14 maanden slaapregressie?

Mijn dochter is bijna 14 maanden en sinds haar 1e verjaardag problemen met slapen. Toen dacht ik aan de 12 maanden sprong/slaapregressie. Het is daarna eventjes weer goed gegaan maar nu duurt het 's avonds soms wel 2 uur voordat ze slaapt. De dutjes overdag gaan redelijk. Afgelopen week heeft ze 2 keer het ochtenddutje overgeslagen en toen sliep ze 's avonds wel heel snel.

Was dit toeval, zal ze toe zijn aan 1 slaapje of is het slaapregressie?
Haar tijden zijn ongeveer als volgt:
7u wakker
9:30-11:00 slapen
14:00-15:00/15:30 slapen
19:00/19:30 bedtijd
 
Ik zou inderdaad proberen naar 1 slaapje te gaan. 's Avonds niet in slaap vallen is meestal een teken dat ze overdag teveel lang slapen. Je kan proberen dat ze slaapt van12 tot 14/15 bijvoorbeeld. Je kan kijken of ze het tot 12 uur volhoudt. Nu met het mooie weer kan je er 's ochtends lekker op uit, dat helpt vaak. Of als ze het niet volhoudt tot 12 uur, in het begin om 11uur in bed leggen en dat langzaam wat later maken... Succes, tis altijd even een puzzel om een nieuws ritme te maken.. 
 
Ik zou inderdaad gewoon een paar dagen 1 slaapje per dag proberen, of af en toe 2x. Dit is waarschijnlijk het begin van die overgang.
De leeftijd waarop dit gebeurd verschilt echt per kindje, dus het kan zijn dat jouw kleine er nu al wat eerder aan toe is. Sommige hebben wat minder slaapbehoefte.
Mijn zoontje is nu 13.5 maand en doet heel soms ook maar 1 slaapje per dag, omdat hij dan pas om 8 uur sochtends wakker word.
 
Ik denk dat het zeker het proberen waard is om 1 slaapje te proberen. Voor mij zijn de signalen die MamavanMilou beschrijft heel herkenbaar en tijd voor een nieuw slaapritme...
@FunnyFaye: ik geloof niet dat je dat zo kan zeggen. Dat verschilt echt per kind wanneer ze toe zijn aan 1 slaapje. Onze dochter was 11 maanden toen ze overging naar 1 slaapje. Volgens de boekjes inderdaad te vroeg, maar ze gaf alle signalen dat ze er aan toe was en dat werkte perfect voor haar. Dus voor mij is 14 maanden helemaal niet gek.. 
 
Als het alweer wat langere tijd is dat ze zo slecht in slaap komt savonds, zou je zeker wel over kunnen naar 1 slaapje. Of de ene dag 1 slaapje en de andere dag 2. Even kijken hoe ze daarop reageert.

Mijn oudste ging met 12 maanden over op 1 slaapje, dus het kan heel goed. In het begin kan het nog wat lastig zijn om haar wakker te houden tot 11-11.30. Maar idd er op uit, lekker buiten spelen enz. Dan bijv om 11.00 een broodje en dan naar bed. Wanneer je merkt dat ze wat langer wakker kan blijven sochtends, kun je het vanzelf rekken tot bijv 12.30-13.00.
 
Terug
Bovenaan