<p>Na van de eerste schrik bekomen te zijn dat ik onverwacht weer zwanger ben, begin ik nu na te denken over de praktische kant van dit gegeven.</p><p>Als alles goed gaat zal ik straks als mijn zoontje 1 jaar is een maand later bevallen van ons tweede kindje. Twee kinderen onder de twee klinkt hier bijna als een understatement haha, want het voelt bijna meer alsof je er dan twee onder de één hebt.</p><p>Ik ben op zoek naar mensen die hetzelfde hebben, dus echt een klein leeftijdsverschil (onder de 18 maanden). Bijvoorbeeld: ik wil eigenlijk echt liever niet een dubbele kinderwagen aanschaffen. We gebruiken de kinderwagen nu niet super veel, soms is het even handiger. Ons zoontje is fysiek vrij snel, hij zit al een maand in het rechtop zitje in de kinderwagen en kruipt al bijna (hij is 5,5 maand). Ik heb goede hoop dat hij vrij snel begint met lopen. Niet dat ik dan de illusie heb dat ik hem overal mee naartoe kan nemen dat hij zelf loopt
maar wel dat het niet (lang) nodig zal zijn twee baby's te tillen zeg maar. <br /><br />- Mijn vraag: is het echt nodig een dubbele kinderwagen aan te schaffen? Of is het ook te doen met 1 kinderwagen en bijv de draagzak? </p><p>Daarnaast ben ik benieuwd hoe jullie het deden met slapen. Wij hebben in ons huis nu niet genoeg ruimte voor allebei een eigen kamer. Zit wel ooit een plan in om ofwel een huis van de buren erbij te betrekken, ofwel te verhuizen naar een groter huis, maar die plannen zijn nog verre van concreet (en daarvoor hoop ik ook eerst een promotie te hebben gemaakt qua werk/salaris). Ze zullen dus nog op 1 kamer moeten. Zelf heb ik heel lang met mijn broertje op een kamer geslapen, ook toen we verhuisd waren naar een huis waar we beiden een kamer konden hebben. Ik weet dit niet meer, maar blijkbaar vonden we het erg gezellig samen (wij schelen ook <18 mnd). Maar hoe doen jullie dat in het eerste begin? Onze zoon is vrij snel naar zijn eigen kamer gegaan (na 4 weken al), omdat het ons alledrie meer rust gaf met slapen.</p><p>- Mijn vraag: als dit kindje op zijn/haar broer lijkt wat dat betreft (en mijn vriend en ik zijn uiteraard nog hetzelfde) zou het idealiter ook zo zijn dat hij/zij vrij snel naar de 'eigen' kamer vertrekt. Alleen daar ligt dus mijn zoon van dan 1 jaar ook. Is dit te doen? Wordt hij dan ook elke keer wakker van de gebroken nachten met zijn broertje/zusje? Of zijn kinderen daar erg snel aan gewend en slapen ze gewoon door?</p><p>Dank voor reacties! Wordt gewaardeerd. Mijn moeder heb ik het nog niet verteld, die weet natuurlijk best veel van een klein leeftijdsverschil door haar ervaring met ons, maar heb ik haar dus nog niet kunnen vragen.</p>