13 maanden en niet gevoerd willen worden bij warme maaltijd......

Hallo,

Wie kan ons helpen aan tips aangaande de volgende situatie:
Ons zoontje is een makkelijke eter, lust alles alleen: heeft sinds een week of 2 bedacht dat hij bij de warme maaltijd (met uitzondering van de pudding toe) niet meer gevoerd wil worden. Door niemand....
Da's wel effe lastig als je zelf nog niet zover bent dat je met een lepeltje of vorkje kunt eten....

We proberen nu zoveel mogelijk bij aanvang van de maaltijd voet bij stuk te houden, echter elke avond mijn keuken van boven tot onder soppen is ook geen lolletje: dat is namelijk de concequentie: hij slaat de lepel letterlijk uit mijn handen!!
Het probleem doet zich gek genoeg ook alleen voor bij de warme hap, bij het toetje erna vind hij het best dat hij gevoerd wordt. (Wij zien het toetje als onderdeel van de maaltijd, straffen door hem geen toetje te geven vinden wij geen juist middel)

Wanneer we hem overigens zelf zijn gang laten gaan met zijn handjes eet hij  zijn warme hap  voorbeeldig. Het lijkt ons echter geen oplossing: hoe leren we hem over een maand of 6 dan het met de handen eten af???

Graag ontvang ik wat tips van door de wol geverfde mama's en papa's.. Zijn jullie heel dankbaar voor de gouden tip!!

Hallo Sandra,
Het is een herkenbare situatie. Ons zoontje is inmiddels wat ouder (2jr7mnd). Maar toen hij ongeveer 14 mnd was, wilde hij ook niet meer door ons geholpen worden met het eten. Nee, meneer wilde het zelluf doen. De lepel werd uit onze handen geslagen. En inderdaad het toetje wilde hij wel van ons krijgen. De oplossing was om het hem zelf te laten doen. Soms met een lepeltje, maar vaker met de handjes. Zo af en toe konden wij ook nog een lepeltje eten in zijn mond doen. Zo ging het samen redelijk goed. Het was na het eten vaak wel even rondom zijn stoel dweilen vanwege het gemorste eten, maar ja, hij moet het ook leren.
Hij is nu 2 jaar en ook nu eet hij nog wel regelmatig met de handjes. Maar als we hem aansporen door met de lepel en vork te eten gaat het redelijk goed. Soms zijn er dagen dat het fantastisch gaat, soms gaat het iets minder.
Het zal echt niet zo zijn, dat als je hem nu toestaat met de handjes te eten, dat hij dan nooit met een lepel leert eten. Gewoon de lepel zo af en toe in de handjes geven en samen proberen eten op de lepel te scheppen.
Veel succes!
Groetjes!

als ik jou was zou ik hem toch gewoon met de handjes laten eten, het leren eten van een lepel duurt nog even en gaat nog niet zo gemakkelijk.
Maar hij leert dat echt vanzelf.
Mijn zoontje wordt morgen 1 jaar en wil ook al graag zelf eten.
Gelukkig mag ik hem soms nog wel helpen maar vaak eet ie ook zelf.
ik geef hem dan gwoon hele wortels/sperziebonen en aardappelen ed.
gaat prima hoor, alleen als je rijst of macaroni eet is het iets meer geknoei, gelukkig laat mijn mannetje zich dan wel helpen.
Je kunt hem ook met de handen laten eten en ondertussen zo nu en dan een lepel naar binnen proberen te doen, soms werkt het want dan zijn ze afgeleid.
succes ermee groetjes Martine  

Terug
Bovenaan