15 weken en al verkorte baarmoederhals

<p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Hoi dames, </span></p><p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Ik ben vorige week (was toen 15,1 weken) naar de gyn geweest en me baarmoederhals was nog maar 3,2cm. Ik heb morgen weer een inwendige echo (ben dan 16,1 weken). </span></p><p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Wat is jullie ervaring hiermee? Is er iemand die al zo vroeg een verkorte bmh had en zonder curretage een voldragen zwangerschap heeft gehad?? me gyn wilt het wekelijks aankijken maar ik wil geen risico nemen. </span></p><p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Wij hebben al een dochtertje verloren bij 20 weken zwangerschap..</span></p>

Dat is schrikken! Ik ben te vroeg bevallen en bij een volgende zwangerschap krijg ik waarschijnlijk progesteron toegediend. Je kunt even aan je gynaecoloog vragen wat het beleid is. Doe heel rustig aan. Eventueel bedrust. Veel succes! 

Ik krijg inderdaad nu proluton injecties.. alleen ben ik erg benieuwd of er andere zijn die zonder cerclage (dus alleen met progestron) voldragen zwangerschappen hebben gehad..

Ik heb zelf die ervaring (nog) niet, omdat ik nog niet zwanger ben na de vroeggeboorte van onze zoons. Ik heb veel contact met lotgenoten en er zijn heel wat moeders die zonder cerclage, maar wel met progesteron/proluton hun zwangerschap voldragen hebben. Ik weet natuurlijk niet wat de lengte van hun bmh was rond 15/16 weken, maar het kan dus zeker zonder cerclage! 

Hey, 
Bij mijn eerste zwangerschap was mijn baarmoeder ook al sterk verkort op 16 weken. Ik ben toen gestart met progesteron en wekelijkse controle. Op 30 weken hebben ze inspuitingen gegeven om de longrijping een boost te geven omdat mijn baarmoeder hals zo snel verkortte en het te laat was voor een cerlage. Vanaf dan heb ik plat gelegen, zo weinig mogelijk trappen gedaan, niks gehoffen en geen betrekking meer gehad. Resultaat, mijn zoontje volledig voldragen!
Nu ben ik opnieuw zwanger en krijg ik al progesteron vanaf week 12. Van in het begin probeer ik trappen te vermijden en hef ik niks zwaars meer op. Ik probeer het zo rustig mogelijk aan te doen. Geen idee of dat de reden is, maar nu op 22 weken is mijn baarmoederhals nog steeds lang. 
Het kan dus ook goed gaan!

Terug
Bovenaan