15 maanden sprong

<p>Hoi allen,</p><p>Onze dochter heeft veel laat van oorontstekingen gehad de laatste tijd.</p><p>Haar laatste keer oor ontsteking was erg heftig waardoor ze alleen maar rechtop tegen mij aan wou slapen.</p><p>Deze oorontsteking ging over in de 15 maanden sprong. Maar jeetje wat hebben we deze volop meegemaakt.</p><p>De eerste weken was eten een drama, alleen spelen kon ze niet meer, alle bekenden waren vreemden voor haar en ze zette het meteen op een schreeuwen. Het slapen overdag was een drama, snachts werd ze meerdere keren wakker.</p><p>Nu zijn we een paar weken verder en gaat het slapen overdag, het eten en spelen weer goed. Langzaam aan word ze weer zichzelf. Echter is het naar bed gaan nog steeds een drama. Meteen na de fles gaat ze staan en schreeuwt ze alles bij elkaar. Ze is totaal in paniek. We hebben alles al geprobeerd, laten huilen (ben ik niet goed in, ik vind dat ze zich veilig moeten voelen), naast haar bedje zitten, elke 3 minuten naar binnen om te troosten en weer terug leggen maar niets helpt. Uiteindelijk belande ze dus bij ons in bed. Hier klampt ze zich dan aan ons vast, we wachten tot ze in slaap valt en gaan dan weg.</p><p> </p><p>zijn er meer ouders die dit herkennen? En hoelang duurde dit? </p>
 
Mijn dochter is ondertussen bijna 18 maanden en belandt nog steeds wel eens halverwege de nacht tussenin. Dit begon ook rond de 14 maanden.

Inslapen gaat nu wel goed. Soms slaapt ze 3 nachten keurig in dr bed, dan is er weer een nacht dat ze tussenin beland omdat het almaar paniek is in dr eigen bed. Dat is de ene nacht vanaf 23:30, de andere nacht vanaf 4:30, geen peil op te trekken...

Nu weet ze ondertussen ook heel goed dat we haar tussenin nemen, ik heb de strijd een beetje opgegeven. Dus waarschijnlijk houden we het zelf in stand ;)

Maar ach, zolang het inslapen goed gaat en het niet elke nacht is, vind ik het niet zo'n ramp. En ik slaap er zelf niet slechter van, dus we zijn er makkelijk in geworden, ook al is dat misschien niet 'juist'.

Toen het inslapen zo'n drama was, hielp het om haar eruit te halen en 10 minuten later weer te proberen. Dan ging ze meestal wel lief slapen. En ja, er waren ook avonden dat ze al om 20.00 in ons bed belandde, maar dat is nu ze 18 maanden is wel voorbij gelukkig.
 
Ach, als ze 2 is, doet ze het niet meer denk ik maar ;)

Mn oudste dochter sliep ook tussen de 13-20 maanden geregeld een nachtje tussenin, maar voor haar 2e verjaardag was dat ook zomaar weer voorbij. Ze is nu ruim 3 en slaapt echt nóóit meer tussenin. Dus ik ga er vanuit dat het vanzelf wel weer stopt, die ervaring heb ik wel na 2 kinderen.

Almaar laten huilen en zelf ook halve nachten wakker zijn,daar heb ik geen zin in. Dus nemen we dr maar tussenin, zo heeft iedereen de meeste rust en krijgt zij de geborgenheid die ze blijkbaar even nodig heeft. Stiekem zijn ze nog zo klein hè... :)
 
Heel fijn om te horen haha
Ik heb ook geen zin in elke avond strijd en ben ook bang dat het dan zo'n negatief iets word. Wel proberen we het iedere avond in haar eigen bed. Daar drinkt ze de fles en we kijken het even aan. Maar de afgelopen 3 weken belandde ze meteen in ons bed. 


Waar ik wel graag vanaf wil is dat we echt naast haar moeten blijven liggen tot ze slaapt. Hadden jou dochters dit ook? Dit kost veel energie vind ik want het duurt echt wel een half uur drie kwartier voor ze in slaap valt...  


ik ben zelf ook bang dat ze weet dat we haar toch al halen maar wil ook niet dat ze zich onveilig voelt. Vandaar dat ik deze topic heb geopend. Dankjewel voor je reactie 
 
Ja ik moest er dan ook naast liggen in ons bed tot ze sliepen, maar dat was meestal wel binnen een kwartier gelukkig. Dan kon ik wegsluipen. En ik probeerde ze dan vaak over te leggen in hun eigen bed. Meestal waren ze dan zo moe dat ze wel in hun eigen bed verder sliepen, in ieder geval voor een paar uurtjes haha.

Het inslapen gaat nu dus bijna altijd wel goed gelukkig, dat was ineens over rond de 16 maanden. Dat vind ik al een hele overwinning, heb ik in ieder geval mn avonden terug.

Ook slaapt ze altijd pas om 19.45/20.00 hoor, eerder hoef ik het niet te proberen want dan doet ze het toch niet. In de ochtend om 6.30 wakker,in de middag slaapt ze van 12.30-14.00/14.30. Dus ze slaapt echt niet veel en kan lang wakker zijn. Andere kinderen die om 14.00 wakker zijn, gaan om 19.00 weer naar bed.. Maar mijn kind gaat niet eerder slapen dan ze doodmoe is, om 20.00.

Dus 19.00 bedtijd bestaat hier niet, sinds ik dat loslaat en haar om 20.00 op bed leg, gaat het beter!

 
Hier nu ook deze sprong (dochter is 14,5 maand). Gelukkig niet zo heftig als jij beschrijft maar het naar bed gaan is ineens wel moeilijk, ook huilen/schreeuwen en steeds gaan staan. Ik heb ontdekt dat het werkt als ik blijf staan en bij ieder huiltje/gilletje zeg: het is tijd om te gaan slapen, doe de oogjes maar dicht, ik wil je niet meer horen. Ze begrijpt al zoveel! Als ze dan wat rustiger wordt stap ik de kamer uit en dan begint ze weer.. ik ga niet naar binnen maar blijf wel dezelfde woorden herhalen door de deur heen. De ene keer moet ik meer geduld hebben dan de andere maar het werkt! Uiteindelijk worden de stiltes steeds langer en valt ze in slaap.
Succes en.. hou vol! Alles is een fase (blijf ik maar herhalen voor mezelf haha)
 
Terug
Bovenaan