15 maanden en vaak lang wakker

Na heel wat topics te hebben gelezen op zoek naar een goede oplossing, verdient ze nu toch echt haar eigen topic. Onze dochter van bijna 15 maanden wordt al anderhalve maand vaak wakker 's nachts, waar ze eerder altijd goed doorsliep. Sinds twee weken loopt het helemaal de spuigaten uit.



Wij doen haar 's avonds naar bed rond 7 uur na een vast ritueel. Normaal viel ze dan in slaap met haar white noise geluid, maar sinds twee weken gaat dit niet meer. Wij moeten haar dan staand wiegen (voorheen kon dit zittend op een schommelstoel als ze 's nachts wel eens wakker werd, maar nu wordt ze woest als we dat proberen) en dan slaapt ze binnen 10 min. Sinds twee weken wordt ze tussen 23 en 00:00 wakker en moeten we haar weer wiegen wat vaak lukt. Dan wordt ze ergens tussen 1 en 2 wakker waarna slapen een groot drama wordt. Het wiegen is nu ook noodzakelijk voor haar middagslaapje.



Kort gezegd valt ze dan met wiegen niet meer in slaap. Vorige week is ze hierdoor zelfs van 01:00 tot 07:00 wakker geweest, afgelopen  nacht was het van 00:30 tot 03:00 uur.



Nu zijn er een heleboel dingen die we hebben geprobeerd om haar goed te laten slapen. Wat we hebben geprobeerd:

- Laten huilen voor 45 min, zonder resultaat.

- Uit wanhoop bij ons in bed genomen. Slapen doet ze dan niet, wel mopperen en kletsen.

- Naast haar gaan liggen in haar kamer. Dan blijft ze staand huilen in bed.

- Standbeeld methode, dan blijft ze staan huilen in bed.

- Anderhalve week geleden oren laten controleren, zag er normaal uit.

- Paracetamol voor het slapen, haalt ook niks uit.

- Nachtlampje aan.

- Kamer warmer gemaakt.

- Extra voeding voor het slapen gaan.



Nu zijn er heel wat topics maar de gouden tip heb ik helaas niet kunnen vinden. Wellicht dat jullie nog want suggesties hebben hoe we de slaap van onze kleine weer terug kunnen krijgen/verbeteren!



 
Hoi hoi,

hier een moeder van 3.

Onze ervaring is dat ze rond die leeftijd inderdaad ineens wat onrustiger gaan slapen en 's nachts wel eens wakker worden. Ik denk altijd doordat ze gaan dromen ofzo, bij ons deden beide kinderen wat jij beschrijft. Van belang is dan, dat er geen nieuwe gewoontes gaan ontstaan! Dus, hard je vaderhart en pak door...als je dat kunt. Is erg moeilijk hoor.

Wanneer er zo'n gewoonte ontstaat, even een dag of 2 met de botte bijl zogezegd...

Wij hebben onze middelste op die manier ook gereset. Zij kreeg de gewoonte 's nachts 2 of 3 keer wakker te worden, staand in bed. Huilen natuurlijk. We moesten er dan heen, haar even troosten en weer neerleggen, en ze sliep verder. Ik was toen zwanger van de derde en dacht na 2 weken ja maar hoooo dit ga ik niet volhouden steeds gestoord worden in mijn slaap! Dus even de tanden op elkaar gezet en haar 's avonds verteld dat mama/papa niet meer zou komen en dat ze gewoon weer moest gaan liggen en slapen als ze wakker werd (of ze dat snapte geen idee, maar het gaf mij een goed gevoel ;-)) en dus gewoon niet meer heen gegaan. Ze heeft die eerste nacht een uur lang gekrijst.....mijn moederhart brak maar ik bleef aan de lange termijn denken!!!!! Dus ik op de bank beneden, zodat ik het minder goed kon horen, babyfoon uit en nouja, doorbijten. Heel zielig vond ik het hoor! Echt waar!!!!!!! Maar nog zieliger als het uit de hand loopt qua gewoonte. Voor ons en voor haar.

Ze gaf het op na een uur en ging liggen en sliep....

De volgende nacht duurde dat nog 15 minuten.

De derde nacht had ze door dat er niemand zou komen en was het over.

Sindsdien is de rust wedergekeerd en slaapt ze weer keurig door.

Soms moet je kinderen even 'leren' dat ze ook zichzelf kunnen redden, zonder onze hulp. Ik ga toch echt niet naast mijn kind liggen slapen, waarom???!!

Misschien kun je hier wat mee, hoewel ik besef dat deze aanpak voor sommige ouders klinkt als 'kindermishandeling'.

Wellicht heb je ook veel aan het boekje rust regelmaat en inbakeren (waarbij dat laatste natuurlijk nu niet meer hoeft en kan), van Ria Blom. Ze beschrijft heel mooi het ontstaan van dergelijke gewoontes, wiegen en sjouwen met je kind...en wat je eraan kunt doen.

Succes!!!
 
Hoi,

Wij zitten met hetzelfde probleem. Zoontje van 13 maanden oud. Heeft nooit doorgeslapen, kreeg altijd 1 fles per nacht. Dit was voor ons een redelijk ritme en te doen. 2 weken geleden is hij heel ziek geweest, waardoor hij vaak kleine beetjes melk en ors s nachts kreeg.  Nu is het denk ik zijn gewoonte geworden om vaker te komen s nachts. Alleen met melk krijgen we hem stil, troosten werkt niet. Wij zitten er op dit moment goed doorheen. Ik weet hoe jullie je voelen.

As weekend gaan we hem laten huilen, ik hoop dat het snel beter zal gaan. Toen hij jonger was kon ik hem wel een uur laten huilen zonder dat hij ging slapen, een koppig ventje.. ;)

Sterkte en hij ons op de hoogte!



Groetjes Nina
 
Hier precies hetzelfde probleem.. Dochter van 18 maanden heeft nooit doorgeslapen, zat altijd nog op 1 nachtvoeding. Ook al 'hoort' ze die fles eigenlijk niet meer te krijgen, ik vond het niet zo erg. Fles aangeven, zelf opdrinken in dr bedje en doorslapen. De laatste 2 maanden is het helaas 's nachts 1 groot drama. Ze vindt het niet erg om naar bed te gaan, je legt haar weg en het is meteen stil. 's Nachts wordt ze echter meerdere malen huilend wakker. Het huilen gaat al snel over in gillen/krijsen/schreeuwen. Soms valt ze na een halfuurtje huilen wel weer in slaap, maar ik kan er dan de klok op gelijk zetten dat ze de rest van de nacht elk uur minstens 1 keer huilend wakker wordt... Laten huilen vind ik moeilijk omdat ze dat met gemak 2 uur volhoudt en ze op een bepaald punt helemaal overstuur raakt. Ik ben een beetje aan het einde van mijn Latijn, 18 maanden zonder goede nachtrust en de dramatische (of geen) nachtrust van de afgelopen 2 maanden breken me op. Voor mijn gevoel heb ik alles al geprobeerd... Overdag doet ze nog 1 slaapje van max 2 uur (soms moeten we haar dan wakker maken maar ik ben bang dat ze anders snachts helemaal niet meer wil slapen) Iemand nog tips?

Groetjes van een redelijk radeloze moeder...
 
Terug
Bovenaan