15 maanden oud een lastige leeftijd?!

Op het CB vertelde ze me dat met ongeveer 15 maanden, een ZEER lastige tijd aan breekt. Is dit de fase van de aanstormende peuter pubertijd?

Nou merk ik aan mijn dochtertje dat ze af en toe niet luistert. Aan de bladeren van de plant trekt terwijl mama zegt; Neehhhh niet aan de plant. Dan toch doen en doen en dan zet ik haar weg, wordt ze bozig en gaat plat op de grond liggen.

Boos worden als iets niet mag. Dan merk je dat de opvoeding echt begonnen is.

Groetjes Esther
 
hoi esther,

ik herken het wel hoor.
als mijn dochter iets wilt hebben (dat wijst ze dan oko echt aan) en ik zeg ook nee dat mag niet, om die en die reden dan gaat ze echt mopperen en dan vaak met als gevolg dat ze niks meer wilt eten. vaak wacht ik dan even (ga ik zelf eten) en dan wilt ze vaak wel weer een paar hapjes. maar lastig is het wel ja.
 
de peuterpubertijd begint zo rond de 26 maanden, maar dat is natuurlijk een gemiddelde! Je zal het uiteraard al eerder aan voelen komen, waarbij het rond de 26 maanden helemaal ontploft!

Het zou ongeveer gelijk moeten lopen met het maken van zinnetjes van 2 a 3 woorden die vloeiend worden uitgesproken. Dus geen losse woorden die achter elkaar worden gezegd, maar echt een zin zoals wij dat ook doen!

Mijn dochter loopt wat praten betreft erg voor, ze is nu 16 maanden en spreekt op het niveau van 2 jaar. Bij haar zie ik die eigenwijsheid ook echt aankomen.! Alles is nee. Bijvoorbeeld als ze zegt 'mama zitten' til ik haar op, en dan zegt ze 'mama zitten nee' en wil ze weer op de grond! En dan wil ze direct weer zitten en dat ritueel gaat soms wel 20 keer achter elkaar in 5 minuten.... En gillen als ik er niet in mee ga hahahahaha......

Ik heb hier mn oorlog gekozen.... Ze mag niet meehelpen met de vaatwasser (messen), ze mag niet aan de koffiekommen op de tafel (heet), ze mag haar zusje niet slaan en met eten koken mag ze 1 keer kijken en daarna moet ze zelf gaan spelen. Met deze dingen ben ik echt heel streng, en ze lijkt het goed op te pikken, ze luistert daarin heel goed. En al het andere laat ik oogluikend toe... Dan heeft ze niet het idee dat ze helemaal niks meer mag! Dit werkt voor ons super!!!! Zo blijft er van onze oren ook nog iets over omdat ze dan niet de hele dag aan het gillen is hihihihii...... Hier is dus ook het echte opvoeden begonnen, inclusief het compromis maken hahahaha.... Ik vind dit ondanks die driftbuien wel een hele leuke fase, ze gaan ineens zoveel vooruit in de ontwikkeling.....
 
Bedankt voor je uitgebreide mailtje Pauline, fijn om te lezen hoe dit zoal gaat bij jullie. Ik ben het helemaal met je eens dat je bepaalde dingen beter oogluikend toe kan laten dan overal nee op te moeten zeggen. Als je aan het eind van de dag dan beseft hoe vaak je NEE hebt gezegd?! Volgens mij raakt een kind dan ook gefrustreerd! Anderzijds zijn bepaalde dingen gewoon niet toelaatbaar. Ons dochtertje van 15 maanden weet dit ook wel aardig. Maar ze probeert me nu wel al uit. Nee is dan ook echt nee.

Het gillen lijkt me heel vervelend, ook voor de oren! Dat heb ik hier nog niet zo erg gehoord evenals driftbuien. UITERAARD zullen ze vast nog tot ONTPLOFFING komen.

 
hoi,
hier nog een kleine tip, prijs je kindje helemaal de hemel in als ze wel lief is en iets goed doet!
dat werkt hier erg goed, ze vindt het fijn als ik blij ben en herhaald dan wat ze doet!
 
Terug
Bovenaan