15 mnd en niks willen eten..

Hoi hoi,
Onze jongste is een ontzettend eigenwijs pittig kindje. En wat het 'probleem' is, is dat ze bijna niks eet. Ik maak me daar verder weinig zorgen over, want ze groeit goed en is hartstikke gezond, maar ik irriteer me er gewoon aan. Patatjes eet ze achter elkaar weg en brood gaat ook prima. Maar de rest van het avondeten gaat voor geen meter. Dan heb ik 3 kleine stukjes aardappel en 3 kleine stukjes stoofpeertjes, dus echt al bijna niks en daar eet ze dan van beide 1 hapje af (terwijl het al éénhapsstukjes zijn..) en zelfs dat duwt ze 9 van de 10x weer naar buiten. Echt moe wordt ik ervan. Dan slaat ze het nog even fijn tussen haar handen en hoppa smeert ze het lekker door d'r haar en maar lachen!
Wat moet ik hier nou mee? Omdat ze dus de lekkere dingen wél eet (krijgt ze natuurlijk ook niet vaak, maar daardoor weet ik t wel) ligt het niet aan haar slokdarm ofzo. Ze gaat er niet van kokhalzen. Ze wil t gewoon niet.
Tips en/of ervaringen met zulke eigenwijze dondersteentjes zijn welkom!
Groetjes Jude

Misschien is het gewoon een periode waar ze doorheen moeten. Mijn oudste heeft dat ook gehad, en even later at ie gewoon alles weer vrolijk op.. Probeer er zo min mogelijk aandacht aan te besteden dan gaat het vast weer over..

HI meid,

Het enige wat ik je kan adviseren, is NIET dwingen.
Wil ze niet dan niet, wil ze wel, is dat mooi meegenomen.
Na het eten gewoon lekker toetje erin, en zeggen dat je er trots op bent, en er verder geen aandacht aan besteden.

Je kunt het er ook inproppen, maar dan krijg je trauma kindjes, en nee dit is geen onzinpraat, vriendin van me is vroeger zo vaak gedwongen met eten, dat zelfs ons kind meer eet dan zij, is echt heel zielig.

Ook toetjes is onderdeel van eten en niet beloning.
Niet mopperen, gewoon laten doen, is heel vervelend, maar uiteindelijk gaat het gewoon over.
X

Ik heb er ook zo eentje thuis zitten (ggggrrrr). Mijn dochter is nu anderhalf en was altijd een lekkere eter die alles wel at. Nu krijg ik er tussen de middag 1 boterham in en dan laat ze korstjes staan of eet gewoon de plak eraf. Wat ze wel eet is dan nog wel een cracker met iets zoets, maar ik vind dat ze eerst van hartigs moet eten en dan pas iets zoets krijgt.

's avonds eet ze eigenlijk niets meer. Ja als we pannenkoeken eten of inderdaad patatjes! Madame weet wat ze lekker vindt. Maar met normaal eten zit ze ontzettend te rommelen en moeilijk te doen. Gelukkig hebben we allebei de regel dat ze niets anders te eten krijgt. Ze eet wel een toetje, die we dan maar gewoon geven. Heeft ze tenminste nog iets op. En voor het slapen gaan krijgt ze nog 80cc melk.

Ik vind het ook lastig hoor. Moet je dan maar geen toetje geven en ook de melk laten staan. Geen idee hoe die kleine hersentjes werken van haar: zo van ik eet lekker mijn eten niet op, want ik krijg toch wel een toetje en melk. Lastig hoor! Waar is de handleiding gebleven

Komt ook nog eens bij dat ze op alles nee zegt. Dus waarschijnlijk is ze aan het testen hoe ver ze kan gaan. Hoe lang duurt die fase?

Hoi,

Wat bij ons heel goed heeft geholpen was: leg een portie op het bord en geef aan de kleine; zelf met je partner gezellig gaan eten en niet op je kind letten. Echt negeren dus; hooguit leuke dingen tegen je kind zeggen. Als je zelf klaar bent kijk je hoever je kind is en als hij/zij niet (meer) eet dan bordje weghalen en vrolijk aan het toetje beginnen. Laten weten hoe trots je op je kindje bent. Na een paar dagen ging onze zoon net zo genieten van het eten als wij.

Succes Ida

Terug
Bovenaan