15 maanden staat nog niet

Dag mama's en papa's,

Een bezorgde mama hier. Onze Wout is 15,5 maanden. Hij heeft al een hobbelig parcour afgelegd. Op 1 maand buikgriep met opname ziekenhuis. Op 3 maanden heupdysplasie vastgesteld tot iets meer dan 6 maanden pavlik harnasje gehad. Heupen zijn nu oké laatste controle op 1 jaar. Op 6 maanden na 2x kort achter elkaar griep longontsteking en opname ziekenhuis. Tussen door ook nog controle nier deze was met de geboorte wat vergroot ondertussen ook genormaliseerd.

Momenteel maak ik me vooral zorgen om zijn ontwikkeling. Hij heeft zich ontwikkeld tot vliegens vlugge poepschuiver. Kan zelf tot zit komen maar doet dit niet op de grond (mat) wel in de zetel, op verzorgingskussen,... van zodra hij op de mat op zijn rug ligt is het blinde paniek terwijl hij wel kan rollen, sluipen enz als hij terug rustig is. Hij trekt zich nog niet op tot stand, gaat niet op zijn knieën zitten,...

We gaan sinds zijn 11 maand naar de kiné maar dit echt DRAMA: roepen, brullen, wenen, niets willen doen. thuis oefeningen gaan iets beter maar ook niet top.

Torens bouwen kan hij als de beste zo hoog tot hij er niet meer aan kan. Brabbelen doet hij een hele dag met enkele woorden: kijk, mama, papa, njam njam, pap, tit=tut, dat en wijzen als iets wilt. Pap drinkt hij zelf en ook boke eten zelf, andere dingen met handjes.

Ik maak me dus vooral zorgen om zijn grove ontwikkeling, ik weet het echt niet meer, iemand ervaringen tips?

Groetjes een bezorgde mama.

Ik ken iemand die kon lopen voor hij kon zitten, en een ander die kon zitten voor hij kon omrollen.
Dus in die zin niet perse zorgwekkend. Dat harnasje kan wellicht de ontwikkeling wat vertraagd hebben? Vanwege de beperkte bewegingsvrijheid.

Ik denk inderdaad dat je hem zijn eigen tempo moet gunnen. Zoals je schrijft heeft hij al behoorlijk wat hindernissen overwonnen. Hoewel de heupdysplasie goed gecorrigeerd lijkt te zijn, kan het hem toch onzekerheid over zijn benen hebben gegeven en heeft hij daardoor misschien wat langer nodig om te leren kruipen en staan. En als het een kontschuivertje is, misschien leert ie wel nooit kruipen en slaat dat over.
Je zou spelletjes op schoot kunnen doen waarbij hij zit en je hem langzaam omhoog trekt, misschien voelt hij zich veiliger als hij dicht bij jou is en zich aan jouw schouders vast kna houden. Volgende stap is dan iets met je benen wiebelen voor balans. Of zo'n kruiptunnel, daar kan hij niet kont-schuivend doorheen en zal dus een andere manier moeten zoeken ;)
Succes! Ik denk dat elke moeder zich altijd zorgen maakt, maar meestal komt het vanzelf goed.

Terug
Bovenaan