij ligt ook vaak nog in een "kikkerhouding" (kromme beentjes) hierdoor komt hij niet tot kruipen.
Verder blijft hij wel zitten als ik hem neerzet maar zelf kan hij nog niet tot zit komen.
Dit zijn we ook aan het oefenen.

Zo'n kinderfysiotherapeute kan je ook veel meer vertellen dan het CB. Die maken je vaak zo onzeker.
Het kan nooit geen kwaad om eens een bezoekje aan de fysio te brengen. Zij zien gelijk of je kindje hulp nodig heeft.

Groetjes Lena
 
Dag Floortjes mama,

Misschien is het ook een idee om je kindje meer te gaan masseren, het geeft inieder geval een boost in de sprierontwikkeling, maar het cognitieve gedeelte omdat ze het leert voelen. Als je haar al masseert, vergeet dit advies dan maar...

Verder, trek je niets aan van alle boekjes en richtlijnen. Wanneer je dit weer ens ziet, bedenk je dat dat een "gemiddelde" ontstaat uit vele uitersten en iedere baby ontikkelt zich echt op haar eigen manier en eigen tempo.

Toch hoop ik dat jij er op de een of andere manier wat meer rust in krijgt.

Warme groet,

Anouk Langelaar
 
Hoi,

Ook mijn zoon bleek een lage spierspanning te hebben. vanaf zo'n maand of 3 kreeg hij fysiotherapie (via kinderarts). Op zijn buik liggen vond ie maar niks, z'n hoofdje hoog houden ging ook niet zo makkelijk. Bij 10 maanden was de fysio zover afgebouwd dat het kon stoppen. Hij is nu 12 maanden en het gaat hartstikke goed, hij zit zelf, hij kruipt, kan staan en probeert zich zelf op te trekken (met lichte ondersteuning). Ik moet zeggen dat ie de laatste maand een superspurt maakte in z'n ontwikkeling (als of ie ineens doorkreeg wat ie allemaal kan).

De fysiotherapeute heeft ons goede uitleg gegeven over z'n ontwikkeling maar ook over wat we konden verwachten (waarschijnlijk kunnen staan als ie 12 maanden is, kunnen lopen/los lopen als ie 18 maanden is).

groetjes, mama van 2 kids (1 en 4 jaar)
 
Nou jullie hebben me hartstikke gerustgesteld hoor want je voelt je best eenzaam hoor als je al die mensen hoort praten over hun kindje wat alles al doet.
Bedankt lieve mensen!!!!!!!!
 
Terug
Bovenaan