13 weken echo inwendig of uitwendig

<p>Was bij jou de 13 weken echo inwendig of uitwendig?   Ik heb hem als ik 14+2 ben. Heb nog nooit een inwendige echo gehad, tijdens vorige zwangerschap ook niet. En lijkt me ook geen pretje. </p>

Mijn eerste echo was inwendig, persoonlijk vond ik dit prima gaan. Waarom lijkt het je precies onprettig? Het deed bij mij in ieder geval geen pijn en de echoscopiste vertelde stap voor stap wat ze ging doen en zei dat ik het moest zeggen als er iets was. Ik voelde het wel maar meer ook niet. 

Ik denk ook dat je een uitwendige echo kan verwachten. Het ligt een beetje aan je bouw (positie baarmoeder, hoeveelheid buikvet etc) vanaf wanneer ze overstappen op uitwendig, maar als je termijnecho al uitwendig kon, zou ik verwachten dat de 13 wekenecho dat ook kan. Mijn 13 weken echo (ook met 14+2) was ook volledig uitwendig.

Maar soms kan het toch zijn dat ze later in de zwangerschap iets zien (of willen zien) wat beter met een inwendige echo bekeken kan worden. Ik heb rond 33 weken nog heel wat inwendige echo's gehad bij de zwangerschap van mijn zoontje omdat ze toen ontdekten dat de baarmoederhals verkort was, en in combinatie met andere symptomen van een dreigende vroeggeboorte was dat kennelijk reden voor een aantal inwendige echo's, naast echo's via de buikwand.
Ik had overigens al wel een heleboel inwendige echo's gehad ivm een verleden met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en cystes, misschien niet heel prettig, maar het zou ook niet pijnlijk moeten zijn o.i.d. en als je te horen krijgt dat ze inwendig willen kijken en zo'n echo spannend vind dan kan je dat altijd aangeven, dan proberen ze echt zoveel mogelijk rekening met je te houden. ;)

Volgens mij is die gewoon uitwendig. Mijn eerste echo was inwendig en viel me zo mee. Alles werd goed uitgelegd, gevraagd en deed zeker geen zeer. En toen we eenmaal bezig waren met de echo was ik alleen nog maar bezig met de eerste beelden van ons wondertje ?

Mijn eerste echo was inwendig en bij de geslachtsbepaling voor de zekerheid ook inwendig, omdat ik graag het geslacht wilde weten. Ik was toen 17 weken zwanger.
Het doet absoluut geen pijn. Ze gebruiken glijmiddel om naar binnen te komen.

Ik heb alle echo’s uitwendig gehad, zelfs met 6 weken konden ze uitwendig al een kloppend hartje zien. Ligt denk ik wel aan je bouw en ook aan hoe goed het echo apparaat is (en hoe ervaren degene is die de echo uitvoert). Maar in principe is de 13 weken echo gewoon uitwendig

Zal zeer waarschijnlijk uitwendig zijn maar inwendig heb ik in ieder geval geen vervelende ervaringen mee. Is glad rond voorwerp wat met glijmiddel wordt ingebracht. En ze vertellen dan idd rustig wat ze gaan doen,etc. Deed geen pijn hoogstens soms wat gevoelig

Terug
Bovenaan